۱۰ حقیقت شگفت‌انگیز از دستگاه ماهیچه‌ای بدن انسان
کد خبر: ۵۱۱۴
تاریخ انتشار: 2015 July 17    -    ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰
دستگاه ماهیچه‌ای یا سیستم عضلانی یکی از دستگاه‌های اندامی بدن است که ماهیچه‌های اسکلتی، صاف و قلبی را دربر می‌گیرد. وجود این دستگاه به بدن اجازه جنبش، نگهداری وضعیت و گردش خون در سراسر بدن را می‌دهد. در بدن انسان حدوداً ۶۳۹ ماهیچه اسکلتی وجود دارد.

picture-of-the-human-body

دستگاه ماهیچه‌ای در مهره‌داران توسط دستگاه عصبی کنترل می‌شود گرچه برخی ماهیچه‌های (مانند ماهیچه‌های قلبی) می‌توانند کاملاً مستقل باشند.

در ادامه با حقایقی شگفت‌انگیز در مورد دستگاه ماهیچه‌ای یا سیستم عضلانی بدن انسان آشنا خواهیم شد:
۱-عضلات در مجموع ۴۰ درصد از وزن بدن ما را به خود اختصاص داده‌اند

در واقع، عضلات متراکم‌ترین عضو بدن ما هستند. نکته‌ی جالب دیگر این است که وزن عضلات از وزن چربی‌های بدن بیشتر است. به طور معمول، وقتی مردم ورزش کردن را شروع می‌کنند در ابتدا به دلیل از دست دادن چربی وزنشان کم می‌شوند اما بعد از آن به دلیل تقویت و رشد عضلات وزنشان بیشتر می‌شود.

این مقاله را مطالعه کنید : کاهش وزن طبیعی : ۱۰ خوراکی برای سوزاندن کالری بیشتر
۲-زمان لازم برای توسعه و رشد عضلات برابر با نصف مدت ‌زمان لازم برای از دست دادن آن‌هاست

به عنوان مثال، اگر توسعه و رشد یک عضله‌ یک ماه طول بکشد، مدت‌زمان لازم برای انحطاط و بازگشت آن عضله به حالت یا قدرت قبلی‌اش دو ماه خواهد بود. به هر حال آگاهی از این حقیقت نباید مشوقی برای تنبلی شما شود. عضلات شما خیلی سریع یاد می‌گیرند و رو فرم شدن و ساخت عضلات کار خیلی ساده‌ای ست که این نکات می‌توانند مشوقی برای دویدن شما در صبح زود یا غروبی دل‌انگیز باشند.

این مقاله را مطالعه کنید : چرا باید از امروز ورزش کنیم ؟ – ۳ دلیل
۳-کوچک‌ترین عضله‌ی بدن انسان در گوش میانی او قرار دارد

کوچک‌ترین استخوان بدن انسان نیز در همین قسمت قرار دارد. این عضلات کوچک که شامل تانسور تیمپانی و استاپدیوس می‌شوند شاید کوچک باشند اما خیلی مهم‌اند. آن‌ها مسئول اتصال درام گوش و نگه داشتن گوش‌های انسان در کنار یکدیگر هستند.
۴-برای برداشتن هر قدم، از ۲۰۰ عضله استفاده می‌کنید

هر انسان در طول روز به طور متوسط ۱۰ هزار قدم بر می دارد؛ که این رقم بزرگ نشان‌دهنده‌ی مسئولیت و وظیفه‌ی سنگینی ست که بر دوش این ۲۰۰ عضله قرار دارد؛ بنابراین نوبت بعد که پیاده‌روی شما پایان یافت به این فکر کنید که چقدر ورزش کرده‌اید و این عضلات چه وظیفه‌ی حساسی را برای شما انجام داده‌اند. مثل چرت زدن زیاد غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.
۵-عضلات نمی‌توانند فشار وارد کنند

آن‌ها فقط می‌توانند بکشند. وقتی چیزی بر روی بدن شما در حال فشار وارد کردن است، علت اصلی این احساس در واقع این است که عضله‌ی دیگری در حال کشیدن است. برای مثال، وقتی چیزی را با بازوهای خود فشار می‌دهید، در حقیقت این عضلات پشت بازوهای شما هستند که مشغول کشیدن آرنج شما هستند.
۶-میزان فیبرهای عضلانی انسان از تولد تا مرگ یکسان است

فیبرهای عضلانی به صورت تصادفی و رندم در سراسر بدن رشد نمی‌کنند. این بدان معناست که مقدار فیبرهای عضلانی ما دقیقاً برابر با فیبرهای عضلانی بدن آرنولد شوارتزنگر است. این فیبرهای عضلانی با ورزش و تمرینات مرتب و منظم می‌توانند ضخیم‌تر شوند مثل عضلات آرنولد شوارتزنگر. ورزش این عضلات را از یکدیگر جدا کرده و آن‌ها را ضخیم‌تر خواهد کرد که این تغییرات در نهایت موجب بزرگ‌تر و قوی‌تر شدن عضلات می‌شود.
۷-زبان، قوی‌ترین ماهیچه یا عضله‌ی موجود در بدن انسان است

لطفاً اشتباه برداشت نکنید، زبان نمی‌تواند یک ماشین را بکشد؛ اما زبان انسان به نسبت اندازه‌ی خود پرکارترین عضله‌ی بدن آدمی ست. در واقع زبان آدمی قدرت خود را با بلند کردن وزنه‌های سنگین به دست نیاورده بلکه با کارهایی از قبیل صحبت کردن، غذا خوردن و انجام تمام کارهایی که مربوط به دهان است توانسته رشد کند و به این قدرت خارق‌العاده دست یابد.
۸-بدن انسان برای لبخند زدن از ۱۷ عضله و برای اخم کردن از ۴۳ عضله استفاده می‌کند

خوش‌بین بودن هیچ ‌وقت به کسی صدمه نزده است! در واقع لبخند زدن خیلی راحت‌تر و ساده‌تر از اخم کردن است. آیا آگاهی از این مورد دلیل خوبی برای کنار گذاشتن اخم و جایگزین کردن آن با شادی و لبخند نیست؟

این مقاله را مطالعه کنید : اگر به دنبال فرمول خوشبختی هستید، این مقاله را بخوانید!
۹-وقتی بدنتان سرد می‌شود، عضلات شما به صورت غیر ارادی منقبض خواهند شد

وقتی می‌لرزیم این مورد را بیشتر می‌توانیم حس کنیم. انقباض عضلانی انرژی که بدن را گرم می‌کند را به بیرون ارسال می‌کند.
۱۰-تنها ماهیچه یا عضله‌ای که هیچ‌وقت خسته نمی‌شود قلب است

فقط یک لحظه در مورد آن فکر کنید، قلب هیچ موقع خسته نمی‌شود و هرگز دست از کار نمی‌کشد. قلب یک انسان متوسط به طور معمول بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه می‌تپد. موقع خواب، ورزش، دوش گرفتن و در تمام موقعیت‌های دیگر. واقعاً خیلی خوب است که قلب انسان هیچ‌وقت خسته نمی‌شود و ۲۴ ساعته برای زنده ماندن ما تلاش می‌کند.
برای فردا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار