مایوی اسلامی بر تن 700 هزار زن +عکس
کد خبر: ۵۶۱۵۴
تاریخ انتشار: 2016 November 26    -    ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰

امروز همه دیگر نام بورکینی یا همان لباس شنای اسلامی را شنیده‌اند؛ لباسی که به شکل پوششی برای کل بدن به زنان مسلمان اروپایی اجازه داد از استخرهای شنای این کشورها و حتی از سواحل آن‌ها نیز استفاده کنند. اما ممنوعیت پوشیدن این لباس شنا در برخی سواحل فرانسه باعث شد این لباس اسلامی بسیار خبرساز شود.

اما طراح این لباس خبرساز کیست؟ احدا زانتی در شهر ترابلس لبنان به دنیا آمده و در دوسالگی به همراه خانواده‌اش به استرالیا رفته است. اولین طراحی مشهور او «هیجود» بود که در واقع نوعی مانتوی کلاهدار برای استفاده زنان مسلمان بود. او با راه‌اندازی برند احیدا شروع به طراحی و عرضه لباس‌های ورزشی رشته‌های مختلف برای زنان مسلمان کرد.

پس از ممنوعیت استفاده از این لباس شنا در شهرهای مختلف فرانسه، فروش این محصول نه تنها کاهش نیافت بلکه با افزایش قابل توجهی هم همراه بود. به همین مناسبت شبکه ان‌بی‌آر گفتوگویی را با این طراح مسلمان درباره جنجال آن در فرانسه انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم.

دادگاه عالی فرانسه ممنوعیت استفاده از بورکینی را تعلیق کرده است. این لباس شنای کامل حدود یک ماه است که در نزدیک به 30 شهر فرانسه ممنوع شده است، این مسئله چه تاثیری بر کار شما دارد؟
فکر کنم ما از سال 2008 تا کنون حدود 700 هزار نمونه از آن را فروخته‌ایم.

شما گفته بودید در کودکی آرزو داشتید چیزی شبیه به این درست کنید؟
در سال‌های کودکی خیلی از فعالیت‌های ورزشی‌ام را به همین دلیل از دست دادم زیرا با پوشیدن لباس تیم یا مایوهای زنانه احساس راحتی نمی‌کردم. نه اینکه مخالف آن باشم. اما برای من ساخته نشده است. من اینگونه نیستم و در آن احساس راحتی نداشتم.

 

مایوی اسلامی بر تن 700 هزار زن +عکس

 

ایده طراحی این لباس 10 سال پیش و زمانی به ذهن شما رسید که بازی برادرزاده‌تان را در یکی از مسابقات ورزشی تماشا می‌کردید. همه به راحتی در زمین بازی بالا و پایین می‌پردیدند اما برادرزاده شما همواره عرق کرده و ناراحت به نظر می‌رسید؟
همین مسئله من را به فکر برد که شاید باید چیزی برای زنان و دخترانی طراحی شود که حتی با رعایت حجابشان بتوانند بپوشند و با آن واقعا ورزش کنند.

 

خب چه کردید؟
من از 12 سالگی خیاطی می‌کردم و لذا توانایی خلق، طراحی و ساخت آن را داشتم.

 

محصول نهایی یک لباس دو تکه با آستین‌های بلند، پاچه‌های بلند و کلاهی برای پوشاندن موها بود. آیا موقع استفاده از آن احساس خوبی داشتید؟
می‌دانید این محصول به نوعی من را کامل می‌کرد. اکنون می‌توانم همان سبک زندگی را داشته باشم که همیشه دلم می‌خواست بدون اینکه نگران آن باشم که چه بپوشم و چطور بپوشم یا اینکه پوششم قابل قبول خواهد بود یا خیر؟ من فقط دلم می‌خواهد به شنا بروم.

 

گفته بودید که ورود به بازار مسلمانان دشوار است و اولین مشتریان‌تان مسلمان نبودند. غیر مسلمانان از آن استقبال کردند زیرا از پوست‌شان در برابر نور آفتاب حفاظت می‌کرد. اما مدتی طول کشید تا مسلمانان متقاعد به استفاده از آن شوند.

بله. من به مسلمانان می‌گفتم حالا می‌توانید این لباس را بپوشید، به شنا بروید و در کنار خانواده‌تان از آب لذت ببرید. آنها می‌گفتند وای خدای من، منظورت چیست؟ همچین لباسی چه شکلی خواهد بود؟ یک لباس دو تکه برای شنای زنان مسلمان؟ و می‌خندیدند.

 

مایوی اسلامی بر تن 700 هزار زن +عکس

 

اما این لباس در فرانسه با برخورد منفی دولت مواجه شده است، نظر شما چیست؟
من معتقدم آنها موضوع را اشتباه فهمیده‌اند. این لباس برای من و تمام زنان مسلمان نشانه آزادی است. نه اینکه مجبور شده باشیم. آنها خودشان در این لباس راحت هستند. من با پوشیدن آن احساس راحتی دارم. احساس غرور می‌کنم و خودم انتخاب کردم که عفیف باشم. عفیف بودن کلمه بی‌ادبانه‌ای نیست.

درباره تاثیر این ممنوعیت بر تجارت خود، زانتی می‌گوید «کاملا برعکس شد، تنها در روز یکشنبه ما 60 سفارش گرفتیم که همه آنها غیرمسلمان بودند. خیلی از آنها می‌گویند مدتها سرطان پوست داشته‌اند و حالا خوب شده‌اند، همیشه به دنبال چنین بودند که بتوانند در ساحل بپوشند و شنا کنند.»

او می‌افزاید «حمایتی که از من می‌شود در واقع به نوعی قدر بخشیدن به زنان است، احساس می‌کنم مشاور این زنان شده‌ام. در این موضوع زنان کنار هم ایستاده‌اند. دیگر نژاد یا مذهب مهم نیست. این طرحی است که من ابداع کرده‌ام. هیچ مفهوم مخفی ندارد، یک لباس دو تکه اسلامی است نه هیچ چیز دیگر».

 
مدآنلاين
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار