گزارشی از دستمزد نجومی بازیگران در عصر طلایی سریال ها
کد خبر: ۵۵۹۵۲
تاریخ انتشار: 2016 November 24    -    ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
با داغ شدن بازار رقابت میان شبکه‌های معروفی همچون «نتفلیکس» و «آمازون»، بازیگرهای اسم و رسم‌داری مانند مریل استریپ و رابرت دنیرو برای حضورشان در سریالی جدید قراردادهای میلیونی امضا می‌کنند و این پدیده تازه، خود اهالی تلویزیون را که سال‌ها در این مدیوم فعال بوده‌اند شگفت‌زده کرده است.
 گزارشی از دستمزد نجومی بازیگران در عصر طلایی سریال ها
 
گزارشی از دستمزد نجومی بازیگران در عصر طلایی سریال هاآن زمان که هنوز خبری از به اصطلاح «عصر طلایی تلویزیون» نبود، طلب دستمزدهای میلیون دلاری از سوی ستاره‌های هالیوود برای حضور در سریالی که معلوم نبود با اقبال روبه‌رو شود یا نه، به شوخی بی‌مزه‌ای می‌مانست. حالا اما در دورانی به سر می‌بریم که با داغ شدن بازار رقابت میان شبکه‌های معروفی همچون «نتفلیکس» و «آمازون»، بازیگرهای اسم و رسم‌داری مانند مریل استریپ و رابرت دنیرو برای حضورشان در سریالی جدید قراردادهای میلیونی امضا می‌کنند و این پدیده تازه، خود اهالی تلویزیون را که سال‌ها در این مدیوم فعال بوده‌اند شگفت‌زده کرده است.

 استریپ برای حضور در هر اپیزود سریال «نیکس‌ها» (The Nix) قراردادی به مبلغ 825 هزار دلار امضا کرده است. این سریال کوتاه قرار است با نظارت جی. جی. آبرامز در مقام تهیه‌کننده اجرایی و با مشارکت کمپانی «برادران وارنر» جلوی دوربین برود و هنوز معلوم نیست امتیاز پخش آن به کدام شبکه تلویزیونی واگذار خواهد شد. گو این‌که داغ شدن بازار رقابت میان شبکه‌های آنلاین و کابلی کار را به جایی رسانده که چشم ستاره‌های طراز اول و نویسندگان کاربلد را به روی گذشته تلویزیون و سنت‌های مالی‌اش بسته است.

در عصری که شبکه‌های تلویزیونی مختلف در تب‌وتاب ساخت سریال‌های اوریجینال با فیلمنامه‌های از پیش آماده و درگیر رقابتی نفسگیر برای جذب ستاره‌ها و تهیه‌کنندگان معروف هستند، قیمت همکاری با افراد مشهور هالیوود سر به فلک کشیده است. از سوی دیگر، تغییر و تحولات اخیر به قدری سریع و پیش‌بینی ناپذیر رخ داده‌ که برای قدیمی‌های تلویزیون و کسانی که سال‌های طولانی در این مدیوم فعالیت داشته‌اند نیز چنین چرخشی در ساز و کار سریال‌سازی، غریب و دور از ذهن می‌نماید.

همزمان با بالا رفتن میزان دستمزدها و همچنین فیلمنامه‌های جذاب و متنوعی که برای تلویزیون نوشته می‌شوند، ستاره‌های سینما نیز تمایل بیش‌تری به مهاجرت به قاب کوچک پیدا کرده‌اند.  

رابرت دنیرو برای بازی در هر قسمت از سریالی بیست اپیزودی که قرار است به کارگردانی دیوید او. راسل جلوی دوربین برود، قراردادی به مبلغ 750 هزار دلار امضا کرده است. این سریال برای پخش از شبکه آمازون تهیه و تولید می‌شود.

همچنین حرف و حدیث‌ها حاکی از آن است کیفر ساترلند برای بازی در هر اپیزود سریال «بازمانده برگزیده» که پاییز امسال از شبکه «ای بی سی» روی آنتن رفته، درخواست 300 هزار دلار دستمزد کرده است. یکی از خریداران باسابقه تلویزیون که نخواسته است نامش فاش شود، در گفت‌وگو با «هالیوود ریپورتر» به افزایش نجومی رقم دستمزدها اشاره کرده و گفته است: «به زودی کسی از راه می‌رسد و رکورد یک میلیون دلار را هم می‌زند.»
 
گزارشی از دستمزد نجومی بازیگران در عصر طلایی سریال ها

این در حالی است که بسیاری از دست‌اندکاران پخش تلویزیون، نتفلیکس را بابت چنین اتفاقی سرزنش می‌کنند؛ شبکه‌ای که در یک‌سال گذشته بیش از شش میلیارد دلار صرف ساخت تولیدات اوریجینال خود کرده است. همین شبکه آنلاین در سال 2013، بیش از صد میلیون دلار بودجه در اختیار سازندگان دو فصل از سریال «خانه پوشالی» با بازی کوین اسپیسی در نقش فرانک آندروود قرار داده بود. نتفلیکس حتی گوی سبقت را از «اچ بی او» ربود و با پرداخت بیست میلیون دلار به کریس راک برای اجرای دو قسمت از یک ویژه برنامه استندآپ کمدی،استاندارد مالی شبکه کابلی پرمخاطب را پشت سر گذاشت.
 
 گزارشی از دستمزد نجومی بازیگران در عصر طلایی سریال ها

اما حالا دیگر مسئله فقط نتفلیکس نیست و کار از قراردادهای نجومی بازیگران نیز گذشته است. در حال حاضر، آمازون برای تهیه و تولید هر اپیزود از اولین سریال تلویزیونی دیوید او. راسل، بودجه‌ای برابر با هفت میلیون دلار در نظر گرفته است. حتی ساخت سریال «بحران در شش صحنه» که نخستین تجربه وودی آلن کهنه‌کار در مدیوم تلویزیون بود، خرج هنگفتی روی دست تهیه‌کنندگان این شبکه گذاشت و این در حالی است که محصول چندان موفقی نبوده و با واکنش منفی اغلب منتقدان روبه‌رو شده است.

جای شکی نیست که ستاره‌های سریال‌های پرطرفدار همچنان بیش‌ترین میزان دستمزد را دریافت می‌کنند: بازیگران اصلی «نظریه بیگ بنگ» برای هر اپیزود یک میلیون دلار دستمزد می‌گیرند. نورمن ریدوس و اندرو لینکلن بازیگران «مردگان متحرک» برای حضور در فصل‌های هفتم و هشتم سریال، به ترتیب حدود 550 هزار دلار و 650 هزار دلار دستمزد درخواست کرده‌اند.

پنج ستاره اصلی «بازی تاج و تخت» موفق‌ترین سریال تلویزیونی سال‌های اخیر شامل پیتر دینکلج، کیت هرینگتن، امیلیا کلارک، لینا هدی و نیکلای کاستر والدائو در مذاکرات‌شان برای حضور در هر اپیزود از فصل هفتم (هفت اپیزودی) و فصل هشتم (شش اپیزودی) درخواست 1.1 میلیون دلار دستمزد کرده‌اند.

با این حال، نام‌های بزرگ همیشه تضمین‌گر موفقیت سریال‌های تلویزیونی و بازگشت سرمایه شبکه‌ها نیستند. یا مانند سریال وودی آلن و «وینیل» مارتین اسکورسیزی که صد میلیون خرج روی دست اچ بی او گذاشت راه به جایی نمی‌برند و با استقبال سرد مخاطبان و منتقدان روبه‌رو می‌شوند و یا مانند «خانه پوشالی» به یکی از موفق‌ترین تولیدات عصر طلایی تلویزیون تبدیل می‌شوند.
آی سینما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار