چه نوع استفاده دارویی برای کودکان خطرناک است؟
کد خبر: ۵۰۹۵
تاریخ انتشار: 2015 July 17    -    ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
استفاده همزمان بيش از يک داروي بدون نسخه ضد سرماخوردگي يا ضد سرفه به دليل داشتن ترکيب مؤثره دارويي يکسان، براي کودک خطرناک است.

به گزارش خبرگزاري موج، سيد علي وکيلي بيان کرد: هنگام تجويز و مصرف دارو براي کودکان نبايد مانند افراد بزرگسال عمل نمود، با وجودي که کودکان به علت داشتن وزن کمتر نسبت به بزرگ‌سالان به مقادير کمتري از داروها براي درمان نياز دارند، نمي‌توان کودک را در مورد تجويز دارو نظير يک فرد بالغ کوچک شده محسوب کرد؛ دليل اين مسأله وجود تفاوت‌هاي قابل ملاحظه اين گروه سني در ميزان ترکيبات بدن، پراکندگي مقدار چربي و ميزان آب بدن است.

وکيلي اظهار کرد: براي کودکان خود تنها از دارويي که توسط پزشک تجويز شده، استفاده شود. هيچ‌گاه داروي افراد بزرگسال را به کودک ندهيد. دارويي که براي کودک شما تجويز شده براي کودک ديگر خود با علايم بيماري مشابه استفاده نکنيد.

بدون تجويز پزشک به کودکان زير 2 سال داروي سرماخوردگي يا ضدسرفه ندهيد.
ميزان نياز کودکان به انواع ويتامين‌ها با افراد بزرگ‌سال متفاوت است، بنابراين از ويتامين‌هاي مورد استفاده در بزرگسالان براي کودکان استفاده نکنيد. مقدار دقيق و صحيح از دارو را به کودکان بدهيد.
تنها از قاشق‌ها يا ظرف‌هاي مدرج مخصوص اندازه گيري دارو استفاده نماييد؛ از فنجان يا قاشق‌هاي آشپزخانه براي اندازه گيري دارو استفاده نکنيد.

اگر مطمئن نيستيد که چه مقدار دارو بايد به کودک بدهيد، مقدار دقيق را حتماً از داروساز يا پزشک بپرسيد.
وي در پايان بيان کرد: استفاده همزمان بيش از يک داروي بدون نسخه ضد سرماخوردگي يا ضد سرفه به دليل امکان داشتن ترکيب مؤثره دارويي يکسان، ممکن است به کودک شما آسيب برساند. بدون تجويز پزشک به کودک خود آسپرين ندهيد.

به منظور کاهش درد يا تب در کودکان مبتلا به آنفولانزا، آبله مرغان و يا بيماري‌هاي ويروسي از آسپرين يا ترکيبات داراي دارويي استيل سالسيليک اسيد (A.S.A) استفاده نکنيد؛ زيرا مي‌تواند باعث ايجاد "سندرم ري" شود که مي‌تواند منجر به آسيب کبدي و مغزي شود و علامت اوليه آن استفراغ شديد و طولاني مدت است.

هرگز در مقابل کودکان داروهاي خود را مصرف نکنيد، چون ممکن است کودک به تقليد از شما در صدد مصرف دارو بر آيد. همچنين داروها را دور از دسترس کودکان نگهداري کنيد.

موج
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار