از زندگی مجردی راضی هستیم!
کد خبر: ۵۵۷۰۸
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار: 2016 November 21    -    ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
معنی خوب بودن در ازدواج به معنی این است که هر دو طرف در زندگی در رابطه باهم پایبند باشند و به یکدیگر تعهد داشته باشند و این تعهد فقط مختص پسرها و دخترها نیست و بزرگ‌ترین مشکلی که جامعه ما را به چالش بین زن و مرد می کشاند بی‌تعهد بودن دخترها و پسرها به یکدیگر است.
 از زندگی مجردی راضی هستیم!
 
از زندگی مجردی راضی هستیم!  این روزها وقتی به بازارهای شوش سری بزنیم می بینیم که دیگر خبری از اون هیاهو و خرید جهیزیه نیست و در چند سال گذشته مادر و دخترانی را که با خوشحالی به همراه دخترانشان از این مغازه به آن مغازه می رفتند را با تعداد بیشتری می دیدیم اما این روزها آنقدر آمار ازدواج پایین آمده که وقتی به گوشه و کنارمان نگاهی می اندازیم می بینیم که تقریبا همه جوانان اطرافمان مجرد هستند و تعداد کمی از آن ها ازدواج کرده اند.

وقتی  برای تهیه یک گزارش سری به بازارهایی زدم که دختران و پسران برای تهیه ملزومات زندگی به همراه خانواده های خود به بازار آمده بودند با چند نفری از آنها صحبت کردم و نظر چند نفر از آنها را در مورد ازدواج جویا شدیم.

برای مصاحبه با یکی از این دختران داخل مغازه ای شدم که سن و سال کم آن دختر جوان نظر مرا به خود جلب کرد و نزدیک او شدم و نظرش را راجع به ازدواج پرسیدم و گفت: به نظر من ازدواجی خوب است که در مرحله اول انتخاب درست داشته باشیم و خودمان بدانیم از ازدواج چه می خواهیم  و بعد به یک نفر دیگر تعهد بدهیم. ما هردو برای آینده خود برنامه هایی داریم که باید برای رسیدن به آینده تلاش کنیم و ازدواج نباید مانع پیشرفت ما شود.

علی؛ پسر 37 ساله ای است که در بازار بلور فروشان فروشنده است. او می گوید: وقتی به ازدواج فکر کنم نمی دانم چرا یاد خریدارو فروشنده می افتم و فکر می کنم که دختران امروزی همان مجسمه های پشت ویترین هستند و نمی شود به آنها نزدیک شد و دخترانی هم هستند که فقط به فکر معامله بین طرفین هستند که اگر این معامله را قبول کنی باید تاوان سنگینی را در آینده پس بدهی، البته ناگفته نماند که دختران خوب هم هنوزهستند ولی این روزها شرایط زندگی بسیار سخت است و جوانان تصمیمی برای آینده خود ندارند.
 
سحر دختر جوانی است که از سرو وضعش مشخص  بود روزهای متمادی در مراکز خرید به دنبال انواع مانتو و کیف و کفش است تا ظاهری مطابق با مد روز داشته باشد؛ به همراه مادرش در بازارشوش در حال قدم زدن بودند نزدیکشان رفتم و از او سوال کردم برای خرید جهیزیه به اینجا آمده اید؟! دختر جوان با تندی نگاهم کرد و گفت: چرا باید همه دختران ازدواج کنند و دلیل ازدواج کردن را من نمی فهمم من خودم برای خودم هم شغل دارم و هم درآمد و احتیاجی به کسی ندارم و در کنار خانواده ام زندگی می کنم و خوش می گذرانم.
 
او ادامه داد: اگر ازدواج کنم باید مسئولیت زندگی را به عهده بگیرم و هیچ وقتی برای خودم ندارم و پس از آن هم باید بچه دار شوم و بچه داری را هم به کارهای خانه اضافه کنم.

مادر سحر با غضب به دخترش نگاه کرد و گفت: زمان قدیم که من ازدواج کردم  بحث این حرف ها نبود، پدرو مادرم یک روز مرا صدا کردند و گفتند دختر جان وقت ازدواجت رسیده باید به خانه شوهر بروی و یک نفر، تو را از ما خواستگاری کرده و شرایط ازدواج برای این پسر فراهم است و از نظر ما خانواده خوبی هم دارد و من هم به اعتماد پدرم «علی» را انتخاب کردم و بعد از گذشت 35 سال زندگی بسیار خوشحالم که به حرف پدر خدا بیامرزم گوش کردم ولی جوان های حالا اصلا حرف بزرگترهایشان را قبول ندارند.
 
 از زندگی مجردی راضی هستیم!
 
 
شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت
 
بعد از این همه بحث و گفت وگو متوجه شدم دلیل اصلی ازدواج نکردن جوانان شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است و نمی خواهند قبول کنند که اگر انتخاب درست در زندگی داشته باشند، می توانند در آینده موفق تر از زمان مجردی خود باشند.
 
نمی توانم بگویم دلیل اصلی ازدواج نکردن جوانان چیست!

 
شاید مهم‌ترین دلیل این باشد که از زیر بار رفتن مسئولیت زندگی فرار می‌کنند و حتی جوانانی هم که ازدواج می کنند در مقابل یکدیگر باز شانه خالی می کنند و معنی مسئولیت پذیری و تشکیل خانواده هنوز برای آن ها جا نیفتاده است.

ازدواج سفید در ایران روز به روز در حال افزایش است، همچنین در 9 ماه آخر سال 2015 تعداد کسانی که ازدواج کردند 3.4 درصد کاهش پیدا کرد و از سویی طلاق هم در ایران نسبت به سال قبل آن 4.2 درصد رشد پیدا کرده است.
 
«فاطمه ذوالقدر» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه کمسیون فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار دیده بان ایران، دلیل ازدواج نکردن جوانان را مشکلات اقتصادی در جامعه دانست و گفت: متاسفانه بدلیل مشکلات اقتصادی بیکاری وعدم اشتغال وهمینطور بالا بودن سطح توقع بعضی از خانواده ها وبه تبع آن دامن زدن این توقعات در جامعه شاهد آمار پایین ازدواج هستیم.

به گفته ذوالقدر، در نخستین مرحله باید زمینه اشتغال را برای جوانان فراهم کنیم وچاره ای اساسی برای معضل بیکاری اندیشید و دوما از طریق فرهنگ سازی و با کمک رسانه ها از جمله مطبوعات، سینما، صدا وسیما وهمچنین با بهره گیری از قدرت وتوان تاثیرگذارفضای مجازی نسبت به ترویج زندگی ساده وازدواج های بدون تشریفات خانواده ها وجوانان راتشویق وترغیب کنیم.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  یکی از بهترین و با دوامترین نوع ازدواج ها در شرایط کنونی ازدواج های دانشجویی است چرا که زوجین هر دو در هنگام تحصیل همدیگر را بهتر درک کرده ودر جهت دست یافتن به آینده بهتر در کنار درس و تحصیل دانش تلاش خواهند کرد و طبیعی است ازاینگونه ازدواج ها توقع تشریفات در بین جوانان و خانواده هایشان نیست.

آمار طلاق نگران کننده است

او با اشاره به آمار طلاق در سه ماه گذشته گفت: 39 هزار و ۹۸۱ واقعه طلاق طی سه ماه امسال به ثبت رسیده است که نسبت بـه مـدت مشـابه سـال قبـل ۱۷.۵ درصـد افـزایش داشته است.
عضو هیئت رئیسه کمسیون فرهنگی خاطر نشان کرد: بیشترین طلاق ثبت شده مردان در گروه سنی ۲۵-۲۹ ساله با ۹ هزار و ۸۵۵ واقعه بوده است و بیشترین طلاق ثبت شده زنان در گروه سنی ۲۵-۲۹ ساله با ۹ هزار و ۳۹۴ واقعه بوده است.

ذوالقدر بیشترین آمار طلاق را در سه ماهه اول سال اعلام کرد و گفت: در سه ماهه اول سال جاری بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده، مربوط به ترکیب سنی مردان ۳۰-۳۴ سال است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: طبق آمارهای موجود در سه ماهه اول، ۱۹۰ هزار و ۷۲۱ واقعه ازدواج به ثبت رسیده است که نسبت به مـدت مشـابه سـال قبـل ۹.۷ درصـد افـزایش داشته است.
به گفته ذوالقدر، در سه ماهه اول سال ۱۳۹۴ بیشترین ازدواج ثبت شده، پسران در گروه سنی ۲۵-۲۹ ساله به تعداد ۷۱ هزار و ۴۶۱ نفر بوده است.همچنین بیشترین ازدواج ثبت شده دختران در گروه سنی ۲۰-۲۴ ساله با رقم ۵۹۳۷۶ نفر بوده است.

دلیلی برای ازدواج نکردن جوانان نمی توانیم بگوییم، اشتغال، مسکن و مخارج زندگی شاید مهمترین دلایل ازدواج نکردن جوانان باشد که جوانان را می ترساند که مسئولیت زندگی را بپذیرند و جوانان با این شرایط از قبول مسئولیت زندگی فرار می‌کنند و حتی جوانانی هم که ازدواج می کنند در مقابل یکدیگر از زیر بار مسئولیت ها فرار می کنند و نمی توانند معنی مسئولیت پذیری و معنی کلمه تشکیل خانواده را درک کنند.

معنی خوب بودن در ازدواج به معنی این است که هر دو طرف در زندگی در رابطه  باهم پایبند باشند و به یکدیگر تعهد داشته باشند و این تعهد فقط مختص پسرها و دخترها نیست و بزرگ‌ترین مشکلی که جامعه ما را به چالش بین زن و مرد می کشاند بی‌تعهد بودن دخترها و پسرها به یکدیگر است. شاید با خود بگوییم برخی از مردهای ایرانی بی اخلاق باشند ولی آیا همه زن های ایرانی هم آنطور که ما می گوییم با اخلاق هستند!
دیده بان ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
3
13
از وقتی میبینم مهریه عادی شده 1300 سکه نظرم درباره خیلی چیزا عو.ض شده از جمله ازدواج و زن ! ازدواج حالا فقط یه تجارته برای همین با داشتن شغل و موقعیت خوب شوقی برای ازدواج ندارم چون رابطه رابطه دو انسان نیست خریدار و فروشنده باید توافق کنند !
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
دقیقا
ناشناس
| |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
بله گربه هم دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده ......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
1
6
ای بابا... عدم مسئولیت پذیری بیشترش به خاطر عدم وجود اشتغال و در صورت وجود ان عدم امنیت شغلی است. کسی که معلوم نیست فردا بندازنش بیرون یا نه با جه پشتوانه ای بره زن بگیره؟؟؟
مهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
5
5
در جواب اون دختر خانم هم باید بگم منم به عنوان یه پسر 28 ساله هم شغل خوب دارم هم درآمد خوب ، خوشگذرونیمم میکنم ، چرا بیام زیر بار مهریه بالا
هر سری حواسم باشه به من تعهد داری یا زیرابی میری
دک و پز و غر غر کردناتم بشنوم
تا 40 سالگی هم خوش باشم دیگه بقیش مهم نیست چجوری میگذره
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
خب کی بهت میگه زن بگیر؟ برو حالشو ببر
ناشناس
| |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
برو بابا یه کم خودتو تحویل بگیر کاربر مهرداد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
6
9
والا من تا حالا ندیدم که زنی مهریه بگیرد ولی نمی دانم چرا اینقدر مردها از مهریه می ترسند . خودشان هم برای دختر و یا خواهر کوچک خودشان مهریه بالا تعیین می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
مهریه گرفتن ندیدین؟
جالب بود پس تو جامعه زندگی نمیکنید.
نه اتفاقا ما در مراسم تنها خواهرمون اصرار کردیم مهریه کم باشه
مهریه اگرجاشو به صداقت و عشق واقعی بین زن و شوهر بده طلاق از بین میره
ناشناس
| |
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
قبل هر ازدواجی لطفا یه سر به دادگاهها بزنین تا با واقعیت روبرو بشین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
3
6
ناشناس 11:42 امیدوارم خواهر شما خوشبخت شود و داماد آدم خوبی باشد و هیچ مشکلی پیش نیاید .
اگر خدای ناکرده بینشان مشکل پیش بیاید و کارشان به دادگاه خانواده برسد خواهید دید که خواهر شما هیچ شانسی ندارد و کاملا بازنده می شود چون تمام قوانین به نفع مردهاست تنها مهریه به نفع زنان است و شما هم که خواهرتان را از آن محروم کردید .
پاسخ ها
رهاموزیک
| |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
همسر خواهر ما با اینکه 34 سالشه بسیار درستکاره و درآمد خوبی هم دارن
خانواده خودمون هم نیاز مالی نداریم که خواهرمون از چیزی محروم بشن حتی اگر مهریه 1000 سکه هم بود اگر قرار شد خواهر ما خدای ناکرده طلاق بگیره هرگز خانواده ما مهری نخواهند گرفت چون اون موقع دیگه یک پایان تلخ بهتر از یک تلخیه بی پایانه ...
نکته مهم اینه که در هنگامی که دختر شوهر میدیم و یا همسری برای پسرانمون اختیار میکنیم بخوبی در خصوص طرف و خانوادش و محل خدمتش و...تحقیق دقیق بکنیم نه اینکه همه چی رو به تقدیر بسپریم دوست ارزشمند
البته قطعا شاید اتفاقی رخ بده غیر قابل پیش بینی باشه
ولی مهری بالا اشتباست
چون زندگی که تداومش بر روی ترس داماد از پرداخت مهریه یا اتکای عروس رنج دیده از داماد به دریافت مهریه باشه اساسا نابوده ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
0
7
ازدواج خوب هستش اگر با فرد خوبی باشه چه خانم و چه آقا تقصیر طلاق ها رو به گردن خانمها نزارین آقایون هم در حال حاضر فقط به فکر معامله هستند و ازدواج رو به چشم یه تجارت نگاه میکنن که فرد چی داره پدرش بمیره چی بهش میرسه درثانی مهریه رو هم به این آسونی ها به زن نمیدن و کلی مکافات داره اگر هر دو طرف شعور زندگی مشترک رو داشته باشن و ادعاهاآ انتظارات و خیلی چیزهای دیگه نباشه میشه ازدواج کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
2
5
اقای رها موزیک محترم
جریان خانم نیلوفر اردلان را یادتان هست ؟ کاپیتان تیم ملی فوتبال بانوان که با تیم ملی می خواستند بروند خارج از کشور مسابقه بدهند شوهرشان باید محضری اجازه می دادند تا ایشون بتوانند از کشور خارج شوند شوهرشان لجبازی کرد و امضا نکرد و بینشان اختلافات شدیدی پیش آمد در نهایت با دخالت نهادهای حکومتی این خانم به همراه تیم ملی خارج شد . حالا اگر این خانم مهریه قابل توجهی داشت می توانست شوهرش را تهدید کند که اگر برگه خروج را امضا نکند مهریه اش را به اجرا می گذارد و شوهره هم از ترس مهریه ، امضا می کرد و این مسئله در بین خودشان و در چهاردیواری خانه خودشان حل می شد نه این که همه مردم بفهمند که بینشان اختلاف و دلخوری وجود دارد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
مهریه بالا اصلا خوب نیست چون قرار نیست بین طرفین خرید وفروش صورت گیرو ونمنزلت وشان انسان بسیار بالار از این حرفهاست از طرفی مهریه از مقداری به بعد ضمانت اجرایی ندارد چیزی که خانم های ما باید بدانند وبا حقوق خود در این زمینه اشنا شوند شرایط ضمن عقد هست مثل حق خروج - حق تحصیل - حق اشتغال - حق طلاق - حق فرزندالبته صرفا قید شدن این حقوق در عقدنامه ضمانت اجرایی ندارد بلکه این حقوق همراه با شاهد باید در دفتر اسناد رسمی ثبت قانونی شود تا ضمانت اجرایی پیدا کند بنابراین بهتر هست که میزان مهریه متعارف یاشد ودر عوض این حقوق نامبرده به عنوان شرایط ضمن عقد قرار گیرد.
وحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
4
3
اگه به 4 سال پیش برگردم هیچ وقت ازدواج نمی کنم تمام زندگی و فکرمون شده حقوق تا آخر ماه برسه دریغ از يه تفریح درست و حسابی ؛ تازه ميگن بیا بچه دار شو ؛ هر دو به این نتیجه رسیدیم با این حقوق و وضع اقتصادی هیچ وقت بچه دار نشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
2
1
مهریه اگر هدیه هست که هدیه زورکی نمیشه اگر قیمت دختر هست که توهین بهش هست اگر برای تضمین عقد هست که از یه حدی بیشتر رسما مثل اینه که بگی ما به شمای داماد اعتماد نداریم اگر برای ترسوندن داماد هست که زندگیشون رو بدتر تلخ میکنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
0
2
عروس خانمها بهتر است در هنگام ازدواج در مورد مهریه با داماد مدارا کنند و یک وکالتنانه بلاعزل محضری از دامادها بگیرند و در این وکالتنامه حق طلاق _ حق حضانت فرزند _ حق خروج از کشور _ حق کار و اشتغال و حق تحصیل و ... را برای خودشان بگیرند . البته مثل بیمه نامه که همه ما میخریم و دعا می کنیم که هیچوقت از آن استفاده نکنیم دعا می کنیم که هیچ خانمی نیازی به استفاده ازاین وکالتنامه پیدا نکند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
کاملا با نظر ناشناس 10:31 موافقم مهریه متعارف ولی با شرایط ضمن عقد که این شرایط حق هر خانمی هست وباید دراین خصوص به دختران ما اطلاع رسانی شود تا با حقوق خود اشنا شوند.
عبد خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
0
0
طى ٣٨ سال گذشته گذشته شكاف اقتصادى از مرز هشدار و اخطار گذشت ، تا چهره كريه فقر براى نجيب ترين لايه هاى مردمى چنگ و دندون تيز كرد و كار بجايى كشيد ، تا فقر شمشير از رو بست و بى رحمانه نان از سفره هايشان ربود ، ازدواج ! براى گروهى يك خيال باطله ، براى گروهى آرزو غير قابل دسترس!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار