دلالان از نوسان بهای تخم مرغ به چه سودهایی که نمی رسند
کد خبر: ۵۳۱۶
تاریخ انتشار: 2015 July 20    -    ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
تخم‌مرغ به عنوان محصولی که نگهداری طولانی‌مدت آن غیرممکن است در یک سال گذشته نوسانات زیادی را در بازار داخلی تجربه کرده در حالی که بازار صادراتی آن همچنان باثبات بوده است، نوسانات در بازار تحت تأثیر عواملی اعم از عرضه و تقاضا،‌ تفاوت محاسبه قیمت تخم‌مرغ در بازار داخلی و حارجی و تورم و رکود حاکم بر جامعه نشأت گرفته است.
 
بر اساس این گزارش در پی مسائل شیوع آنفولانزای مرغی در برخی از نقاط کشور این محصول طی چند هفته اخیر در بازار افت زیادی داشته است.  
 
طبق آمار گمرک صادرات حدود 23 هزارتن تخم‌مرغ از سال گذشته تاکنون به قیمت کیلویی حدود 1.3 دلار معادل 4 هزار و 500 تومان به کشورهایی مانند افغانستان، ‌بحرین، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق و عمان صادر شده اما در بازار داخلی قیمت این محصول از شانه‌ای 7 هزار و 500 تا بیش از 10 هزار تومان در نوسان بوده است.
 
هدایت‌الله میرمرادزهی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص نوسانات قیمت در بازار داخلی و ثبات قیمت صادراتی آن اظهار داشت: در روند تولید تخم‌مرغ هیچ اتفاقی صورت نگرفته به گونه‌ای که کاهش و افزایش تقاضا سبب نوسانات قیمت‌ها شده است. در حالی که طبق آمار، تولیدکنندگان نسبت به صدور پروانه‌ها و ساخت مرغداری‌ها با مشکلاتی مواجه نشدند.
 
وی افزود: برخی اوقات تغییر قیمت‌ها سبب سو‌ء‌استفاده دلالان و واسطه‌گران شده است که از این فرصت‌ بدست آمده استفاد کرده تا بتوانند اجناس خود را قیمت بیشتری به فروش رسانند.
 
میرمرادزهی در ادامه بیان کرد: عوامل تعیین کننده قیمت تخم‌مرغ و نوسانات موجود در بازار عرضه و تقاضای این محصول است که با افزایش عرضه و کاهش تقاضا با افت شدید قیمت در بازار مواجه شده است.
 
عضو کمیسیون کشاورزی در پایان تصریح کرد: با مدیریت نظارت صحیح می‌توانیم از سو‌ء‌استفاده سودجویان که همواره منجر به مشکلات برای مردم و کسبه شده است جلوگیری کنیم.
 
بر این اساس افزایش و کاهش عرضه و تقاضا در پی شیوع آنفولانزای مرغی در برخی نقاط در کاهش قیمت آن تأثیر بسزایی داشته در حالی که این رقم بالای میزان صادرات برای کشور ارزآوری خوبی داشته است.

باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار