هزینه قبض کولر گازی چقدر است؟
کد خبر: ۵۱۷۶
تاریخ انتشار: 2015 July 18    -    ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
 بر اساس آمارهای وزارت نیرو، میزان بارندگی پایتخت از ابتدای سال آبی یعنی از اول مهرماه 1393 تا کنون بالغ بر 266 میلی‌متر بوده است. این مقدار در مقایسه با آمار دراز‌مدت 46 ساله 19 درصد کاهش داشته است.

براساس آخرین آمار، وضعیت ذخایر در سد امیرکبیر 182 میلیون، سد لتیان 70 میلیون، سد لار 149 میلیون، سد طالقان 246 میلیون و سد ماملو 167 میلیون متر مکعب است.

بنا بر این جمعا 816 میلیون مترمکعب آب در سد‌های پنج‌گانه استان تهران موجود است که در مقایسه با شرایطی که بارندگی خوب باشد حدودا 146 میلیون مترمکعب نسبت به شرایط طبیعی، کمبود وجود دارد. این کمبود به گفته مسئولان شرکت آب منطقه ای تهران اگر مدیریت نشود، احتمال جیره بندی آب را افزایش می دهد.

این در حالی است که تهران طی هفته های اخیرگرمای بالای 40 درجه را تجربه کرده است.

میزان مصرف برق نیز طی روزهای اخیر در پایتخت به حدی افزایش یافته که به رکورد مصرف معمول در مرداد ماه هر سال رسیده است.

تهرانی ها در برخی از روزهای تیر بیش از 9000 مگاوات برق مصرف کرده اند. این در حالی است که چنین مصرفی سال گذشته در روزهای میانی مرداد ماه ثبت شده است.

به گفته مسئولان شرکت توزیع برق استان تهران، افزایش بی سابقه مصرف برق در 10 روز اول تیرماه تا حد زیادی معلول افزایش دمای هوا به بالای 41 درجه بود. این میزان مصرف برق در تهران در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران می گوید: «باید صرفه‌جویی 10 درصدی در مصرف صورت بگیرد و اگر صرفه‌جویی اتفاق نیفتد در روزهای گرم تر احتمال خاموشی در برخی مناطق خواهد بود».

گفتنی است حدود 70 درصد از خانوارهاي ايراني در فصل گرما از كولر هاي آبي و يا گازي براي خنك كردن محيط زندگي خود استفاده مي كنند. تهران در مصرف برق مقام اول را درکشور داشته و در فصول مختلف این مقام را حفظ کرده است.

كولرهاي آبي در مناطقي كه رطوبت هوا بالا است، مانند شمال و جنوب كشور از كارايي خوبي برخوردار نیستند، به همین علت در اين مناطق از كولرهاي گازي بطور گسترده استفاده مي شود.

اما درمناطقي كه شرايط آب و هوايي براي استفاده از كولرآبي مساعد است، استفاده از كولر گازي اشتباه است .

مصرف بالاي انرژي الكتريكي در كولرهاي گازي، اهميت بهينه سازي و كنترل مصرف انرژي الكتريكي را در اين وسايل ايجاب مي نمايد.

مقدار انرژي مصرفي در كولرهاي گازي تابع عوامل مختلفي است كه از مهمترين عوامل تاثير گذار بر مصرف انرژي الكتريكي كولرهاي گازي مي توان به محل نصب، سرويس و نگهداري مناسب و تناسب ظرفيت برودتي كولر با فضاي مورد استفاده ( از لحاظ مساحت ، دما و رطوبت) اشاره نمود .

توان کولرهای آبی درحدود 500 وات و در مورد كولرهای گازی بالغ بر 2000 وات است .

متاسفانه در سال های اخیر یکی از پرمصرف ترین وسائل برقی که در تابستان مورد استفاده اغلب تهرانی ها قرار می گیرد کولرهای گازی است. در صورتی که با توجه به شرایط رطوبت آب و هوای اسن شهر می توان از کولرهای آبی نیز استفاده کرد.

اگر یک کولر گازی "کم مصرف و با "رتبه انرژی A" به مدت 12 ساعت در شبانه روز روشن باشد، متوسط مصرف ماهانه مشترکان را به 850 تا 900 کیلوات ساعت افزایش می دهد.

این در حالی است که یک کولر آبی در صورت استفاده در 12 ساعت شبانه روز منجر به مصرف حدود 350 کیلووات ساعت برق در طول یک ماه خواهد شد.

به عبارت دیگر استفاده از یک کولر گازی در مقایسه با کولرهای آبی افزایش بیش از 6 برابری بار مالی قبوض برق مشترکان را به همراه خواهد داشت.

خبر آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار