هشدار نسبت به علائم بروز سرطان تیروئید
کد خبر: ۵۶۶۴
تاریخ انتشار: 2015 July 23    -    ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵


دبیر نخستین سمینار تومورهای سروگردن، نسبت به بروز سرطان تیروئید که معمولا زنان را بیشتر گرفتار می کند، هشدار داد و گفت: بروز گره، بافت سفت و برجستگی غیرطبیعی در گلو اولین علامت بروز این نوع سرطان است.

دکتر نوید احمدی در افتتاحیه نخستین سمینار تومورهای سر و گردن که در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار می شود، سرطان های تیروئید را از جمله سرطان‌های شایع در دنیا دانست و گفت: سرطان تیروئید معمولا در سنین کمتر افراد را گرفتار کرده و در زنان بیشتر مشاهده می‌شود.

وی افزود: این سرطان نیز دارای دونوع خوش خیم یا تمایز یافته و بدخیم یا تمایز نیافته است. سرطان های تمایز یافته پاسخ بهتری به درمان می دهند و خطر کمتری دارند. سرطان های تمایز نیافته که نوع بسیار بدخیم سرطان هستند شیوع کمتری دارند اما خطرناک و کشنده اند و نمی شود کاری برای آنها کرد.

دبیر نخستین سمینار تومورهای سروگردن درباره عوامل ابتلا به سرطان تیروئید گفت: مهمترین عامل ژنتیک و سابقه خانوادگی است. همچنین اشخاصی که درمان با اشعه ایکس داشته اند بیشتر در معرض ابتلا به این نوع از سرطان قرار دارند.

احمدی در خصوص چگونگی تشخیص این تومور اظهار کرد: معمولا در ابتدا گره ای در غده تیروئید ظاهر می شود که برجسته تر از قسمت های دیگر و همانند بیماری گواتر است. در واقع افراد در ابتدا احساس می کنند بافت، سفتی و برجستگی غیرطبیعی در گلویشان ایجاد شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: وقتی این افراد به پزشک مراجعه می کنند در صورت تشخیص اولیه، تست های خونی، ارزیابی عملکرد تیروئید، اسکن رادیوایزوتوپ و نمونه برداری در مراحل تکمیلی انجام می شود. اگر گره ایجاد شده خوش خیم باشد تحت کنترل قرار می گیرد اما اگر بدخیم باشد عمل جراحی ضروری می شود.

دبیر نخستین سمینار تومورهای سروگردن با بیان اینکه درمان سرطان تیروئید عمدتا از طریق جراحی انجام می شود، گفت: اگر غده تیروئید برداشته شود، فرد دچار کم کاری تیروئید خواهد شد که باید درمان های جایگزین نیز تجویز شود. درمان بوسیله رادیوایزوتوپ ها در این نوع از تومورها نیز دنبال می شود.

احمدی درباره هزینه درمان سرطان تیروئید گفت: امروز درمان سرطان ها توسط پزشکان کشور و دربیمارستان های دولتی ز طریق دفترچه های بیمه قابل انجام است. درمان با اسکن رادیوایزوتوپ ها و رادیواکتیوها نیز مشمول بیمه است و از لحاظ مالی بار سنگینی برای بیمار همراه ندارد.

وی درباره نقش کمبود ید در بدن در بروز تومور غده تیروئید اظهار کرد: کمبود ید در بروز سرطان تیروئید تایید شده نیست و در مجموع این سرطان بر خلاف دیگر سرطان ها ارتباط زیادی با تغذیه ندارد و بیشتر به ژنتیک و قرار گرفتن در معرض اشعه بستگی دارد.

نخستین سمینار تومورهای سروگردن در روزهای اول و دوم مرداد ماه جاری در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار می شود.

مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار