ویتامین های لازم برای شادابی پوست
کد خبر: ۵۴۰
تاریخ انتشار: 2015 May 17    -    ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸
ويتامين‌هايي که پوست را شاداب مي‌کند

حتما در هنگام استفاده از کرم‌ها و فرآورده‌هاي ديگر پوست و زيبايي متوجه شده‌ايد که روي برچسب آنها نوشته شده است، حاوي ويتامين A يا B يا ويتامين C. ويتامين‌ها براي پوست ما چه‌کار مي‌کنند و چه خاصيتي دارند؟ آيا مي‌دانيد کدام ويتامين براي پوست شما مناسب است و مي‌دانيد از چه راهي بايد مصرف کنيد تا براي پوست شما مفيد باشد؟

ويتامين‌ها و مواد معدني از جمله مواد غذايي ضروري براي واکنش‌هاي سوخت و ساز و واکنش‌هاي مربوط به عملکرد آنزيم‌هاست. يعني بدون وجود برخي از آنها نمي‌توان سوخت و ساز کامل و بدون نقص داشت. برخي از ويتامين‌ها در آب و برخي ديگر در چربي حل مي‌شوند. ويتامين‌هاي A ، D، E و K ويتامين‌هاي محلول در چربي ويتامين‌هاي B و محلول در آب هستند.

ويتامين A

ويتامين A هم به صورت خوراکي و هم به صورت استعمال موضعي وجود دارد. شکل موضعي آن براي رفع آکنه، کاهش خطوط ظريف و منافذ پوستي بسيار مناسب است. شکل موضعي ويتامين A که به صورت نسخه‌اي وجود دارد، بسيار مؤثر است و شکلي از دارو که قدرت کمتري دارد و بدون نسخه هم در دسترس است، يعني رتينول به صورت موجود در کرم‌ها و فرآورده‌هاي آرايشي و زيبايي براي مراقبت‌هاي روزانه و استفاده مرتب، فوايد زيادي در صاف و يکنواخت کردن پوست دارد. روزانه بدن ما به 5 هزار واحد ويتامين A نياز دارد که بسياري چون نگران‌اند، به مصرف مکمل آن روي مي‌آورند و به احتمال زياد، خطر ابتلا به شکستگي استخوان را افزايش مي‌دهد.

ويتامين B

ويتامين‌هاي گروه B به چند گروه تقسيم مي‌شوند و براي پوست و مو بسيار مفيدند اما تا زماني که به کمبود اين ويتامين دچار نشده‌ايد، ضرورتي ندارد که مکمل مصرف کنيد و در واقع تاثيري در سلامت پوست و مو و زيبايي ندارد. هنگامي‌که ويتامين‌هاي B5 يا پانتنول و B3 يا نياسين آميد به فرآورده‌هاي پوست و مو و محصولات مراقبتي آن اضافه شود، موجب آب‌رساني به پوست و افزايش قوام و خاصيت ارتجاعي آن مي‌شود. اين موضوع سبب مي‌شود که خطوط ظريف چين و چروک صورت از بين برود و با آب‌رساني به پوست موجب افزايش مقاومت پوست دربرابر عوامل آسيب‌رسان خارجي مي‌شود.

ويتامين C

اگر به صورت موضعي استفاده شود، از آسيب نور خورشيد به پوست جلوگيري مي‌کند و موجب تقويت توليد کلاژن مي‌شود. اين در صورتي است که فرآورده‌هاي مراقبت از پوست حاوي پالميتات اسکوربيک يا ال-اسکوربيک يا منيزيوم اسکوربيل فسفات باشد و روي برچسب آن نوشته شده باشد. افرادي که مي‌خواهند از اين ويتامين يا مکمل‌هاي حاوي آن استفاده کنند، مي‌توانند هم آن را ميل کنند و هم به صورت موضعي از محصولات آن استفاده کنند. مصرف خوراکي آن روزانه 500 تا 2000 ميلي‌گرم است و کرم‌هاي حاوي ويتامين C با برچسب‌ها و مارک‌هاي گوناگون در بازار وجود دارد. برخي از محصولات شامل ويتامين C و E است.

ويتامين E

دريافت ويتامين E روزانه به مقدار 400 واحد بين‌المللي موجب کاهش چين و چروک و بهبود قوام پوست مي‌شود. در هنگام تهيه فرآورده‌هاي حاوي ويتامين E سعي کنيد به برچسب‌هايي توجه کنيد که نوشته شده (طبيعي) يا (دي-آلفا توکوفرول).

ويتامين E اگر به صورت موضعي استفاده شود، براي کاهش آثار مضر نور آفتاب به ويژه تاثير اشعه ماوراي بنفش مفيد است. ويتامين E را مي‌توانيد به‌طور مرتب براي زير چشم استفاده کنيد و شاهد رفع چين و چروک اين ناحيه باشيد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار