نگاهی متفاوت به سرماخوردگی
کد خبر: ۵۵۹۸۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2016 November 24    -    ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
اما اگر در زمان سرماخوردگی، یک عضو از بدن همچون کمر، زانو، گردن و یا کتف، بیشتر از بقیه اعضا، دچار درد بشود، به حدی که شما را ناتوان کند، این بهترین هشداری است، که بدنت به شما می دهد و می گوید، در طول ماه ها یا سال های گذشته چه رفتاری با این بخش از من داشته ای و چگونه از آن استفاده کرده ای که اکنون فرسوده تر از سایر قسمت های دیگر شده است؟
 نگاهی متفاوت به سرماخوردگی
 
نگاهی متفاوت به سرماخوردگی  اختصاصی «تابناک باتو»؛ دولا دولا در حالی که دستی به کمر و دست دیگر به پیشانی داشت، وارد مطب شد. برخاستم تا به او کمک کنم، پرسیدم: بد نباشد؟ اتفاقی برای کمرت افتاده است؟
 
پاسخ داد: نه بابا مشکل از کمرم نیست، سرماخورده ام؛ اما هر بار که سرما می خورم چنان کمرم درد می گیرد که می خواهم بمیرم.
پرسیدم: در سال چند بار سرما می خوری؟
پاسخ داد: سه تا چهار بار، ولی هر بار تا دکتر نروم خوب نمی شوم.
پرسیدم: برای چه هدفی به دکتر مراجعه می کنی؟
پاسخ داد: آخه این چه سؤالی است که می پرسی؟ به جای این سؤال ها دو تا آمپول بنویس تا بزنم، چون درد، منو از کار و زندگی انداخته است.
خوب معلومه، برای درمان سرما خوردگی مراجعه می کنم دیگه!
 
گفتم: حق داری عصبانی شوی چون تا حالا اینجوری یاد گرفته ای و تنها به طرف شدن درد فکر میکنی، در حالی که این درد، چه دارو بخوری و چه نخوری ظرف چند روز برطرف خواهد شد؛ اما خالق مهربان، سیستم بسیار هوشمندی در بدن تو قرار داده است که به تعداد دفعات سرماخوردگی در طول سال رایگان اسکن عضله و استخوان می شوی، بدون اینکه به مراکز رادیولوژی بروی و هزینه ای بپردازی؛ هزینه آن تنها ابتلا به سرماخوردگی است؛ اما ما متأسفانه بی توجه از کنار آن می گذریم.
 
گفت: قضیه جالب شد، تا کنون کسی این را به من نگفته است، می شود کمی بیشتر توضیح بدهید؟
پاسخ دادم: چرا که نه؟ خوشحال خواهم شد، اگر با توضیحاتم، نگاه تو را به بدنت و واکنش های آن تغییر دهم تا بدون کمک من و امثال من، خودت بتوانی به بدنت و حفظ سلامتی آن کمک کنی.

ادامه دادم: از دیدگاه پزشکی زمانی که شما دچار سرماخوردگی می شوید باید دردی یکنواخت از گردن تا نوک پنجه های پا احساس کنید که این به دلیل ضعف عمومی است و بعد از بهبود سرماخوردگی حتی بدون مصرف دارو این درد، برطرف می شود.
 
اما اگر در زمان سرماخوردگی، یک عضو از بدن همچون کمر، زانو، گردن و یا کتف، بیشتر از بقیه اعضا، دچار درد بشود، به حدی که شما را ناتوان کند، این بهترین هشداری است، که بدنت به شما می دهد و می گوید، در طول ماه ها یا سال های گذشته چه رفتاری با این بخش از من داشته ای و چگونه از آن استفاده کرده ای که اکنون فرسوده تر از سایر قسمت های دیگر شده است؟

به جای اینکه با خوردن چند قرص و کپسول، یا بدتر از آن با تزریق آمپول، صورت مسأله را پاک کنی، به عقب برگرد. خودت بهتر از هرکس دیگر می توانی رفتارت را با بدنت در طول ماه های گذشته بررسی کنی، در این صورت به راحتی متوجه می شوی که علت این درد چیست؟

حتما وضعیت بدنت در زمان کار، نوع نشستن، استراحت کردن، اشتباه بوده است، یا اینکه نوع کفشی که در زمان کار کردن و یا راه رفتن پوشیده ای مناسب نبوده است.
برای مثال آقایی را میشناسم که قبل از مراجعه به این مرکز، بارها و بارها به دلیل درد کتف در زمان سرماخوردگی به مراکز مختلف مراجعه کرده بود. یک بار در همین وضعیت به این مرکز مراجعه کرد. بعد از معاینه، شغل او را پرسیدم، گفت: نقاش ساختمان هستم.

گفتم: تنبلی و استفاده نکردن به موقع از چهارپایه یا داربست، به مرور زمان، کار دستت داده است. اگر همچنان بی اعتنا به اصل قضیه، از کنار آن عبور کنی و تنها به منظور تسکین درد، دارو مصرف کنی، در آینده، این درد دائمی می شود و در نهایت تبدیل به مشکل جدی خواهد شد.

اگر برای نقاشی بخواهی بدون استفاده از چهار پایه جایی بالاتر از ارتفاع بدنت، نقاشی کنی، برای مدت های طولانی عضلات کتفت و تاندون های آن بیش از حد کشیده می شوند. بدن تا مدتی این فشار را بدون هیچ واکنشی تحمل می کند و حتی در زمان های استراحت سعی در ترمیم آسیب وارده را دارد، اما اگر فشار طولانی شد، اولین اخطار به تو در زمان سرماخوردگی است.

بعد از آگاه شدن شما از علت، مهمترین و اساسی ترین اقدام، اصلاح رفتار شما با بدن خود است.
اگر این درد را جدی نگیرید و با دارو علائم را برطرف کنید، چون مشکل به صورت اساسی برطرف نشده و آن عضو از بدن به دلیل رفتار و حرکت غلط شما، همچنان زیر فشار قرار دارد، در ابتدا تنها در زمان سرماخوردگی خود را نشان می دهد، اما بعد، وقتی که آسیب جدی شد، درد همیشگی خواهد شد. در آن زمان شاید راه درمانی وجود نداشته باشد و یا اگر هم باشد هزینه آن، به لحاظ سلامتی و نیز مالی خیلی بالا خواهد بود.

بنابراین، سرماخورگی برای کسانی که بدنی سالم دارند، در نتیجه، سیستم ایمنی آنها سالم است، نه تنها ناراحت کننده نیست، بلکه فواید زیر را به همراه خواهد داشت؛

١. هر بار ابتلا، حکم واکسیناسیون برای بدن دارد.
٢. برای سیستم ایمنی نقش مانور و رزم آیش نظامی دارد و آمادگی بدن را برای مبارزه با بیماری ها افزایش می دهد.
٣. عضلات و استخوان ها را اسکن می کند، اگر بخشی از آن، در حال فرسوده شدن است، خود را نشان می دهد.

اینجاست که با اصلاح رفتارمان نسبت به بدن خود، به کمک سلامتی خود در درازمدت شتافته ایم.
 
نکته مهم

به جز در زمان ابتلا به سرماخوردگی، موقع استرس روانی و عصبانیت هم، در صورت سلامت عمومی بدن، باید ضعف یکنواخت ایجاد شود و اگر در این حالت عضوی از عضلات و استخوان های بدن دچار درد شدید شد، دقیقا شبیه سرماخوردگی است. باید به نوع رفتار ما با بدنمان که به احتمال زیاد در زمان کار یا استراحت و حتی ورزش اشتباه بوده است، اندیشید و آن را بعد از پی بردن به علت، آن را اصلاح کرد.
 
پس بیایید، نگاهمان را به سرماخوردگی عوض کنیم، با اینکه ابتلا به آن، در کوتاه مدت مشکلات خاص خود را دارد اما می تواند سلامتی بدن ما را در دراز مدت تضمین کند.

اگر دچار سرماخوردگی شدید و یک عضو بدن شما بیشتر از بقیه اعضا درد داشت باید به خود بگویید: بله درست است، سرما خوردگی، نیاز به درمان ندارد؛ اما خوشحالم که ابتلا به آن، مرا نسبت به سلامت کلی بدنم آگاه می کند و کمک می کند، نحوه رفتارم با بدنم را اصلاح کنم تا در درازمدت دچار مشکل نشوم.
علیرضا داودی پزشک دانشگاه خوارزمی و مسئول مرکز بهداشت (تهران)
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریم
|
Canada
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
0
4
ممنون عالی بود
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
0
3
سلام خوشحالم که دکتری با دید پیشگیری میبینم
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
0
3
عالی بود
کاظم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
1
2
واقع زدی تو هدف تا حالا اینقد حرف پزشک درست نشنیده بودم من گچکارم میدونم که چ جاهایی به بدنم فشار اوردم الانم سرما خوردم کتف و پشتم درد میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار