چگونه چرم طبیعی را تشخیص دهیم؟
کد خبر: ۴۹۰۵
تاریخ انتشار: 2015 July 15    -    ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
 فرآورده‌های چرمی از جمله کالاهای گرانقیمت بازار پوشاک به‌شمار می‌آیند. به همین دلیل تشخیص چرم اصل از چرم مصنوعی و شیوه نگهداری آن اهمیت قابل‌توجهی دارد. روش‌های تشخیص و نگهداری چرم را از دیدگاه کارشناسان این رشته جمع‌آوری کرده‌ایم.

برای تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی به این نکات توجه کنید:

بافت:
به بافت چرم نگاه کنید، گره‌ها و خطوط روی چرم اصل از الگوی منظمی پیروی نمی‌کند. این در حالی است که اگر به بافت چرم مصنوعی نگاه کنید، متوجه می‌شوید خطوط و گره‌ها ساختار منظمی دارند و در جای‌جای چرم تکرار شده‌اند.

انعکاس نور:
چرم اصل زیر تابش نور بگیرید. چرم طبیعی به‌صورت منظم نور را منعکس نمی‌کند. در برخی از نقاط مات و در برخی از نقاط صیقلی به‌نظر می‌رسد. چرم مصنوعی چنین خاصیتی ندارد و به صورت یکدست نور را پخش می‌کند.

ضخامت:
چرم طبیعی برخلاف چرم مصنوعی ضخامت یکدستی ندارد، در بعضی قسمت‌ها نازک‌تر و در بعضی بخش‌ها ضخیم‌تر است.

رویه داخلی:
رویه داخلی یا پشت چرم، اصلی‌ترین فاکتور برای تشخیص چرم طبیعی است. برای مشاهده پشت چرم تلاش کنید از درزهای داخلی محصول یا کناره‌های متصل شده به زیپ‌ها، پشت‌چرم را ببینید. چنانچه هرگونه آثاری از نخ یا شبکه‌های توری به چشمتان خورد، بدانید محصول موردنظرتان چرم مصنوعی است. متقلبان هرگز نمی‌توانند بافت پرزی‌شکل پشت چرم را شبیه‌سازی کنند. بنابراین بافت پرزی پشت چرم به تنهایی کافی است تا مطمئن شوید با یک محصول چرمی اصل مواجهید.

توجهات دیگر:
بوی چرم نمی‌تواند ملاک مناسبی برای تشخیص چرم اصل باشد زیرا سودجویان این بازار با استفاده از اسانس چرم تلاش کرده‌اند بوی چرم طبیعی را به محصولات مصنوعی خود بدهند.

چرم طبیعی در صورت نگهداری درست حدود ١٠ تا ١٥‌سال عمر می‌کند و موضوع جالب درباره چرم طبیعی این است که این‌دسته از کالاها مانند فرش دستباف با گذشت زمان نه‌تنها ارزش خود را از دست نمی‌دهند که کالاهای چرمی با قدمت بیشتر ارزشمند‌تر از کالاهای نو به‌شمار می‌آیند.

آسیب‌های غیرقابل جبران:
چرم طبیعی را از برخورد با هر شیء نوک‌تیز محافظت کنید زیرا خراش وارد شده به چرم قابل‌ترمیم نیست. اثر خودکار و لکه‌های عطر و اسپری‌های خوشبو‌کننده از دیگر آثار مقاوم روی چرم به‌شمار می‌آیند. یادتان باشد برای شست‌وشوی سایر لک‌ها نیز به دفترچه راهنمای محصول چرمی مراجعه کنید زیرا بعضی از حلال‌ها می‌توانند بافت چرم را از بین ببرند.

در روزهای بارانی چرم نپوشید:
باران‌های اسیدی کلانشهرها می‌توانند به چرم آسیب برسانند. علاوه بر این خیس‌شدن رویه پشتی چرم می‌تواند انعطاف آن را از بین ببرد. بنابراین در روزهای بارانی از پوشاک چرمی خود استفاده نکنید و در صورت استفاده در سریع‌ترین زمان ممکن اسفنجی را آغشته به شامپو بچه کنید و بر رویه سطحی چرم بکشید.

نحوه شستن محصولات چرمی:
این محصولات به هیچ عنوان نباید با ماشین لباسشویی شسته شوند. علاوه بر این چرم طبیعی نسبت به گرد و غبار حساس است و باید به صورت مرتب تمیز شود. محصولات چرمی را برای شست‌وشو به خشکشویی بسپارید و برای تمیز کردن گرد و غبار از روی آن از کمی آب ولرم و ٤-٣ قطره سرکه استفاده کنید و سپس چرم را خشک کنید.

چرم را آویزان کنید:
اگر چرم را آویزان نکنید، بعد از مدتی شکل اولیه خود را از دست می‌دهد و تغییر شکل نیز دیگر قابل‌برگشت نیست. برای نگهداری چرم دمای ٢٥ تا ٣٠ درجه مناسب‌ترین دما به شمار می‌آید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار