چگونگی آموزش ‌روز زمین ‌به کودکان
کد خبر: ۴۸۶
تاریخ انتشار: 2015 May 17    -    ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
همچنین می‌تونیددر روز جشن زمین در مهمانی کیسه‌ای از آلومینیوم و سایر مواد قابل بازیافت به کودکان بدید و هرکس که سریع‌تر و دقیق‌تر این مواد رو شناسایی کرد جایزه بگیره و هرچه ساده‌تر باشه مشکلی ایجاد نمی‌شه
بر اساس سه روش

چگونگی آموزش ‌روز زمین ‌به کودکانمعرفی و تشویق کودکان برای روز زمین، آموزش دادن تمرینهای دوستانهٔ اکو، در ۲۲ آوریل مردم جهان روز زمین رو جشن می‌گیرند. بخش مهمی از این مراسم به این نکته توجه می‌کنه که بشر چقدر به آیندهٔ کودکان در این سیاره اهمیت می‌ده. وقتی این امر جالب و با معنی و مرتبط با زندگی به نظربیاد بچه‌ها هم بازخورد خوبی نسبت به اون خواهند داشت. اینجا ایده‌هایی هستند که نظر بچه‌ها رو در مورد روز زمین تغییر می‌دهند؛



روش ۱ از ۳؛ معرفی کردن روز زمین به کوکان و آموزش آن‌ها

قدم اول


کتاب داستان با زمینهٔ زمین کوکتون رو بخونید. انتخابای بی‌نظیری شامل کتاب الفبای «روز زمین»، «روز تولد زمین»، «شعر زمین»، «کتاب زمین»، «درخت خوشبختی»، «لوراکس»، «۱۰ کاری که من با انجام دادنش به جهان کمک می‌کنم»، «خانهٔ بزرگ ما» و... .

به جای خریدن کتاب می‌تونید اون رو از کتابخونهٔ ما سفارش بدید. خیلی از کتابخونه‌ها سیستم آنلاین دارند که می‌تونید کتاب رو از کتابخونهٔ ایالت دیگه‌ای قرض بگیرید.

قدم دوم


روز زمین رو به کودکان آموزش بدید


از نهادهای مرتبط کتابهای متنوع رنگی تهیه کنید. شما می‌تونید کتاب «گونه‌هایمان را حفظ کنیم» رو تهیه کنید.

قدم سوم


به سایتهای محیط زیست برید و به پروژه لوراکس سر بزنید «کودکان برای نجات زمین»، «دوستان سیاره‌ای» و.. با فرزندتون به این سایت‌ها برید و اجازه بدید خود او این فعالیت‌ها رو دنبال کنه.

قدم چهارم

بعد از فعالیتهای مرحلهٔ قبلاز کودکتون بخواهید که سایت‌ها رو رنگ آمیزی کنه، از روش سقراط استفاده کنید تا بفهمید که کدام موضوعات رو در این زمینه‌ها بلده. یک گفتگو با کودک می‌تونه اون رو با کلمهٔ «سبز» آشنا کنه. راههای ارتباطی رو بیشتر کنید چون احتمالا کودک شما می‌تونه فعالیتهای بیشتری در این زمینه داشته باشه.

مثلا می‌تونید از فرزندتون در مورد حیواناتی که به حیات وحش آمریکا رفت وآمد می‌کنند یا در مورد آب و هوا وباران و آفتاب و.. سوال کنید. همچنین می‌تونید در مورد موادی شامل پلاستیک، آلومینیوم و شیشه و کاغذ از فرزندتون سوال کنید. می‌تونید دنبال کتاب‌ها یا ساتهایی بگردید که اطلاعات مفیدی در مورد مسایل محیطی داشته باشند.



روش ۲ از ۳؛ تشویق برای بهتر شدن زمین

قدم پنجم


در یک فضای باز و طبیعت وقت صرف کنید. اگر در محیط شهری زندگی می‌کنید به یک پارک جنگلی یا فضای سبز برید. کودکان می‌تونند با همهٔ وجود تمام مطالبی رو که در مورد محیط زیست هستند یاد بگیرند اگر شما در مکانی که اثرات حیوانات و گیاهان در آنجا وجود دارند کتاب‌ها رو بخونید.

شبکهٔ روز زمین گزارش داد که ۹۰ درصد از اوقات بازی کودکان آمریکایی داخل منزل هست که تغییر این آمار باعث آگاهی بیشتر کودکتون از محیط زیست خواهد بود. هرچه زمان بیشتری رو در فضای باز بگذرونید، کودکانتون بیشتر شور و شوق حفظ طبیعت رو پیدا می‌کنند.

پیاده روی در طبیعت، دیدن یک آکواریوم، بادبادک بازی و شنا در یک استخر روباز و یا یک دریاچه از جمله این فعالیتهاست.

قدم ششم


دوربینی با کاربرد ساده به کوک بدید و ازش بخواهید مطالبی رو که برایش توضیح دادید در طبیعت پیدا کرده و عکس بگیره. وقتی این کار تمام شد.

یک مجموعهٔ آنلاین یا یک آلبوم عکس بسازید و هرساله نزدیک روز زمین اون رو کامل‌تر کنید.

قدم هفتم


کودکان رو تشویق کنید تا در مورد روز زمین شعر یا مطلب بنویسند. زمینه‌ای از مراسم امسال روز زمین رو به او بدید و ازش بخواهید تا مطالب رو کامل کنه

روش ۳ از ۳؛ آموزش تمرینهای دوستانهٔ اکو

قدم هشتم


موضوعات و فعالیتهای مناسب سن کودک انتخاب کنید. کودکان در آینده که بزرگ‌تر شوند می‌تونند مطالب کاملتری یاد بگیرند. راهنمای زیر کمک کنندهٔ خوبی جهت انتخاب موضوع مناسب هست:
پیش دبستانی‌ها موضوعات ساده‌ای نیاز دارند از قبیل صرفه جوی آب یا جمع اوری زباله و... که مفید‌تر از مباحثی مثل انقراض گونه‌ها و یا تغییر آب و هواست.

از کودکان ۵ تا ۱۱ ساله پروژه‌های پیچیده تری بخواهید. این گروه می‌توانند به ایده‌های عمیقتری دست پیدا کنند مثلا اینکه یک دوش حمام چه میزان آب مصرف می‌کنه یا همین میزان در مورد باغبانی و یا اینکه با جمع آوری ۲۵ قوطی نوشابه چقدر پول پس انداز می‌کنند.

نونهالان و نوجوانان می‌تونند به موضوعات علمی عمیقتری ورود کنند. و همچنین به انجمنهای پروژه‌ای و ایالتی. این گروه‌ها می‌تونند مستقل‌تر در انتخاب موضوع باشند مثلا نوجوانی که اهل مد و فشن هست با انتخاب لباسهایی که از مواد قابل بازیابی باشند فعالیت می‌کنه و یا از تیشرت‌ها برای درست کردن بالش جالبی به جای دور انداختنش استفاده می‌کنه.

قدم نهم

به عنوان خانواده هدفهایی تعیین کنید. اگر خانواده‌ای تصمیم بگیره که استفاده از ماشین کم بشه باید امکان استفاده از دوچزخه، اسکو‌تر و.. مهیا باشه و یا در ساعات مشخصی از هفته لامپ‌ها رو روشن نکنند و هرکسی قانون رو رعایت نکرد جریمه بشوند.

قدم دهم


استفاده مجدد از چیزهای قابل بازیافت، پروژه‌ای آسان در سطح مهارت کودک انتخاب کنید. نمونه‌های در زیر؛
به سراغ سطل بازیافت برید و دنبال چیزهایی مثل قوطی‌های کوچک بگردیدکه بتونند به عنوان گلدان کوچک استفاده شوند. پوسته تخم مرغ و بطری شیر هم مناسب هستند، خاک و دانه پیدا کرده و در آن‌ها گل و سبزیجات بکارید. بچه‌ها رو تشویق کنید تا این قبیل مواد بازیافت شدنی و روزنامه‌های باطله رو به خانه بیاورند شما می‌تونید این مواد رو با چسب بهم بچسبونید و به شکل کرهٔ زمین درآورده رنگ امیزی کرده و روی آن آب و خشکی و مواد غیر سمی بکشید.

همچنین می‌تونیددر روز جشن زمین در مهمانی کیسه‌ای از آلومینیوم و سایر مواد قابل بازیافت به کودکان بدید و هرکس که سریع‌تر و دقیق‌تر این مواد رو شناسایی کرد جایزه بگیره و هرچه ساده‌تر باشه مشکلی ایجاد نمی‌شه. و در آخر اینکه خرید از مغازه‌های دست دوم فروشی و باغبانی و دوچرخه سواری در حقیقت پیامهای قوی هستند وقتی خانواده و انجمن‌ها فعالیتهای ساده‌ای برای حفظ محیط زیست انجام می‌دهند.

امین بختیاری
منبع: http://www.wikihow.com/Teach-Children-About-Earth-Day

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار