قطر چگونه تک‌ تک‌ رای‌های جام جهانی‌ 2022 را خرید؟
کد خبر: ۵۶۷۲۲
تاریخ انتشار: 2016 December 01    -    ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
قطر با نتیجه ۱۴-۸ در رای‌ها آمریکا را در هیئت اجرایی برد. حالا تحقیقات MoS نشان می‌‌دهد که قطر نزدیک به ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون پوند به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای به دست آوردن این عنوان خرج کرده است. اکثر این پول‌ها به صورت سرویس‌های نظیر سفارش هواپیما، یک باشگاه فوتبال، قرارداد‌های اسپانسرینگ زمین و بقیه مستغلات بوده است. جزئیات همه این توافقات در ضمیمه این تحقیق آمده است.

به اضافه این، مبالغ بسیار سنگینی‌ به مسئولان فوتبال کشور‌های مختلف پرداخت شده است است که از حساب یکی‌ از شرکت‌های که مسائل مالی‌ قطر را بر عهده دارد و ریاست آن بر عهده محمد بن همام است، پرداخت شده است. این پول‌ها و زمین‌های که محمد بن همام برای خرید حق میزبانی قطر پرداخته است همگی‌ در کتاب جدیدی که یکشنبه چاپ شد با جزئیات کامل آمده است. نام این کتاب "بازی کثیف” است که توسط دو خبرنگار پیگیر ماجرا به نام‌های هیدی بلیک و جاناتان کالورت منتشر شده است.

رئیس سابق امنیت فیفا، آقای کریس ایتن شواهد جدیدی را درخواست کرده است تا این میزبانی را بررسی‌ کند حتی با وجود اینکه او در حال حاضر در قطر مشغول به کار است. با این وجود چندین سیاست مدار اروپایی و عضو پارلمان‌های مختلف تقاضا کرده اند که یک تحقیق بر علیه فیفا صورت گیرد و پرونده آنها را دوباره به جریان بیندازند.

قطر از نظر میزان درامد بر جمعیت و سرانه درامد هر فرد در دنیا ثروت مند‌ترین کشور است و رقم ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون پوند، عددی ناچیز در برابر خرج ۱۳۲ میلیارد پوندی آنها برای جام جهانی‌ است.

این پول‌ها کجا رفته است؟

میشل پلاتینی – ۱۴ میلیارد و ۷۲۰ میلیون پوند

خرج شده است در:

    خرید هواپیما از شرکت فرانسوی Airbus; خرید باشگاه پاریس سن ژرمن؛ ساختن شبکه Bein اسپورت و همچنین خرید حق پخش تلویزیونی لیگ فرانسه به همراه حضور شیخ قطر و رئیس جمهور فرانسه در یک همایش در قطر که پلاتینی رسما در آن از رای دادن به قطر صحبت کرد اما گفت این یک انتخاب داوطلبانه بوده است و کسی‌ او را مجبور به این رای نکرده است.

نیکولاس لائوز – پاراگوئه -۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون پوند

خرج شده است در:

    یک قرارداد همکاری در زمینه انرژی بین شیخ حمد و رئیس جمهور پاراگوئه در تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۱۰ پس از اینکه محمد بن همام با لائوز در یک سفر خود لابی کرد.

وراوی ماکودی – تایلند – ۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون پوند

خرج شده است در:

قرارداد گازی پس از ملاقات بن همام با او در تاریخ ۱۶ آگوست ۲۰۱۰ بین شرکت قطری و تایلندی امضا شد.

آنخل ماریا ویار یونا – اسپانیا – ۱۵۰ میلیون پوند

خرج شده است در:

اسپانسرینگ قطر روی پیراهن بارسلونا که سبب رای ویار به نفع قطر شد که بعد‌ها مشخص شد سپ بلاتر از آن آگاه بوده است.

چندین مسول آفریقای – ۹۹ میلیون پوند

خرج شده است در:

بودجه برای خرج‌های گوناگون. این خرج‌ها شامل خرید رای دهندگان آفریقای به مبلغ ۱.۸ میلیون دلار؛ دادن ۱ میلیون دلار به پسر آدامس آدامو که یکی‌ از رای دهندگان بود و پذیرای مسئول قطری در یک ضیافت شام و همچنین چندین پیشنهاد مالی‌ به مسئول آفریقای.

خولیو گروندونا – آرژانتین – ۵۹ میلیون پوند

خرج شده است در:

پرداخت احتمالی‌ بدهی‌های فدراسیون فوتبال آرژانتین و یک مبلغ تایید نشده برای اسپانسرینگ بازی برزیل و آرژانتین در دوحه.

 ماریس لفکاریتیس – قبرس – ۲۷ میلیون پوند

خرج شده است در:

زمینی‌ که متعلق به لفکاریتیس بود و قطر در آن یک شرکت تحقیقاتی‌ ساخت. لفکاریتیس وجود معامله را رد نمی‌‌کند اما نیّت آن را بد نمی‌‌داند.

 ریکاردو تکسیرا – برزیل – ۶.۷ میلیون پوند

خرج شده است در:

 اسپانسرینگ بازی برزیل آرژانتین که در سال ۲۰۱۰ در دوحه برگزار شد.

مسئولان مختلف دیگر – ۴.۸ میلیون پوند

خرج شده است در:

یک مبلغ پول ۵ میلیون دلاری که تایید نشده است اما گفته می‌‌شود بن همام به مسئولان آفریقای داده است و یک مبلغ ۱.۷ میلیون دلاری که مخصوص مسئولان آسیایی بوده است.

عیسی حیاتو و جکوئس انوما از کامرون و ساحل عاج – هر کدام ۱ میلیون پوند

خرج شده است در:

یک شرکت سرمایه گذاری

 جک وارنر – ترینیداد و توباگو – ۹۳۳ هزار پوند

خرج شده است در:

دو پول تایید نشده به شرکت‌های حامی‌ وارنر و حق سکوت او پس از کشف این فساد.

رای دهندگان دیگری هم بودند که با پست‌های جدید به قطر رای دادند. به عنوان مثال چونگ مونگ جون از کره جنوبی با گرفتن پست نایب رئیسی افتخاری فیفا از دست بن همام به قطر رای داد و جونجی اگورا از ژاپن که پس از حذف ژاپن از میزبانی به قطر رای داد. بن همام هم به قطر رای داد و رای چهاردهم قطر احتمالا از طرف مسول ترکی‌ داده شده است که با خانواده سلطنتی قطر بسیار رابطه نزدیکی‌ دارد. همچنین احتمال دارد چهاردهمین رای را هانی‌ عبدو الرضا از مصر داده باشد که با پرداخت پول حاضر شد به کمپین تبلیغاتی بن همام برود.

مرجع : فرهنگستان فوتبال
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار