ایرانی‌ها‌ چای‌ هندی‌ و ترک‌ها چای‌ ایرانی‌ می‌نوشند
کد خبر: ۵۵۹۰
تاریخ انتشار: 2015 July 22    -    ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
ایران در سه ماهه اول سال جاری، نزدیک به 11 هزار تن چای سیاه خارجی خریداری کرده‌ که حجم عمده آن از هند و پس از آن از سری‌لانکا وارد شده‌است.

این ارقام از واردات چای در فصل بهار نشان می‌دهد که گران‌ترین چای سیاه وارداتی، چای سری‌لانکا است که قیمت گمرکی آن نزدیک به کیلویی 6 دلار یعنی حدود 17 هزار تومان می‌رسد، این در حالی‌است که قیمت چای وارداتی به طور متوسط حدود 4.7 دلار است.

ایران در فصل اول سال جاری مجموعا از کشورهای امارات، ترکیه، سری‌لانکا، کنیا و هند نزدیک به 11 هزار تن چای سیاه با ارزش 51.4 میلیون دلار چای سیاه وارد کرده‌است.

علاوه بر آن فهرست واردات گمرک نشان می‌دهد که در همین مدت حدود 200 تن چای سبز نیز از چین، امارات و ویتنام و همچنین از منطقه آزاد چابهار به کشور وارد شده که گران‌ترین چای سبز با قیمت حدود چهار دلار یعنی نزدیک به 11 هزار و 500 تومان از ویتنام خریداری شده‌است.

بر اساس آمار گمرک از حجم واردات بهاره به کشور در این مدت میزان واردات چای نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1600 تن افزایش یافته‌است، به این ترتیب ارزش واردات چای نیز در بهار امسال با افزایشی حدود 4 میلیون دلاری به کمتر از 52 میلیون دلار رسید.

همچنین بر اساس فهرست گمرک از اقلام صادرات غیر نفتی در سه ماهه اول امسال، ایران مجموعا حدود 5000 تن چای از جمله چای سیاه، سبز و کیسه‌ای به دیگر کشورها صادر کرده که این صادرات حدود 7.6 میلیون دلار برای ایران ارز آوری داشته‌است.

این اعداد نشان می‌دهد که بزرگترین خریدار چای ایرانی کشور ترکیه است که حدود 3000 تن چای سیاه را در این مدت از ایران خریده‌ است.

همچنین این آمار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو چای سیاه ایرانی برای صادرات نزدیک 1.5 دلار یعنی بیش از 4000 تومان، هر کیلو چای سبز دو دلار و کم‌تر از 6000 تومان و چای کیسه‌ای 20 دلار و حدود 62 هزار تومان تمام می‌شود.

این آمار نشان می‌دهد که ایران گاه در حجم عمده و گاه در حجم‌های کوچکِ چند ده کیلوگرمی چای ایرانی را به کشورهای آلمان، ازبکستان، اسپانیا، افغانستان، امارات، انگستان، اندونزی، ایتالیا، بحرین، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، تاجیکستان، تایوان، ترکیه، ترکمنستان، جمهوری چک، عراق، عمان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، لهستان، مالزی، هلند، هنگ‌کنگ، هند و ژاپن صادر می‌کند.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار