نورپردازی یعنی همه چیز
کد خبر: ۵۶۸
تاریخ انتشار: 2015 June 02    -    ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
طراحی نور هم یک هنر است و هم یک علم. وقتی برای خانه‌های خود یک طرح نوری جذاب و مناسب ارائه می‌دهیم، حس و حالی منحصربه‌فرد و زیبا به فضای خانه ما اضافه می‌شود.
نور‌پردازی توکار در موفقیت یک طراحی نور خوب نقش بسیار مهمی بازی می‌کند. اگر این منابع نوری توکار در جای مناسبی کار گذاشته شوند تمام ویژگی‌های مثبت و خاص در فضا می‌درخشند و یا یک عنصر خاص بیش از عناصر دیگر به چشم می‌آید. در این مطلب می‌خواهیم در مورد این منابع نوری با شما صحبت کنیم و به شما بگوییم که برای استفاده از آن‌ها چه کارهایی باید انجام دهید.

نورپردازیآشپزخانه های مدرن


مقدار نیروی برق مورد نیاز خود را مشخص کنید

در این‌جا می‌خواهیم یک فرمول ساده برای به دست آوردن نیروی برق مورد نیاز را به شما آموزش دهیم: طول اتاق را در عرض آن ضرب کنید تا مساحت اتاق به دست آید. عدد به دست آمده را در عدد ۵/۱ ضرب کنید؛ عدد به دست‌آمده نیروی برق کلی است که برای روشن کردن اتاق شما مورد نیاز است. این عدد به شما کمک می‌کند تا مدیریت بهتری برای تهیه منابع نوریداشته باشید.

نکته: وقتی می‌خواهید منابع نوری رو به پایین (منابع نوری توکار) را در آشپزخانه خود نصب کنید آن‌ها را از دو نوع زاویه باز و زاویه متوسط انتخاب کنید. در این حالت منابع نوری که دارای زاویه باز هستند فضای شما را به طور کلی روشن می‌کنند و منابع نوری که دارای زاویه متوسطی هستند به صورت موضعی تجهیزات آشپزخانه مانند اجاق گاز، پیش‌خان، و لوازم جانبی آشپزخانه را روشن می‌کنند.


آشپزخانه ای مدرن بانورپردازی های جذاب


تعداد منابع نوری مناسب فضای خود را مشخص کنید

وقتی که نیروی برق مورد نیاز فضای شما مشخص شد، این عدد را به میزان وات منابع نوری خود که قصد استفاده از آن‌ها را دارید تقسیم کنید تا تعداد کلی منابع نوری تورفته‌ای که مناسب فضای شماست به دست آید.

نکته: این روزها چراغ‌های LED کم‌کم بین مردم محبوب شده‌اند و از آن‌ها به عنوان جایگزینی برای چراغ‌های هالوژن استفاده می‌شود. اما در مورد چراغ‌های LED مسئله نیروی برق مورد نیاز ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. برای مثال یک چراغ LED 5 تا ۸ واتی برابر است با یک چراغ هالوژن ۴۰ تا ۶۰ واتی.


استفاده از رنگ های شاد در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن


منابع نوری خود را به طور متوازن و یکنواخت در فضا پخش کنید

اکنون شما می‌دانید که اتاقتان به چه مقدار نیروی برق و هم‌چنین منابع نوری نیاز دارد. اما جاگذاری و محل نصب آن‌ها در اتاق هم به اندازه به دست آوردن این اطلاعات مهم است. سعی کنید حداقل منابع نوری را در فاصله‌ای ۶۰ سانتی‌متری از دیوار‌ها در سقف نصب کنید. هدف خود را در ابتدا این مسئله بگذارید که منابع نوری و چراغ‌ها را به صورت یکنواخت و متوازن در سقف پخش کنید. هم‌چنین یادتان نرود که بین هر چراغ باید ۶۰ سانتی‌م‌تر فاصله وجود داشته باشد. البته این اعداد دستور‌العمل‌های کلی هستند و شما باید براساس نیاز‌ها و ابعاد اتاق خود در این اعداد و دستور‌العمل‌های تغییراتی ایجاد کنید. بر روی توزان و پخش شدن یکدست چراغ‌ها تمرکز کنید و از این‌که یک عمل را چند بار در نقاط مختلف انجام دهید نگران نشوید.

نکته: اگر شما در آپارتمان زندگی می‌کند و تصمیم دارید برای دکوراسیون آپارتمان نقلی خود بنور‌پردازی طراحی کنید و هم چنین روی خانه شما خانه دیگری وجود دارد و هم‌چنین سقف فضای زندگی شما بتنی است، شما دیگر به یک برق‌کار ماهر و مجرب برای انجام امور مربوط به برق‌کاری و سیم‌کشی سقف خانه خود نیاز ندارید، چراکه این مسائل از قبل در سقف آپارتمان شما پیش‌بینی شده است.


اتاق خواب به سبک معاصر و طراحی نورپردازی های مدرن


از کیت‌های کم و زیادکننده نور استفاده کنید

وقتی می‌خواهید چراغ‌های تورفته خانه خود را بازسازی و یا نو کنید، استفاده از کیت‌های کم و زیادکننده نور یک ضرورت است. استفاده از این نوع کیت‌ها به شما کمک می‌کند تا میزان نیروی برق مصرفی فضای زندگی خود را کنترل کنید و آن را براساس نیاز خود و ساعات روز تنظیم کنید. این کار هم‌چنین باعث عمر بیشتر منابع نوری می‌شود.

نکته: سعی نکنید که تمام منابع نوری را به یک کیت‌ کم و زیادکننده نور وصل کنید چراکه این کار دست شما را در تنظیم نور‌ها در فضاهای مختلف خانه می‌بندد. سعی کنید فضای خود را به چند قسمت مشخص تقسیم کرده و تمام منابع نوری موجود در هر کدام از قسمت را به یک کیت وصل کنید. پیشنهاد ما به شما این است که هر کدام از منابع نوری را که در بالای تخت‌خواب شما قرار گرفته‌اند به یک کیت نصب کنید.


طراحی نورپردازی برای اتاق نشیمن به سبک معاصر


یک نقطه کانونی ایجاد کنید

روشن کردن تابلوهای هنری جذاب و چشم نواز موجود در اتاق با استفاده از چراغ‌هایی که درون قاب‌های متحرک قرار گرفته‌اند در فضای شما یک نقطه کانونی ایجاد می‌کند. این نوع چراغ‌ها دارای قابی هستند که این قابلیت را دارد که بچرخد، تغییر جهت بدهد، و بالا و پایین شود. این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که منبع نوری را دقیقا در محلی بتابانید که به آن نیاز دارید.

اگر مایل هستید ازاین نوع چراغ ها در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید می توانید سری به قسمت محصولات چیدانه زده و نگاهی به چراغ های روشنایی بیاندازید.

نکته: هم‌چنین چراغ‌هایی که درون قاب‌های متحرک قرار دارند برای نورپردازی موضعی مناسب هستند. وقتی چنین چراغ‌هایی را در بالای محل مطالعه خود نصب می‌کنید، آن‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که وقتی روی صندلی مشغول مطالعه هستید، شانه‌ها و سر شما مانعی در برابر نور ایجاد نکند.


استفاده از نورپردازی در سرویس های بداشتی معاصر


از منابع نوری مختلف برای نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی استفاده کنید

استفاده از منابع نوری که بتوانند به صورت بهینه و کافی فضای سرویس بهداشتی و حمام را روشن کنند کار دشواری است. در این مورد معمولا از ترکیبی از منابع نوری مختلف استفاده می‌شود تا بهترین نتیجه ممکن به دست آید. برای مثال از چراغ‌های توکار برای روشن کردن قسمتی که میز آینه و روشویی قرار گرفته‌اند استفاده کنید. هم‌چنین از دو چراغی که درون قاب‌های متحرک قرار دارند در نزدیکی آینه استفاده کنید. منابع نوری را به‌گونه‌ای در فضا پخش کنید که نور عمومی متعادل باشد و در قسمت‌های مختلف نورها همدیگر را پوشش دهند.

نکته: فضای سرویس بهداشتی و حمام معمولا مرطوب است، پس دقت کنید که از چراغ‌هایی استفاده کنید که در این نوع فضاها خراب نمی‌شوند.


نورپردازینمای بیرونی ساختمان ویلایی مدرن


در فضاهای بیرونی از منبع نوری مقاوم در برابر رطوبت استفاده کنید

چراغ‌های توکاری که در پیش‌آمدگی‌های لبه بام یا تراس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز باید در برابر رطوبت مقاوم باشند. هنگامی که باران یا برف می‌آید معمولا رطوبت زیادی در این قسمت‌های فضای بیرونی خانه جمع می‌شود، پس هنگام انتخاب این نوع منابع نوری به این مسئله دقت کنید.

نکته: اگر شما مشغول ساختن یک خانه جدید یا یک بازسازی اساسی هستید، نقشه آن را به یک برق‌کار حرفه‌ای بسپرید و از او بخواهید یک نقشه نورپردازی برای آن طراحی کند. چنین نقشه‌ای دارای جزئیات فراوانی در مورد طراحی نور و منابع نوری خانه شماست و باعث می‌شود تا شما در هزینه‌های مربوط به این کار صرفه‌جویی زیادی انجام دهید. درست است که هزینه طراحی نور و نورپردازی به هزینه‌های شما اضافه می‌شود، اما این کار در درازمدت به نفع شماست.

منبع: چیدانه


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار