رشد حداقل 5 درصدی اشتغال زنان
کد خبر: ۵۵۰۴
تاریخ انتشار: 2015 July 21    -    ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به دو موضوع واقعیت اجتماعی زن و سیاست‌گذاری حساس به جنسیت اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم نقش زنان را در فرآیند توسعه گسترش دهیم باید به زودی شاهد رشد خوب حداقل 5 درصدی در حیطه اشتغال زنان باشیم که این رشد امسال و در سال‌های آینده و همگام با توسعه‌ای که در کشور آغاز شده است، تحقق می‌یابد.

علی ربیعی در نخستین هم‌اندیشی ظرفیت‌های ناشناخته فرهنگی اجتماعی زنان کارگر که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، تاکید کرد: در آینده وضعیت کلی اشتغال بهبود یافته و به دنبال آن شرایط اشتغال زنان و تشکل‌های زنان نیز افزایش می‌یابد.

وی در ادامه به دو موضوع واقعیت اجتماعی زن و سیاست‌گذاری حساس به جنسیت اشاره و عنوان کرد: اگر می‌خواهیم نقش زنان را در فرایند توسعه گسترش دهیم باید به زودی شاهد رشد خوب حداقل 5 درصدی در حیطه اشتغال زنان باشیم که این رشد امسال و در سال‌های آینده و همگام با توسعه‌ای که در کشور آغاز شده است، تحقق می‌یابد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با گسترش تشکل‌ها توجه به واقعیت اجتماعی زن مسلمان ایرانی در تمام ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد می‌شود گفت: واقعیت اجتماعی زن ایرانی نه تنها به نسبت 30 سال گذشته بلکه نسبت به 5 تا 10 سال گذشته و حتی سال گذشته هم دچار تغییرات اساسی و نهادی شده است و جامعه کار آموزش دیده به شدت تحت تاثیر این واقعیت غیرقابل انکار قرار دارد.

ربیعی ادامه داد: در پیش گرفتن سیاست‌گذاری حساس به نسبت بسیار حائز اهمیت است. در دورانی غلبه مردان در تمام عرصه‌های اجتماعی مفروض بود اما امروز خاستگاه سیاستگذاری‌ها با همان نگاه نمی‌تواند انجام شود.

وی تاکید کرد: اگر چنین سیاستگذاری‌ها را در پیش بگیریم، یعنی واقعیت اجتماعی زن را پس زده‌ایم. سیاستگذاری حساس جنسیتی موضوعی است که معاونت زنان ریاست جمهوری نیز از آن دفاع کرده و به دنبال ایجاد تشکل‌های زنان در حوزه کار و رفاه در این وزارتخانه است و این موضوع در افزایش این حساسیت کمک می‌کند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری حساس جنسیت و واقعیت اجتماعی زن، تحصیل زن و نوع نگاه زنان به خانواده قدرت‌دادن به نهاد خانواده و... مسائلی نیازمند مطالعات عمیق است که باید از لایه‌های پایین اجتماعی انجام شود، گفت: انتظاری که از تشکل‌های کارگری زنان داریم این است که به دنبال بنیان‌های زنان باشد و شرایط فعالیت‌های زنانه را به وجود بیاورند.

ربیعی در ادامه از تشکل‌های کارگری خواست تا با دقت سنگ بنای کار و خانواده را بنیان بگذارند و مطالعه چگونگی کار و واقعیت اجتماعی زن ایرانی را به عنوان مطالعه مشارکتی در صدر برنامه‌های خود قرار دهند.

وی در ادامه به تلاش‌های دولت یازدهم در کنترل تورم اشاره و اظهار کرد: این روزها مقایسه‌ای میان اشتغال این دولت و دولت‌های گذشته انجام و نرخ‌های مختلفی مطرح می‌شود، اما کاهش قیمت نفت چالش‌های اقتصادی موجود و... و اینکه با همین شرایط دشوار توانسته‌ایم رشد اقتصادی 3 درصدی را تجربه کنیم درنظر گرفته نمی‌شود که منصفانه نیست.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه نسبت به صدور دفترچه‌های تامین اجتماعی در مشاغل اجباری در سال جاری اظهار امیدواری کرد و گفت: در مشاغل رسمی و غیررسمی 600 هزار شغل را به دست آورده‌ایم و این مهم با در نظرگرفتن موانع بین‌المللی حاصل شده که نباید به سادگی از آن بگذریم.

ربیعی در پایانصحبت‌های خود گسترش و حمایت از تشکل‌های زنان را بخشی از فعالیت‌های این وزارتخانه دانست و گفت: مشارکت زنان در تشکل‌های حوزه رفاه و خیرجمعی همواره گسترده بوده و امیدواریم بتوانیم وضعیت زنان را در این بخش ارتقا دهیم.

مشاور وزیر رفاه در امور بانوان: زنان شاغل مقدار بیشتری از درآمد اقتصادی خود را صرف معیشت خانواده و فرزندان می‌کنند

به گزارش ایسنا، وحیده نگین نیز به روش‌های بهبود وضعیت اجتماعی زنان اشاره و عنوان کرد: باورهای متعددی درخصوص حضور زنان در جامعه و اشتغال آنان مطرح است از جمله اینکه برخی بر این باورند که زنان باید مقابل مردان بایستند و بجنگند. برخی دیگر معتقدند که باید زنان همان کاری را انجام دهند که مردان انجام می‌دهند. برخی نیز باور دارند که زنان باید انقلاب کنند تا همه چیز را به دست آورندَ؛ اما آنچه از تعالیم ما به دست می‌آید این است که هیچ کدام از این باورها راهگشا نیستند.

وی افزود: براساس آموزه‌های اسلامی ما زنان با مردان برابر هستند اما نقش آنها با یکدیگر متفاوت است. ما باید برای بهبود وضعیت اجتماعی زنان به توانمندی‌ها، نبوغ و استعدادهای آنها توجه کنیم.

مشاور وزیر رفاه در امور بانوان با اشاره به اینکه همانطور که جامعه کار به عقلانیت مردان نیاز دارد، نیازمند عقلانیت و عاطفه زنان در محیط کار نیز هست، گفت: در محیط‌های صرفا مردانه و یا صرفا زنانه تعادلی برای بهبود کارها وجود ندارد. لازم است ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زنان در عرصه‌های مختلف کاری مورد توجه قرار بگیرد.

نگین با بیان اینکه زنان کارگر مصداق عینی این باور فرهنگی هستند که باید چشم‌ها را شست و طور دیگری به زنان نگریست، گفت: هیچ تضادی میان کار زنان و مسوولیت آنها در خانواده وجود ندارد و تحقیقات نشان می‌دهد زنان شاغل مقدار بیشتری از درآمد اقتصادی خود را صرف معیشت خانواده و فرزندان می‌کنند و با روحیه مادرانه‌ای که دارند میان کار و زندگی تعادل ایجاد می‌کنند.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار