آداب اولین جلسه رسمی خواستگاری
کد خبر: ۵۰۰۸
تاریخ انتشار: 2015 July 16    -    ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
این روزها که به عید سعید فطر نزدیک می شویم، بسیاری از خانواده ها که از قبل مراحل مقدماتی خواستگاری (قرار و مدارهای تلفنی خانواده پسر با خانواده دختر) را گذرانده اند در تدارک برگزاری اولین جلسه رسمی خواستگاری هستند. اما خطاب به آقا پسرهایی که این روزها در حال رفتن به خواستگاری هستند و همچنین دختر خانم هایی که قرار است برایشان خواستگار بیاید، باید گفت که جلسات خواستگاری، یکی از مهم ترین قرارهای زندگی شماست هر چند شاید تجربه زیادی درباره آن نداشته باشید.

در ادامه این نوشته به بررسی برخی از مهم ترین اصول یک خواستگاری موفق می پردازیم به امید این که با باید و نبایدهای اولین جلسه خواستگاری بیشتر آشنا شوید و بهترین تصمیم را برای آینده تان بگیرید.

پس از این که با خانواده عروس قرار گذاشتید که چه روز و ساعتی برای خواستگاری می روید، باید مقدمات خواستگاری رفتن را فراهم کنید. اولین اقدام این است که مشخص کنید چه افرادی باید همراه شما به مراسم خواستگاری بروند. پدر، مادر، خواهر یا برادر بزرگ تر و در صورتی که پدرتان فوت کرده باشد، پدربزرگ، دایی یا عموی بزرگ تر. معمولا حضور یکی از بزرگان فامیل در این مراسم کافی است و ضرورت ندارد که برای خواستگاری لشکرکشی راه بیندازید.

هر لباسی در شأن مراسم خواستگاری نیست

خواستگار باید لباس مناسب بپوشد و ترجیحا نباید با کفش اسپرت، شلوار جین، پیراهن آستین کوتاه و لباس های غیر رسمی در مجلس خواستگاری حاضر شود. ترجیحا اگر کت و شلوار بپوشید، بهتر است. علاوه براین، افرادی که همراه شما هستند، باید لباسی در خور مجلس خواستگاری بپوشند. تهیه دسته گلی زیبا که نه خیلی گران باشد و بزرگ و نه بسیار معمولی و کوچک همراه با یک جعبه شیرینی، خوب است. همچنین اگر گل ها به رنگ قرمز، صورتی یا سفید باشد، بهتر از گل های زرد، آبی و... است.

برای گرفتن جواب قطعی عجله نکنید

پس از این که وارد منزل طرف مقابل تان شدید و پذیرایی های مقدماتی انجام شد، یکی از اعضای بزرگ خانواده تان که خوش صحبت تر است و به اصطلاح می تواند یخ این گونه مجالس را با شیرین سخنی آب کند، باید صحبت را شروع کند. معمولا در پایان خواستگاری، خانواده عروس بلافاصله جواب مثبت نمی دهند و جواب قطعی را به روزهای بعد و جلسات بعد موکول می کنند. در این صورت نباید هیچ گونه پافشاری برای گرفتن زود هنگام جواب داشته باشید. بنابراین حتی اگر دختر خانم را از همه نظر پسندیده اید، برای شنیدن جواب مثبت اولیه حداقل 3-2 روز صبر کنید.

از شوخی های بیجا در خواستگاری بپرهیزید

در این گونه مجالس، باید از شوخی های بیجا و گفتن لطیفه هایی که به عده ای برمی خورد و بین ما بیشتر مفهوم جک دارد خودداری کرد.

چشم هایتان را چهار چشمی باز کنید

گاهی عروس خانم به دلیل خجالتی بودن، ممکن است اساسا به خواستگاری راضی نباشد ولی به خاطر ترس یا احترام به والدینش در مجلس حضور پیدا کند. اگر دختر دلبسته دیگری باشد، از حرکات و سکناتش کاملا مشهود خواهد بود. در صورتی هم که تمایل به ازدواج با این خواستگار یا حداقل معاشرت با او را داشته باشد، باز هم از رفتار و کردارش مشخص می شود. جلسه اول خواستگاری خیلی از مسائل را روشن می کند بنابراین باید با دقت، همه اتفاقات این مراسم را زیر نظر بگیرید. حتی نظم و چینش وسایل اتاق، تابلوها، کتاب ها و ... همه و همه به شما برای پیدا کردن شناخت دقیق‌تر از دختر خانم یاری می رساند.

درخواست های غیرمعقول طرف مقابل را نپذیرید

خواستگاری مرد از زن، هیچ تعهدی برای ازدواج ایجاد نمی کند. هرچند خواستگاری مقدمه ازدواج است و امکان دارد پس از آن، امکان ازدواج رسمی پدید آید اما این احتمال هم وجود دارد که همه چیز پس از مدتی تمام شود. گاهی تمام قول و قرارها در مراسم بله بران با خواندن خطبه عقد و ثبت شدن آن رسمی می شود، گاهی هم به دلیل برخی اتفاق ها، قهر و کنار کشیدن، جای نزدیکی و آشتی را می گیرد. پس افرادباید هوشیار باشند و خواستگاری را به معنای ازدواج تلقی نکنند و بی درنگ به درخواست های غیرمعقول و زودهنگام همسر احتمالی آینده شان تن ندهند تا در آینده زندگی مشترک‌شان به مشکل بخورند.

نکاتی درباره اولین گفت و گو در جلسه خواستگاری

مهم ترین بخش خواستگاری گفت و گوی دختر و پسر است که گاهی خانواده ها و حتی عروس و داماد خیلی سرسری از کنار آن می گذرند و با این توجیه که «وقت برای شناختن هم بسیار است» فرصت گفت و گوی مقدماتی را به کمترین زمان ممکن تقلیل می دهند اما باید بدانید که این گفت و گو، نه تنها به زمان کافی احتیاج دارد بلکه راه و رسم خاصی هم دارد تا بتوانید در کمترین زمان ممکن بهترین شناخت را از طرف مقابل تان به دست بیاورید. برای یادگیری این روش ها، توصیه هایی را که در ادامه مطرح می شود بخوانید.

سوالات تان را بنویسید

سعی کنید سوالات تان را از قبل روی کاغذی بنویسید تا مبادا در جلسه خواستگاری و در مواجهه با فرد مقابل فراموش تان شود. برای فراموش نکردن پاسخ های فرد مقابل هم می توانید آن ها را یادداشت کنید تا بعدا بهتر و با دقت بیشتری مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

حواس تان به اولین سوال طرف مقابل باشد

توجه داشته باشید که معمولا اولین سوالات فرد مقابل مهم ترین دغدغه ها و حساسیت های فردی اش را نشان می دهد بنابراین از این طریق می توان بهتر و بیشتر فرد مقابل و دل مشغولی هایش را شناخت. به عنوان مثال اگر دختری اولین سوالش درباره مسائل مادی مانند مسکن، خودرو و ... باشد مطمئناً دغدغه اش بیشتر در حوزه مادیات است.

هر سوالی نپرسید

بهتر است از پرسیدن سوالات بی ارزش و بی اهمیتی چون رنگ و غذای مورد علاقه و ... خودداری کنید. چون در بیشتر این موارد افراد سعی می کنند سلایق شان را شبیه به فرد مقابل نشان دهند و اصلا لزومی هم ندارد سلیقه ها در این زمینه ها یکسان باشند. مهم این است که نگاه ها، تفکرات، باورها و ... افراد با یکدیگر همسو، هم جهت و همسنخ باشند.

سوال های معکوس هم بپرسید

به طرح زیرکانه سوال های معکوس بپردازید. همه سوال هایتان را مستقیم نپرسید، زیرا پاسخ های آن قابل اعتماد نیستند. به عنوان مثال اگر بگویید من خیلی اهل تفریحم نظر شما درباره تفریح وگردش چیست؟ او نیز در پاسخ به شما می گوید: من هم همینطور. در این گونه مواقع باید به صورت معکوس سوال بپرسید. مثلا نظرتان راجع به افرادی که زیاد مسافرت می روند، چیست؟ در این صورت فرد مقابل نمی تواند نظر واقعی شما را تشخیص و طبق آن پاسخ دهد. جوابی که در پاسخ به این سوالات داده می شود، تقریبا نظر حقیقی فرد مقابل است.

لازم نیست همه چیز را بگویید

توجه داشته باشید که گفتن همه چیز لازم نیست. برخی از مسائل باید تا آخر عمر در دل فرد به عنوان راز بمانند. البته مطرح کردن مسائلی که به زندگی آینده و مشترک 2 نفر ربط دارد، ضروری است. مانند بیماری های خاص جسمی و روحی، ازدواج پیشین، هرگونه اعتیاد و ... .

منبع: خراسان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار