بازگشت نوکیا؛ غول زخمی در بازار+عكس
کد خبر: ۵۵۶۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 November 21    -    ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۵
در فهرست 10 گوشی پرفروش تلفن همراه تاریخ، هشت مدل به شرکتی تعلق دارد که چند سالی می شود اسم و رسمش را در بازار از دست داده است؛ کمپانی فنلاندی نوکیا. مدل 1100 این کمپانی که از سال 2004 وارد بازار شد، سر جمع 250 میلیون عدد در سراسر جهان فروش داشته، بیشتر از جمع چهار مدل اولیه آیفون تا سال 2013. بعد از چند رسوایی کوچک و بزرگ، یک فقره دعوای حقوقی با اپل، همکاری شکست خورده با مایکروسافت و اتهام قانون شکنی مالیاتی شعبه نوکیا در کشور هند.

نوکیا اعلام کرده در آخرین ماه سال 2016 (و زمانی که قرارداد این شرکت با مایکروسافت برای تولید گوشی های هوشمند تحت ویندوز بالاخره تمام می شود)، جدیدترین مدل گوشی هوشمنداین شرکت پس از سال ها با سیستم عامل اندروید روانه بازار خواهد شد.

از سال 2011 که مایکروسافت بخش موبایل سازی نوکیا را با قراردادی به ارزش هفت میلیارد دلار خرید و این شرکت تا مرز ورشکستگی رفت و برگشت، این بهترین خبر برای آنهایی بود که اولین گوشی های تلفن همراه شان نوکیا بود و دم دستی ترین سرگرمی شان بازی اسنیک این گوشی ها. (که از قضا، نخستین بازی واقعی موبایلی تاریخ هم به حساب می آید.)
 
بازگشت نوکیا؛ غول زخمی در بازار بی رحم

روزی روزگاری، نوکیا

نوکیا در سال 1865 در حومه هلسینکی پایتخت فنلاند (که در آن سال ها بخشی از روسیه بود) به دست فردریک ایدستام، لئو میشلن و ادوارد پولون پایه گذاری شد. 151 سال پیش، نوکیا کارخانه خمیر کاغذسازی بود. امروز این کمپانی در 120 کشور جهان، 61 هزار و 656 کارمند دارد. حوزه فعالیت هایش به 150 کشور می رسد و درآمد سالانه اش 23 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

در تاریخ طولانی نوکیا، این شرکت در صنایع مختلفی فعال بوده که امروز محصولات مخابراتی، تلویزیون و دستگاه ویدئو، زیرساخت های فناوری اطلاعات، توسعه تکنولوژی و لایسنسینگ از عمده حوزه های فعالیتش به شمار می آید. نوکیا همچنین از سال های ابتدایی مطرح شدن صنعتی به نام فناوری های تلفن همراه از غول های این صنعت بوده و در ایجاد استانداردهایی مثل جی اس ام و ال تی ای، تاثیرگذار به شمار می آید.

در سال های پایانی قرن بیستم تا 2003 این کمپانی، بزرگ ترین فروشنده گوشی تلفن همراه در جهان بود. علاوه بر این نوکیا مدتی در حوزه گوشی های هوشمند هم فعالیت کرد اما در سال 2011 که پذیرفت از پلتفرم ویندوز برای گوشی های جدیدش استفاده کند، میدان را به رقبایی مثل اپل و سامسونگ باخت.

به همه اینها، فعالیت های نوکیا در بخش زیرساخت های مخابراتی، بازی های کامپیوتری، واقعیت مجازی و خرید کمپانی های کوچک تری مثل آلکاتل فرانسوی را هم اضافه کنید. با این حال زمانی هم بود که بازارهای سهام بزرگ اروپایی، از جمله لندن، پاریس، استکلهم و فرانکفورت خصوصا در سال های نخستین قرن بیست و یکم، نوکیا را از فهرست سهام خود خط زدند تا جایی که ارزش سهام نوکیا به نزدیک دو دلار رسید.

سال های دهه 90 میلادی، سال های اوج درخشش نوکیا در زمینه صنعت تلفن همراه و شبکه های این فناوری بود. وقتی در سال 1991، نوکیا با همکاری شرکت آلمانی زیمنس نخستین شبکه جی ام اس جهان را پایه گذاری کرد و به کار انداخت، نخستین تماس تلفنی با استفاده از این شبکه و یک دستگاه تلفن نوکیا به دست هاری هولکری، نخست وزیر وقت فنلاند برقرار شد.
 
بازگشت نوکیا؛ غول زخمی در بازار بی رحم

در نوامبر سال 1992، مدل 1011 نوکیا نخستین گوشی تلفن همراهی شد که در سراسر جهان فروخته می شد. چند سال بعد یعنی در سال 1998 میلادی، نوکیا کمپانی موتورولا را خرید و به بزرگترین و پرفروش ترین برند هگوشی تلفن همراه جهان تبدیل شد. از آن سال به بعد گوشی های موبایل نوکیا در اروپا، آسیا، آفریقا، استرالیا و اقیانوسیه گوی سبقت را از حریفان ربود و هر سال ویژگی جدیدی مثل صفحه رنگی، دوربین، صفحه لمسی، دسترسی به اینترنت و سرعت بالای سیستم عامل برای پردازش بازی های مختلف به خود دید تا اینکه در سال 2008، رقبای قدری از جمله اپل با سیستم عامل ios و البته اندروید به بازار آمدند.

محصولات این کمپانی از جمله گوشی موفق N95، لومیا 800، می گو و ... به نفع شروع همکاری نوکیا و مایکروسافت کنار گذاشته شدند و خریداران به این کمپانی پشت کردند. از طرف دیگر، اپل و سامسونگ که شرایط را برای رقابت آماده دیدند با تمرکز بر تولید و بازاریابی، محصولاتی به بازار ارائه کردند که تا سال 2016 آهسته آهسته در فهرست پرفروش های تلفن همراه جا خوش کردند.

در روزهایی که طراحی مینی مال و جذاب اپل از یک سو و تمرکز سامسونگ بر ارتقای کیفیت محصولاتش از سوی دیگر، عرصه را بر رقبا تنگ کرده بود، نوکیا مدل هایی مثل N8 را روانه بازار می کرد که به هیچ وجه در جایگاه رقابت با گوشی های دیگر ظاهر نمی شد.

بزرگ ترین اشتباه نوکیا را باید عدم تمایل این کمپانی در اعمال تغییرات بنیادی خواند. در واقع باید عامل اصلی نابود شدن برند نوکیا را خود نوکیا بنامیم، چرا که این کمپانی بزرگ ترین به روزرسانی سیستم عامل سیمبین را همچنان با همان فاکتورهای آشنا روانه بازار کرد. نوکیا از انتقال کاربران کنونی خود به حال و هوایی جدید هراس داشت و از این رو با توسعه سیمبین که تعلقی به دنیای تلفن های هوشمند نداشت، سیستم عامل پیچیده ای را روانه بازار کرد که «دی ان ای» آن با آینده این صنعت همخوانی نداشت. نوکیا در حالی بزرگ ترین اشتباه خود را مرتکب می شد که از رشد رقبا نیز کاملا آگاه بود.

بازگشت به امروز

در ماه های پایانی سال 2015، خبرهایی پراکنده از بازگشت نوکیا به بازارهای جهانی به گوش رسید. کم کم این خبرها با عکس هایی از جدیدترین مدل گوشی هوشمند نوکیا همراه شد و در نهایت مدیر این شرکت، راجیو سوری، شایعه ها را تایید کرد؛ یک چهارم پایانی سال 2016 تاریخ پرده برداری از گوشی C1 اعلام شد که برای نخستین بار طی سال های اخیر، لوگوی رسمی نوکیا نیز بر آن نقش خواهد بست.

قرار است C1 در دو اندازه با دو کیفیت دوربین متفاوت و در چهار رنگ به بازار عرضه شود. اندازه صفحه این گوشی پنج اینچ و کیفیت تفکیک فول اچ دی خواهد بود. این گوشی با دو حافظه 32 و 64 گیگابایتی با رم دو و سه گیگابایتی تولید شده و دو دوربینی خواهد بود و در نهایت حالا که نوکیا از یوغ قرارداد فاجعه بارش با مایکروسافت رها شده، سیستم عامل C1، اندروید اعلام شده که در بعضی کشورها بسته به تقاضای بازار، قابلیت نصب ویندوز 10 هم برای آن در نظر گرفته شده است.
 
بازگشت نوکیا؛ غول زخمی در بازار بی رحم

خبرهای دیگر که البته بیشتر شکل شایعه دارند، حاکی از آن هستند که نوکیا برای به دست گرفتن بازار کشورهای آفریقایی از جمله غنا می کوشد قیمت این محصول را تا حد امکان از محصولات مشابه کمپانی های اپل، اچ تی سی و سامسونگ پایین تر نگه دارد.

گفته می شود طراحی بدنه و جنس C1 یک بار به طور کلی کنار گذاشته شد و به همین دلیل، فعلا عکس قابل اعتمادی از این مدل نه در رسانه ها و نه در وب سایت ها پیدا نمی شود. درباره کیفیت دوربین این گوشی هم گمانه ها از 17 تا 22 مگاپیکسل بوده و در حال حاضر، اطلاعات قطعی در این مورد وجود ندارد. برخی بر این باورند که بازار داغ شایعه ها درباره جدیدترین مدل گوشی هوشمند نوکیا بخشی از سیاست های بازاریابی و تزریق هیجان این کمپانی به منظور داغ کردن بازار فروش آن است.

سیزدهم آوریل 2016، خبری منتشر شد که مدل دیگری به نام A1 همراه با C1 به بازار خواهد آمد که رسانه ها پس از سکوت خبری کمپانی نوکیا، آن را دروغ روز 13 آوریل دانستند و بی صدا از کنارش گذشتند. در حال حاضر هیچ چیز قطعی نیست.

نوکیا در این بازار بی رحم

به هر حال، سال 2016 تا اینجای کار، سال سر زبان افتادن دوباره برندی بود که بسیاری در جهان، نخستین تجربه گوشی تلفن همراه شان را مدیون آن هستند. نوکیا با مدل های 1100، 3310، 1110، 3210، 6600، 5230 و 2600 و خیلی گوشی های عجیب و غریب دیگری از جمله مدل های 7600 و 3300 و 7710 حالا مدلی در آستین دارد که دیگر تحت ویندوز مایکروسافت نیست. قصد دارد قدم به بازاری بگذارد که بی رحم است و سودآوری در آن دشوار. کمپانی هایی مثل سونی، ال جی، موتورولا و حتی بلک بری (با بازار محدودش) در این عرصه شکست خوردند.

حالا که سال ها از فعالیت نوآورانه نوکیا می گذرد، شاید برای بازگشت دیر شده باشد. آنها که هزاره سوم به دنیا آمده اند، روزهای فروغ نوکیا را ندیده اند و جلب اعتمادشان با وجود مدل های مختلف آیفون و سامسونگ به این سادگی ها نیست.

از بازگشت سمور تا حمایت از قانون شنود

نام نوکیا، برگرفته از اسم رودخانه نوکیانویرتاست که بر کرانه آن کارخانه کاغذسازی نوکیا در قرن نوزدهم تاسیس شد. نام این رودخانه هم از واژه ای به زبان فنلاندی کهن الهام گرفته شده که در اصل به معنای سمور است. آگوست سال 2015 کمپانی نوکیا اعلام کرد برای فروش سیستم نقشه و ردیابی خود که «هیر» نام دارد، با سه خودروساز آلمانی «بی ام و، دایملر و فولکس واگن» به توافق رسیده است. این قرارداد دسامبر 2015 و به ارزش 2.8 میلیارد یورو نهایی و اجرا شد.

در آوریل سال 2015، خبر خرید کمپانی ویت تینگر (شرکت فرانسوی محصولات الکترونیکی از جمله محصولات پزشکی) توسط نوکیا با قراردادی به ارزش 190 میلیون یورو اعلام شد. نوکیا خبر داده قصد دارد این کمپانی را که حالا بخشی از هولدینگ نوکیا تکنولوجیز است، به بازار محصولات پزشکی و بهداشتی متصل کند.
 
بازگشت نوکیا؛ غول زخمی در بازار بی رحم

ماه ژوئن سال 2016، شرکت چاینا موبایل، بزرگ ترین خریدار محصولات نوکیا در نچین، طی قراردادی به ارزش 2.1 میلیارد یورو و همکاری یکساله و اختصاصی خود را با نوکیا آغاز کرد. همین اقدام چاینا موبایل، شاید شاهدی دیگر بر بازگشت نوکیا به بازار گوشی های هوشمند تلفن همراه باشد. سال 2009 میلادی، سال درگیری نوکیا با مسائل امنیتی، فناوری شنود مکالمه ها و دستکاری در محتوای ایمیل ها و پیامک های صاحبان این گوشی ها بود.

همچنین در همین سال با فشار نوکیا قانونی در فنلاند به تصویب رسید که به کمپانی ها اجازه می داد به بهانه امنیت ملی، بتوانند ارتباطات الکترونیکی کارمندان خود را با سیستمی که نوکیا در اختیارشان می گذاشت، نظارت کنند. این قانون به شدت در رسانه ها مورد انتقاد قرار گرفت. تا فوریه 2012 هیچ شرکتی در فنلاند حاضر به استفاده از این قانون به نفع خود نشده بود. اکتبر 2009، دعوای حقوقی اپل و نوکیا بر سر برنامه های مخفیانه و پتنت نرم افزارهای انتقال داده بی سیم در آمریکا در گرفت. این دو شرکت با اتهام دزدی از هم شکایت کردند و به مدت دو سال درگیر این دعوی بودند.

در نهایت، ژوئن 2011، اپل 600 میلیون دلار به همراه درصدی از سود خود به نوکیا پرداخت. این دو شرکت همچنین به توافق رسیدند پروانه بعضی از فناوری های شان را در حوزه انتقال داده و برخی تکنولوژی های ثبت شده پیشین شان به نام هر دو کشور اخذ کنند. استفاده از سیستم عامل اندروید گوگل، قطعی ترین ویژگی تایید شده گوشی هوشمند جدید نوکیاست که در ماه های پایانی سال 2016 به بازار معرفی خواهد شد.

تاکنون به شکل رسمی تصویری از این دو گوشی منتشر نشده و همه چیز خلاصه شده است به چند تصویر درز کرده. پیش بینی ها نشان می دهد نوکیا برای عقب نماندن از دور رقابت با بزرگانی مثل اپل و سامسونگ، از طراحی ویژه و جنس فلزی خاصی برای مقاومت و در عین حال، سبک بودن این محصول استفاده کرده است.  
ماهنامه پيشه وتجارت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
4
1
هرجوري هم برگرده ما خيانتشو فراموش نمي كنيم و حداقل تو بازار ايران محكوم به تحمل شكستي دوباره س.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار