مک دونالد و بنز برای آمدن به ایران شرط گذاشتند
کد خبر: ۵۳۹۴
تاریخ انتشار: 2015 July 20    -    ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
 پاسخ به چهار پرسش کلیدی در مورد حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران :

بازار ایران واقعا بزرگ است؟

آخرین اطلاعاتی که وزارت کار منتشر کرده نشان می دهد 5 درصد جمعیت کشور دچار فقر مطلق است. همچنین 33 درصد جمعیت شهری و 40 درصد جمعیت روستایی ایران در فقر زندگی می کنند. 10 میلیون ایرانی نیز به سبد غذایی برای ادامه زندگی نیاز دارد. در سیستان وبلوچستان جمعیت فقیر به 60 درصد و در کردستان، کرمان و گلستان این عدد به 50 درصد می رسد. بنابراین در بهرین حالت 33 درصد جمعیت ایران قدرت خرید ندارد.

در ایران واقعا می توان کار کرد؟

سه روزگذشته اعلام شد کمپانی مک دونالد راهی تهران می شود. همین خبر رقبای داخلی این شرکت را به تحرک وادار کرد. امروز رئیس اتحادیه اغذیه فروشان تهران اعلام کرده، مک دونالد برای کار در ایران باید از اداره امکان و وزارت ارشاد نامه دریافت کند. ضمن اینکه براساس قوانین صنفی، مک دونالد باید از اتحادیه صنف اغذیه فروشان تهران هم پروانه کسب دریافت کند. بنابراین بزرگترین کمپانی فست فود جهان از یک نهاد صنفی نسبتا کوچک در ایران باید مجوز کار بگیرد. براساس گفته بخش مهمی از فعالان اقتصادی، فضای کسب و کار ایران با نیازهای واقعی کمپانی های خارجی همخوانی ندارد.

آیا خارجی ها واقعا به ایران می آیند؟

یادداشت نویس روزنامه فینشنال تایمز به صراحت به این پرسش پاسخ داده است. به گفته او فضای سیاسی ایران به قدر کافی برای کمپانی های خارجی مطلوب نیست چراکه ممکن است هر لحظه و به دنبال تغییرات کلان سیاسی، روند روابط ایران و غرب تغییر کند.

آیا کسی حاضر است به ایران پول بیاورد؟

آمارهای رسمی نشان می دهد 700 هزار شرکت ایرانی در دبی و بیش از یک میلیون شرکت ایرانی در ترکیه ثبت شده است. بنابراین سرمایه داران ایرانی هم پول هایشان را به محیط های امن تر منتقل کرده اند. در این شرایط بررسی ها تایید می کند فضای ایران چندان هم برای سرمایه گذاران خارجی جذاب نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار