طرح مصون‌سازی ‌اعتیاد در مهدهای کودک
کد خبر: ۴۹۷۸
تاریخ انتشار: 2015 July 15    -    ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
 آرزو ذکایی‌فر درباره طرح مصون‌سازی از اعتیاد در مهدهای کودک‌ اظهار کرد: در این طرح به کودکان در رده سنی مختلف به طور غیرمستقیم و در قالب نمایش، قصه، شعر متناسب با شرایط سنی شان آموزش مهارت نه گفتن در برابر اعتیاد و سایر موارد که جزو ناهنجاریهای اجتماعی است، داده می‌شود.

وی با بیان این‌که مهارت‌های ارتباطی از جمله نه گفتن یکی از ابزارهای موثر برای حفظ سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و مقابله با اعتیاد شناخته می شود، ادامه داد: بسیاری از نوجوانان به این دلیل دچار آسیب‌هایی مثل اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و روان گردان‌ها می‌شوند که توانایی رفتار قاطع یا قدرت نه گفتن را ندارند.زیرا از دوران کودکی این آموزش را فرا نگرفتند.

ذکایی فر اضافه کرد: آن‌ها اغلب رفتار انفعالی را بر می‌گزینند، یعنی برای اینکه حمایت و دوستی همسالان خود را از دست ندهند، در مقابل خواسته‌های آن‌ها مقاومت نکرده و دوستی خود را به بهای ناراحتی خود و خانواد و یا آسیب دیدن حفظ می‌کنند.

مدیرکل دفترکودکان و مهدهای کودک سازمان بهزیستی تصریح کرد: به همین دلیل فرا گیری مهارت‌های ارتباطی بسیار ضروری است و باید از همان دورانی کودکی فرد رفتاری جرات مندانه داشته باشد تا در رویارویی با مواد مخدر آسیب نبیند.

ذکایی‌فر گفت: البته هنگامی که به کودکان می‌آموزیم رفتار قاطع داشته باشند، این نکته را نیز باید به آنان بیاموزیم که موقعیت‌ها را ارزیابی کرده و امنیت شخصی خود را نیز در نظر بگیرند.

وی با اشاره به این‌که آموزش رفتار قاطع یا مهارت نه گفتن از آموزش‌های ضروری دوران کودکی است، اظهار کرد: تجربه نشان داده است بیشتر افرادی که به مواد مخدر و روان گردانها و سایر آسیب‌های اجتماعی دچار شده‌اند، از سنین نوجوانی و در اثر ارتباطات صمیمی با همسالان دراین وادی پا گذاشته‌اند. آموزش مهارت‌های زندگی و به ویژه رفتار قاطع به کودکان می‌تواند از بسیاری از آسیب‌های آینده پیشگیری کند.

وی با بیان اینکه مسئولان در سیاست گذاری و اجرایی باید بهای بیشتر به بحث آموزش در برابر اعتیاد دهند، گفت: همچنین در قانون گذاری نیز باید قوانینی وضع شود تا کاهش آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان‌ها را شاهد باشیم.

مدیرکل دفترکودکان و مهدهای کودک سازمان بهزیستی افزود: در تخصیص‌ها بودجه ها نیز اولویت در پیشگیری است ولی نباید از درمان نیز غافل شد، اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر توجه اساسی مسوولان را به برنامه ریزیها در جهت آموزش از دوران کودکی می طلبد.

ذکایی فر درباره نقش مردم در مقابله با اعتیاد نیز اظهار کرد: همواره در کارهایی که مردم حضور فعال داشته اند، موفقیت نیز حاصل شده است، مشارکت آنان در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی با هدف مبارزه با مواد مخدر می تواند ما را در اهدافمان که همان کاهش عرضه و تقاضای مواد مخدر از سوی نوجوانان و جوانان است، کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد برای تحقق رویکرد مقابله با اعتیاد از ظرفیت عظیم مردم استفاده شود.
میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار