فرار از آلزایمر با تقویت حافظه
کد خبر: ۵۱۵۵
تاریخ انتشار: 2015 July 17    -    ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
حافظه را مي توان چنين تعريف کرد: توانايي مغز در نگهداري اطلاعات دريافت شده از محيط، درک آن و سپس يادآوري و بازخواني اين اطلاعات.

دکتر بهروز نيکنام متخصص مغز و اعصاب در مورد چگونگي اختلال در حافظه گفت: دوباره سازي اطلاعات يکي از اصلي ترين مراحل فرآيند يادگيري و حافظه است. اختلال در درک و توجه موجب اختلال و نقص در يادگيري و حافظه مي شود. در مواردي اطلاعات در مغز پذيرش مي شود، اما ماندگار نمي ماند که مربوط به ضبط اطلاعات در حافظه دور يا نزديک است. زيرا حافظه شامل 3 مرحله بسيار نزديک، نزديک يا کوتاه مدت، دور يا طولاني مدت است.

وي ادامه داد: حافظه بسيار نزديک توانايي تکرار اعداد تا 7 رقم را بدون فعال سازي حافظه فعال دارد. اين حافظه در اثر عدم تمرکز روي موضوع، مختل مي گردد، مثلا اگر به هنگام به خاطر سپردن شماره تلفن به موضوعات ديگر نيز فکر کنيم و به حافظه فعال نسپاريم، بسرعت فراموش مي گردد. ضايعات موضعي قشر پيشاني نيز روي حافظه تأثير منفي مي گذارد.

وي گفت: حافظه کوتاه مدت يا اخير شامل قدرت در تثبيت و يادآوري عنوان هاي خاص مثل کلمات و اتفاقاتي است که چند دقيقه يا چند ساعت از دريافت آن گذشته است. حافظه درازمدت به اطلاعات دريافت شده قديمي اطلاق مي گردد، مانند خاطرات دوران کودکي، نام اولين معلم و ...
فراموشي محل زندگي و به يادنياوردن اسامي افراد، خانواده بيمار را نيز تحت تأثير قرار مي دهد. اختلال در خلق و اضطراب نيز گاهي وجود دارد که اين مشکلات در طول زمان و طي سال ها بدتر و تبديل به تحريک پذيري، بي قراري، پرخاش، توهمات و حالات هذياني مي شود.

دکتر نيکنام ادامه داد: با پيشرفت بيماري اختلال در تکلم، مشکلات فردي و حتي اختلالات هوشياري هم ايجاد مي شود. در مواردي که بيماري فراموشي ثانويه با بيماري هاي دژنراتيو چون MS، آلزايمر، پارکينسون و يا بيماري هاي عروقي يا متابوليک تشديد مي شود، درمان در اينگونه موارد اختصاصي است و حتما بايد تحت نظر پزشک متخصص از درمان ها کمک گرفت.

فراموشي کاذب چيست
اين متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: نوعي از اختلال حافظه که اکنون بسيار شايع است، فراموشي کاذب است که در اثر مشکلات روحي و عصبي، اشتغال فکري زياد و عدم تمرکز بر موضوع خاص ايجاد مي شود.

در اين موارد دوري از استرس، دوري از آلودگي هاي صوتي و محيط هاي پرسروصدا مثل گوش دادن موسيقي با صداي بلند، داشتن تغذيه مناسب به خصوص مصرف حبوبات و پروتئين به ميزان کافي و اجتناب از شب بيداري به منظور تمرکز بهتر در روز از عوامل پيشگيري کننده اند.

عصرایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار