دلیل تفاوت یک‌روزه ایران و عربستان برای عید چیست؟
کد خبر: ۵۰۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 July 16    -    ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
هرساله بین کشورهای شیعه و سنی در رویت هلال ماه رمضان و شوال اختلافاتی وجود دارد. وجود این اختلاف های جدی موجب شده تا این سوال مطرح شود که دلیل تفاوت یک روزه میان ایران و عربستان بر سر اعلام آغاز ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر چیست؟

حجت الاسلام حسین حائری در گفتگو با ناب نیوز، در رابطه با اختلافات در استهلال ماه ابراز کرد: ماه یک شی خارجی است و ظهور و غیبت دارد وهمین امر،موجب اختلافاتی در دیدن آن می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: شرع مقدس برای اینکه بین اختلافات کاهش پیدا کند و مردم برای یافتن ماه به زحمت نیفتند، راه حل هایی قرار داده است از جمله اینکه اگر دو فرد عادل به دیدن ماه شهادت دهند و رویت آن بین مردم شیوع یابد، می توان به آن استناد کرد، اما عادل بودن دو فرد مدنظر است.

وی در ادامه گفت : اگر حاکم و ولی فقیه فتوا دهد که امروز اول ماه رمضان است، حکم وی لازم الاجراست.

حجت الاسلام حائری در رابطه با رویت هلال ماه در بین اهل سنت عنوان کرد : دیدگاه اهل تسنن دراین باره متفاوت است و آنها اطاعت از فرمان حاکم جامعه یا اولی الامر را واجب می دانند ، لذا در کشورهایی که اهل سنت اکثریت دارند و ملاک آنها امر حاکم جامعه است.

در سال های اخیر شاهد اشتباهات مکرر دولت عربستان مبنی بر مشاهده هلال ماه و اعلام آغاز و پایان ماه رمضان بوده ایم. نمونه ای از این اشتباهات، در سال گذشته رخ داد که هیئت اختر شناسی شهر جده به جای رویت هلال ماه شوال به اشتباه زحل را رویت و عید سعید فطر را اعلام کرده بود.

با این اشتباه و اعلام عید فطر در یک روز زودتر، مردم عربستان با رویت زحل به جای ماه، افطار کردند و پس از روشن شدن موضوع و اعتراف عربستان، دولت این کشور متعهد شد تا کفاره مردم عربستان را با مبلغی حدود یک میلیارد و ششصد میلیون ریالی(ریال عربستان) پرداخت کند.

این در حالی است که در مصر نیز دارالفتوی مصر ، علی رغم نظر اخترشناسان این کشور که رویت ماه را ناممکن می دانستند، به رویت ماه در برخی کشورهای عربی و اسلامی استناد کرده و عید فطر را اعلام کرد.

با توجه به اینکه ملاک آغاز ماه قمری در عربستان تقویم ام القری است، ملاک این تقویم رویت هلال نیست و به همین دلیل در بسیاری از موارد، تقویم ام‌القری یک روز زودتر از کشورهای منطقه آغاز می‌شود. در ماه های مهم مانند رمضان و شوال، عربستان به شهادت تنها دو نفر مبنی بر رویت هلال ماه در نزد قاضی بسنده کرده و آغاز ماه را اعلام می کند و متاسفانه موارد زیادی وجود داشته که به استناد دو گزارش اشتباه، ماه قمری در روز اشتباهی شروع شده باشد.

ناب نیوز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد کرمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
6
1
وقتی کسی برای رضای خداوند عبادت میکند ساعت و روز حتی هفته و ماه و سال ملاک نیست . آنچه اهمیت دارد نیت آن فرد است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار