قیمت هر لیتر آب در فضا؟!
کد خبر: ۵۶۱۱۴
تاریخ انتشار: 2016 November 26    -    ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۰
قیمت هر لیتر آب در فضا به قدری است که با دانستنش حتما تعجب خواهید کرد. آبی که از زمین به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال می شود باید ارتفاعی ۴۰۰ کیلومتری از زمین را طی کند که قیمت هر لیترآن برای سازمان های فضایی بین المللی حدود ۴۵۰۰ دلار معادل ۱۶ میلیون تومان تمام می شود.

به این ترتیب آب ماده بسیار ارزشمندی در فضا به حساب می آید. به دلیل نایاب و گران بودن قیمت آب در فضا، بعد از پرتاب اولین ایستگاه های فضایی، بررسی تصفیه و بازیافت آب در فضا در برنامه کار فضانوردان قرار گرفت. آن ها تا به امروز تلاش می کنند این کار را از طریق سامانه ‌های پیشرفته‌ ای انجام دهند.

در حال حاضر پیشرفته ‌ترین سامانه بازیافت آب در ایستگاه فضایی بین ‌المللی وجود دارد. این سامانه اکنون می تواند ۶۵ درصد آب مصرف ‌شده در ایستگاه فضایی بین المللی را بازیافت کند. سامانه بازیافت آب در ایستگاه فضایی قادر است رطوبت و عرق بدن فضانوردان را جذب کند و آن را پس از تصفیه به چرخه مصرف برگرداند.

اما جالب تر اینکه این سامانه می‌ تواند ادرار فضانوردان را نیز تصفیه ‌کند. آندره کویی ‌پرز، فضانورد اروپایی در یکی از گفت ‌و گوهای تلویزیونی خود در این مورد گفت: آبی که امروز فضانواردان مصرف می کنند ممکن است ادرار روز قبل دوستان‌ شان باشد!  با اینکه این جمله کویی ‌پرز تهوع‌ آور است، اما کاملا حقیقت دارد.

سامانه بازیافت آب در ایستگاه فضایی توانایی چنین کاری را دارد و آبی که تصفیه می کند نیز بسیار شفاف و تمیز است.

قابل ذکر است بخش مهمی از این آب بازیافت ‌شده از ادرار فضانوردان به سمت پیل ‌های الکتریکی ایستگاه فضایی هدایت می ‌شود. این پیل‌ ها بخشی از سامانه تولید برق در این ایستگاه هستند. به گفته الکساندر لازوتکین، فضانورد روس،  هر چه تعداد دفعاتی که فضانوردان به دستشویی می روند بیشتر باشد برق بیشتری هم در ایستگاه فضایی تولید می ‌شود.

هزینه هایی که ارسال آب برای سازمان های فضایی دارد به خصوص در سفرهایی که در آینده پیش رو دارند مثل سفر به مریخ دارای اهمیت زیادی است. به همین دلیل مهندسان ناسا در تلاش هستند تا میزان آب تصفیه  و بازیافت شده در فضا را به بیش از ۷۵ درصد حتی تا بالاتر از ۹۰ درصد برسانند. مهندسان این کار  را با تزریق محلولی شیمیایی در آب انجام می دهند.  چنین عملی باعث می شود وابستگی فضانوردان به آب زمین به شدت کم شود و به این ترتیب هزینه ها به میزان زیادی کاهش یابد.

اما نکته با اهمیتی که در این زمان به ذهن خطور می کند این است که می توان از این سامانه در خود زمین هم استفاده کرد. کاملا درست است چون زمینی ها نیز در سال های آینده قطعا با مشکل کمبود آب مواجه می شوند.
منبع: العالم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار