امیدی جدید در ریکاوری بهتر بیماران‌ سکته‌مغزی
تاریخ انتشار: 2015 July 16    -    ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
تحقیقات جدید علمی؛
محققان ایتالیایی کشف کرده اند که استفاده از آهن‌ربا در تحریک سلول‌های عصبی مغز، می‌تواند به اصلاح وضعیتی که Hemispatical neglect نام دارد، کمک کند؛ وضعیتی که...
آهن‌ربا، مؤثر در درمان سکته‌مغزی در افرادتحریک مغناطیسی مغز به ریکاوری افرادی که سکته مغزی داشته‌اند‌، کمک می‌کند.

* ‌امیدی جدید در ریکاوری بهتر بیمارانی که سکته مغزی ناتوان‌کننده داشته‌اند‌

به گزارش «تابناک با تو»، محققان ایتالیایی کشف کرده اند که استفاده از آهن‌ربا در تحریک سلول‌های عصبی مغز، می‌تواند به اصلاح وضعیتی که Hemispatical neglect نام دارد، کمک کند؛ وضعیتی که در بیماران سکته ای مغز، مانع از دیدن یا تشخیص دادن هر چیزی در یک سمت بدن می‌شود. جزییات این پژوهش در مجله نورولوژی وجود دارد.

بنا بر این گزارش، در پژوهش‌های پیشین برآورد ‌شده‌ که 20 تا 50 درصد بیماران پس از سکته مغزی به Hemispatical neglect مبتلا می‌شوند. این وضعیت، بیشتر هنگامی رخ می‌دهد که بیمار از آسیب‌های سکته مغزی در نیمکره راست مغز رنج می‌برد.

جیاکومو کوخ، دکتری و بنیاد سانت لوسیای رم، ایتالیا می‌نویسد: معالجه بر اساس این نظریه است که Hemispatical neglect زمانی رخ می‌دهد که سکته مغزی تعادل میان دو نیمکره مغز را مختل می‌سازد.‌ سکته مغزی در یک سمت از مغز موجب می‌شود که سمت دیگر بیش از حدفعال و مدارهای مغزی پربارتر شوند.

این گزارش می‌افزاید: هم‌اکنون معالجه Hemispatical neglect ترکیبی از درمان فیزیکی و آموزش دوباره مغز است که شامل انجام وظایف ذهنی به وسیله رایانه یا خودکار و کاغذ می‌شود. با ‌وجود این، این درمان اغلب به اندازه کافی کارآمد نیست.

یک شیوه جدید معالجه با عنوان تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS)، از سیم پیچی مغناطیسی که روی پوست سر بیمار قرار می‌گیرد، استفاده ‌و جریان الکتریکی خفیفی را تولید می‌کند که موجب تحریک سلول‌های عصبی می‌شود و ممکن است توانایی بازگرداندن تعادل میان دو نیمکره مغز را داشته باشد.

جهت انجام پژوهش، کوخ و همکارانش درمان روزانه ترانس کراینال (‌TMS) را برای یک دوره دو هفته ای در 10 تن از 20 بیمار سکته مغزی که از Hemispatical neglect رنج می‌بردند، آغاز کردند. ده شرکت کننده دیگر این پژوهش درمان FAUX (کاذب) را دریافت کردند، این در حالی بود که تمام افراد مورد مطالعه در درمان بازآموزی مغز شرکت داشتند.

شرکت کنندگان در این مطالعه، در پایان پژوهش، پس از یک دوره ‌دو هفته ای دیگر، جهت اندازه‌گیری توانایی‌هایشان در انجام کارهای روزمره از قبیل شماره گیری با تلفن، خواندن منو، مرتب سازی سکه‌ها و همچنین توانایی آنها در عبور از خطوط و کپی شکلها و... ‌آزمایش شدند.

آهن‌ربا، مؤثر در درمان سکته‌مغزی در افراد

یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که به طور کلی شرکت کنندگانی که ترانس کرانیال (TMS) دریافت کردند، در پایان درمان 3/16 درصد بهبودی یافته بودند و پس از دو هفته سطح این بهبودی به 6/22 درصد رسید. به علاوه بهبودی در مدارهای مغزی بیش از حد فعال بیمارانی که درمان مغناطیسی دریافت می‌کردند نیز دیده شد. هیچ بهبودی ‌در نمرات آزمون افرادی که درمان sham (کاذب) دریافت کردند، ثبت نشد.

این گزارش در ادامه آورده است، هر چند شاید بیماران بدون معالجه هم پس از سکته مغزی بهبودی یابند، ‌پیشرفت آنها می‌تواند تا حد زیادی در ‌هفته‌های اولیه، مانع از تحمل درد و رنج حاصل از سکته مغزی شود، که این خود برای بهبودی کامل، مسأله‌ای حیاتی است. استفاده از ترانس کرانیال (TMS) می‌تواند به جلوگیری از چنین مانعی جهت ‌بهبودی در بیمار کمک کرده و همچنین ‌بیماران را در بازیابی توانایی‌های شناختی مغز و تحریک بهترشان یاری کند.

محققان اشاره کرده اند که نتایج مثبت حاصل از مطالعه ممکن است به موجب استفاده ترکیبی از هر دو شیوه معالجه یعنی ترانس کرانیال ‌و درمان بازآموزی مغز باشد. علاوه بر این، چون این مطالعه محدود بود، تحقیقات بیشتری جهت مشخص کردن اینکه کدام درمان، ترانس کرانیال (TMS) یا بازیابی توانایی‌های شناختی مغز، مؤثرتر‌ند، نیاز است.

magnetic stimulation of brain‌