دانستنی های جالب درباره تاریخ « نودل »
کد خبر: ۵۶۴۹۵
تاریخ انتشار: 2016 November 30    -    ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
به تازگی جرج سولت استادیار دانشگاه نیویورک و مؤلف کتاب تاریخ ناگفته رامن ( یک نوع غذای تهیه شده با نودل ) در یک جلسه پژوهشی درباره تاریخچه نودل و گسترش آن سخنرانی کرده است.
دانستنی های جالب درباره تاریخ « نودل »

دانستنی های جالب درباره تاریخ « نودل »«اختصاصی تابناک باتو» به تازگی جرج سولت استادیار دانشگاه نیویورک و مؤلف کتاب تاریخ ناگفته رامن ( یک نوع غذای تهیه شده با نودل )  در یک جلسه پژوهشی درباره تاریخچه نودل و گسترش آن سخنرانی کرده است.  او درباره این که چگونه نودل از یک غذای ساده و معمولی تبدیل به نماد فرهنگ ژاپنی  در سراسر جهان شد توضیحاتی را به دانشجویان ارائه داد.

نودل از چین آمده و نه از ژاپن
 
 دانستنی های جالب درباره تاریخ « نودل »

 نودل از یک مایع موسوم به کانسوی ( kansui ) تهیه میشود، که ترکیبی از خمیر نان عمل آوری نشده، آب و عصاره گوشت و سبزیجات است و حالت کشی و رنگی متمایل به زرد دارد.  بسیاری گمان می کنند که اصل نودل به ژاپن بازمی گردد، در حالیکه این تصور نادرست است و نودل اصلیتی چینی دارد و از چین به ژاپن راه پیدا کرده است. اما درباره چگونگی این انتقال همواره اختلاف نظرهایی وجود دارد.

تاریخ تهیه نودل به فاصله زمانی قرن هفدهم تا بیستم میلادی باز می گردد. شو شونسی کسی بود که برای تهیه  و گسترش نودل در ژاپن تلاش کرد. شو شونسی  برای فرار از حکومت منچو در چین به ژاپن گریخت و مشاور توکوگاوا میتسوکونی در ژاپن شد. او در هنگام فرار دستورالعمل تهیه نودل را نیز با خود به همراه داشت، جرج سولت می گوید در آن زمان چین تاثیرات بزرگ و گسترده ای بر ژاپن داشت، با این وجود متاسفانه مدرک تاریخی که نشان دهد که آیا شونسی برای توکوگاوا نودل پخته است یا نه وجود ندارد.
تهیه نودل در ژاپن از رستوران (Rai Rai Ken ) توکیو آغاز شد و یک کارمند گمرگ که در  یک محله چینی در یوکوهامای ژاپن زندگی می کرد پایه های رستوران نودل را بنا نهاد این رستوران در سال ۱۹۱۰ میلادی افتتاح شد و آشپزهای چینی در آن به کار گرفته شدند. آنها نودلی را به نام ( Shaina  Soba ) به مردم عرضه می کردند. شینا به معنای چین و سوبا به معنای نودل است.
شینا سوبا خیلی زود  جای خود را در میان طبقه فرودست و فقیر جامعه ژاپن باز کرد، غذای ارزان قیمت و سیر کننده ای برای آنها بود و تهیه کردنش زمان زیادی نمی گرفت. بشقاب شینا سوبا ارتباط محکمی با چین داشت که در جنگ آن زمان از ژاپن شکست خورده بود. سپس رستوران (  Nankin Senryo ) در سال ١٩٣٧ ، در همان سالی که ژاپن نانجینگ را اشغال کرد، افتتاح شد و نودل در میان سربازان و نظامیان ژاپنی به شهرت و محبوبیت بسیاری دست یافت. اسم این رستوران در لغت به معنای « گل سرخ » است و به کلمه « اشغال » شباهت آوایی دارد.

فروش نودل و رفتن به زندان
 
دانستنی های جالب درباره تاریخ « نودل »

جنگ جهانی دوم محبوبیت نودل را به شدت کاهش داد. علت این امر کمبود غذا ، قحطی و...بود. حکومت قوانین سختی را در زمینه امدادهای غذایی وضع کرده بود، بر اساس قانون وضع شده کسب سود از رستوران ها و یا چرخ دستی های فروش غذا به طور کامل و تا سال ۱۹۴۹ میلادی ممنوع بود. این در حالی بود که آرد قاچاق در بازار سیاه به فروش می رسید و افراد بیکار در این کشور اقدام به قاچاق نودل می کردند و به همین دلیل به زندان می افتادند.

نودل در خارج از ژاپن
 
 دانستنی های جالب درباره تاریخ « نودل »

نودل برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ میلادی به فروشگاههای ایالات متحده آمریکا راه پیدا کرد، با این تفاوت که مردم آمریکا به چشم یک غذای پیش پا افتاده و ارزان قیمت به آن نگاه نمی کردند. با آغاز دهه هفتاد میلادی قرن پیش زنان و کودکان طبقه متوسط هدف بازار یابی های نودل در آمریکا بودند.
پس از بهبود اوضاع اقتصادی و پس از جنگ بار دیگر نودل به غذایی محبوب تبدیل شد و از این پس بود که کم کم نودل به عنوان نمادی از فرهنگ ژاپنی تبدیل شد به خصوص پس از بسته شدن رستوران های چینی، رستوران های بزرگ و فاخر ژاپنی جای آنها را گرفتند. و به دلیل ارتباط نودل با کارگران محلی ژاپنی خوردن نودل به آنها حس نوستالژیک و خاصی را می بخشید.

۸۰ درصد رستوران های نودل جز کسب و کارهای کوچک در ژاپن
 
دانستنی های جالب درباره تاریخ « نودل »

امروزه هشتاد درصد رستوران های پخت نودل در ژاپن جز کسب و کارهای کوچک به حساب می آیند، صاحبان رستوران ها پس از یک یا دو سال کارمندان  و آشپزهای خود را  پس از آموزش های لازم  برای افتتاح شعبه های فرعی کمک می کنند ، به این فرآیند noren wake می گویند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار