پوست خود را بشناسیم
کد خبر: ۵۵۰۱
تاریخ انتشار: 2015 July 27    -    ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
هنگامی که از انواع مختلف پوست صحبت می شود، فقط کلمه‌هایی مثل خشک، معمولی یا چرب به ذهنمان می‌آید اما تنها همین سه صفت برای بیان نوع پوست کافی نیستند.
هنگامی که از انواع مختلف پوست صحبت می شود، فقط کلمه‌هایی مثل خشک، معمولی یا چرب به ذهنمان می‌آید اما تنها همین سه صفت برای بیان نوع پوست کافی نیستند.

پوست خود را بشناسیم

پوست خود را بشناسیم

شناخت نوع پوست بسیار اهمیت دارد زیرا محصولات مراقبت از پوست زمانی بیشترین اثر خود را می گذارند که نیازهای دقیق پوست شما را برطرف کنند. در اینجا چند نکته ساده را برایتان بازگو می کنیم تا بتوانید بهتر پوست خود را بشناسید.

برای شروع بهتر است درباره کاهش مصرف محصولات زیبایی صحبت کنیم تا با این کار بتوانیم جنس اصلی پوستمان را بهتر بشناسیم.

اگر پوست سوزش دارد: اگر از محصولی استفاده می کنید و می بینید که پوست سوزش دارد، آن محصول مناسب پوست شما نیست. این سوزش ممکن است شما را به اشتباه بیندازد و فکر کنید که پوست حساسی دارید اما در حقیقت آن محصول است که پوست شما را حساس کرده.

اگر پوست چرب می شود: شاید شما فکر کنید که پوستتان چرب است اما ممکن است چربی کرم مرطوب کننده ای که استفاده می کنید زیاد باشد. پوست نمی تواند آن همه مواد درون یک کرم را به خود جذب کند در نتیجه چربی آن روی سطح پوست باقی می ماند.

اگر پوست احساس خشکی و جمع شدگی دارد: اگر فکر می کنید پوست خشکی دارید، اول به پاک کننده تان رجوع کنید. پاک کننده ها یا کرم هایی که سولفات و الکل دارند پوست را بدون رطوبت و خشک می کنند. بعضی ها معتقدند که وقتی پوست جمع می شود به معنی تمیز بودن آن است اما این یک باور غلط است و خشکی پوست نشانه تمیز بودن آن نیست. برای پاک کردن صورت خود و استفاده از کرم های مختلف، محصولات بدون سولفات و بدون الکل را انتخاب کنید.

اگر بعد از لایه برداری بازهم پوست خشک است:
احتمالا کار درست پیش نمی رود و شما بیش از اندازه لایه برداری می کنید. اگر بیشتر از حد لازم به پوست کرم های لایه بردار بزنید، سیستم رطوبت پوست آسیب می بیند زیرا خراش های نامرئی روی پوست ایجاد می شود که باعث از دست رفتن رطوبت موجود در آن می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، استفاده از محلول های اسیدی، مو برها و اسکراب ها را به حداقل برسانید و بعد نتیجه را روی پوست مشاهده کنید.

اگر پوست بیس از حد چرب می شود:
نکته ای که درباره استفاده از محصولات وجود دارد این است که آن دسته ای که برای خشک کردن پوست های چرب طراحی شده اند عوامل خشک کننده دارند و این مواد رطوبت پوست را از بین می برند در نتیجه پوست برای ایجاد تعادل شروع به تولید چربی بیشتر می کند. پس رطوبت پوست کلید تولید کمتر چربی است.

اگر پوست حساسیت دارد: اگر محصولی باعث ایجاد التهاب یا عفونت در پوست شد، آن را کنار بگذارید زیرا عفونت پایه و اساس پیری پوست است. وقتی پوست به محصولی واکنش منفی نشان می دهد یعنی با آن سازگاری ندارد پس به پوستتان گوش دهید و طبق نیازهای آن عمل کنید.

حال که مصرف انواع کرم ها و روغن ها را کم کردید و حالات طبیعی پوست را می بینید می توانید با راهنمای زیر نوع پوست خود را تشخیص دهید.

اگر منافذ روی پوست بزرگ و قابل مشاهده هستند، پوست در طول روز براق می شود و وقتی با دستمال کاغذی آن را پاک می کنید نشانه های مشخص چربی می بینید، نوع پوست شما چرب است. بزرگی منافذ پوست نشان دهنده میزان تولید چربی است. اگر پوست براق و چرب است اما منافذ کوچک هستند پس مشکل از محصولات مصرفی شماست.

در صورتی که منافذ پوست درمناطقی مثل ناحیه T یعنی پیشانی، بینی و چانه بزرگ باشند و فقط در این مناطق پوست چرب و براق شود، نوع پوست شما ترکیبی است.

اگر پوست به مقدار کمی آن هم در ناحیه T چربی تولید کند و این چربی بیشتر در تابستان مشاهده شود و در صورتی که در بقیه مواقع پوست خشک و جمع شده نباشد، شما یک پوست معمولی دارید.

اگر همیشه احساس جمع شدگی، خشکی و خشنی در پوست دارید، به ویژه در زمستان و منافذ پوست ریز و کوچک هستند، می توانید بگویید که پوستتان خشک است.

پوستی که با هر کرم، تماس جسمانی، آب داغ، الکل یا غذای تند سریع قرمز و برافروخته می شود، حساس است. برای این نوع پوست محصولات لطیفی مثل چای سفید مناسب است. اگر پوستتان اینگونه حساس است از محصولاتی با بوی زیاد استفاده نکنید و به دنبال فرمول هایی باشید که ضد التهاب هستند.

پوست هایی که تحت هر شرایطی صورتی رنگ می شوند بهتر است از مواد طبیعی مثل نعناع، عصاره گیاه جنسینگ و رزماری استفاده کنند چون این مواد رگ های خون را گشاد می کنندو اجازه ورود اکسیژن بیشتری به پوست می دهند در نتیجه پوست شفاف تر می شود.

تصمیم گیری درباره اینکه پوست مستعد آکنه است یا نه کمی سخت است زیرا آکنه انواع مختلفی دارد و در هر سن و هر قسمت پوست می تواند بروز کند. ممکن است طولانی مدت باشد یا فقط گاهی روی صورت مشاهده شود اما به طور کلی با مشاهده انواع آکنه روی پوست آن را مستعد آکنه در نظر می گیرند.

در حالت کلی هدف این نیست که بر روی یکی از این نشانه ها تمرکز کنیم و به پوستمان برچسب اشتباه بزنیم. باید همه جوانب را باهم در نظر بگیریم تا محصول اشتباه برای پوست انتخاب نکنیم. درباره پوست باید به خیلی از نکات توجه کنیم در نتیجه با بررسی دقیق تر می توانیم نیازهای متفاوت و در حال تغییر پوستمان را به خوبی برطرف کنیم

نیکو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار