با این کلاه در هوای سرد ورزش کنید
کد خبر: ۵۶۷۵۷
تاریخ انتشار: 2016 December 02    -    ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
هوای سرد زمستان باعث می‌شود ورزشکارانی که در فضای باز تمرین می‌کنند، مریض شوند، از این رو محققان انگلیسی و آلمانی نوعی کلاه طراحی کرده‌اند که احتمال ابتلا به عفونت سینه را کاهش می‌دهد.

این کلاه صورت‌پوش طی همکاری محققان دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلیس و شرکت Stoll GmBH در آلمان با فناوری سه بعدی طراحی شده و شامل یک محیط گرم در اطراف دهان و بینی است که از الیاف رسانای برق ساخته شده است.

یک پریز برق بافته شده در پشت کلاه به کاربر اجازه می‌دهد که یک باتری سلولی قابل شارژ مجدد را برای تامین نیروی دستگاه به آن وصل کند.

تیلاک دیاس، بنیان‌گذار گروه تحقیقاتی پوشاک پیشرفته در دانشگاه ناتینگهان ترنت اظهار کرد: ما با استفاده از الیاف رسانای برق که به قدری ریز هستند که توسط پوست انسان احساس نمی‌شوند توانستیم سطح ثابتی از گرما را برای این کلاه ارائه کنیم تا برای مثال، یک ورزشکار در حال دویدن بتواند در هوای گرم تنفس کند.

این کلاه صورت‌پوش از ترکیبی از الیاف مصنوعی (لایکرا) و پشم برای دوندگان،‌ اسکی‌سوارها و سایر ورزشکارانی که در فضای باز و سرد تمرین می‌کنند، ساخته شده و شامل ویژگی‌های دیگر از جمله الیاف انعکاسی و کشش چهار جهته است.

از سوی دیگر، ضایعات ناشی از تولید این کلاه به دلیل شکل پیش‌ساز سه‌بعدی کاملا خودکار آن، زیر یک درصد است. این ویژگی‌ها باعث شد تا داوران رقابت صنعت فضای باز امسال به آن جایزه طلا بدهند.

سازندگان معتقدند این فناوری می‌تواند کاربردهای فراوانی داشته باشد. در حقیقت از این مواد می‌توان برای تولید الیاف نیروسازی استفاده کرد که انرژی نور خورشید و حرکت را مهار می‌کنند یا مدارهای تودوزی شده‌ای که می‌توانند کاربردهای پزشکی و حسگر داشته باشند.

این کلاه هنوز در مرحله پیش‌ساخت قرار داشته و زمان ورود آن به بازار مشخص نشده است. 
ايسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار