اسرار «لیبی» در این شهر پنهان است
کد خبر: ۵۵۸۷۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2016 November 23    -    ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
غدامس مشهورترین ساختمان ها و عمارت های آفریقا را در برگرفته است، به گونه ای که ۱۰۶ ساختمان این شهر برای مقاصد دینی استفاده می شود که عبارت است از: مساجد جامع، مصلاها، مدارس قرآنی و زوایای صوفیان.
اسرار «لیبی» در این شهر پنهان است 
 
اختصاصی «تابناک باتو»؛ شهر غدامس در بخش غربی کشور لیبی قرار گرفته و ۵۴۳ کیلومتر از طرابلس پایتخت لیبی فاصله دارد و با کشورهای تونس و الجزایر هم مرز است. غدامس ۲۵ هزار تن جمعیت دارد. این شهر را شهر قافله ها و کاروان ها می نامند.

بنا بر این گزارش، غدامس مشهورترین ساختمان ها و عمارت های آفریقا را در برگرفته است، به گونه ای که ۱۰۶ ساختمان این شهر برای مقاصد دینی استفاده می شود که عبارت است از: مساجد جامع، مصلاها، مدارس قرآنی و زوایای صوفیان.

همچنین ۱۴۰۰ ساختمان دیگر آن نیز به منظور اهداف اجتماعی از جمله انجمن ها، نگهداری کودکان و... بنا شده است. 80 درصد شهر غدامس مسقف (سقف دار) است. این سقف ها به منظور ممانعت از نفوذ گرمای طاقت فرسای غدامس به درون خانه ها طراحی شده اند. جزییات معماری و تزئینات دیوارها و مواد اولیه این خانه ها همه ساخت دست خود مردمان این شهر است. مردان با گل و درخت نخل خانه ها را می سازند و طراحی و رنگ آمیزی درون خانه ها که با رنگ قرمز تند انجام می شود، بر عهده زنان است. از این روی، غدامس را زیباترین شهر لیبی می نامند که اسرار صحرای بزرگ لیبی را از جهت معماری هنر و میراث در خود پنهان کرده است.

این گزارش می افزاید، شهر نامبرده در سال ۲۰۱۶ میلادی و از سوی اتحادیه رسانه های عرب به عنوان شهر میراث جهان عرب انتخاب شد. این شهر با صنعا در یمن، سوسه در تونس ، سامرا در عراق، فسطاط در مصر و سلط در اردن رقابت تنگاتنگی دارد. غدامس در یک همه پرسی اینترنتی که از سوی اتحادیه رسانه های کشورهای عربی انجام شد، ۳۱۱۸۲ رأی را از آن خود کرد. این در حالی است که صنعا با ۳۰۵۰۴ رأی در رتبه دوم قرار گرفت و بدین ترتیب، غدامس اصیل ترین شهر عربی برگزیده شد.

غدامس از کلمه رومی (قداموس) به معنای پوست ها گرفته شده و در تاریخ تحت سیطره امپراتوری رومیان و یونانیان بوده است.

این شهر در سال های اخیر به منطقه ای برای قاچاق سلاح و مهاجرت غیر قانونی تبدیل شده است، زیرا مثلثی واقع در میان سه کشور الجزایر، تونس و لیبی است. با این حال، همچنان از امن ترین مناطق لیبی به شمار می رود و زیر نظر سازمان ملل متحد، مکانی برای رایزنی و گفت وگو میان گروه ها و فرقه های مخالف است.

گفتنی است، یک چشمه معروف به نام «عین الفرس» در شهر غدامس قرار دارد. یاقوت حموی در کتاب خود از آن به عنوان چشمه ازلی یاد می کند که شریان حیات در غدامس است؛ غدامس را «مروارید صحرا» می نامند.
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریخ
|
Germany
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
9
46
قذافی یک دیکتاتو بود اما توانست لیبی را بسازد همانطور که در این شهر میبینید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
17
5
در متن نوشته مردم ساخته اند که
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
0
1
مدیریت قذافی اینو ساخته ... قرار نیست خودش بیل بزنه تا بگیم قذافی ساخته
صابر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
0
0
هول نشو هول نشو...تو هم مریخ را بساز....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
0
1
چقدر زیبا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار