مضرات نوشیدنی‌های گازدار روی بدن
کد خبر: ۴۸۰۸
تاریخ انتشار: 2015 July 14    -    ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
یک محقق و پژوهشگر طب مضرات نوشیدنی‌های گازدار روی بدن را تشریح کرد و گفت: ۱۰ دقیقه پس از نوشیدن یک لیوان نوشیدنی گازدار قندی، بی‌درنگ ۱۰ قاشق چایخوری شکر وارد بدن می‌شود. 

علیرضا ابوالفضلی محقق و پژوهشگر طب درباره مضرات نوشیدنی‌های گازدار اظهار کرد: هنگام نوشیدن یک نوشیدنی گازدار، بدن انسان واکنش‌هایی از خود نشان می‌دهد.

10 دقیقه پس از نوشیدن یک لیوان نوشیدنی گازدار قندی:

بی‌درنگ 10 قاشق چایخوری شکر وارد بدن می‌شود و دلیل اینکه با وجود این شیرینی فراوان دچار استفراغ نمی‌شویم این است که اسید فسفریک شیرینی آن را تا حد بسیاری خنثی می‌کند.

20 دقیقه پس از نوشیدن یک لیوان نوشیدنی گازدار قندی:

قند خون بالا می‌رود و منجر به ترشح ناگهانی و یک‌جای انسولین می‌شود، کبد هم برای جلوگیری از ادامه افزایش قند خون، برای تبدیل قند به چربی دست به کار می‌شود.

40 دقیقه پس از نوشیدن یک لیوان نوشیدنی گازدار قندی:

جذب کامل کافئین مردمک‌های چشم را گشاد می‌کند و فشار خون بالا می‌رود و در پاسخ به این حالت بدن، کبد قند را به داخل جریان خون رها می‌کند. گیرنده‌های آدنوزین مغز (نوکلئوتیدی است که در سلول‌ها به‌عنوان حامل انرژی به‌کار می‌رود) بلوکه شده و از احساس خواب آلودگی جلوگیری می‌کنند.

45 دقیقه پس از نوشیدن یک لیوان نوشیدنی گازدار قندی:

ترشح دوپامین افزایش پیدا می‌کند و مراکز خاصی که در مغز حالت سرخوشی ایجاد می‌کند، تحریک می‌شوند؛ این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می‌شود.

60 دقیقه پس از نوشیدن یک لیوان نوشیدنی گازدار قندی:

اسید فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک به کلسیم، منیزیم و روی می‌چسبد؛ متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند و میزان بالای قند خون و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، دفع هرچه بیشتر کلسیم از طریق ادرار را باعث می‌شوند، مدتی بعد نیز کافئین در نقش یک داروی «ادرارآور» وارد عمل می‌شود.

به‌گفته ابوالفضلی حالا دیگر کلسیم و منیزیم و روی که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع می‌شوند و به‌همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت‌ها نیز از دست می‌رود؛ بعد از آن، کم‌کم آن غوغایی که در بدن ایجاد شده بود فروکش می‌کند و نوبت به اُفت قند می‌رسد. در این مرحله فرد یا خیلی حساس و تحریک پذیر می‌شود یا خیلی کرخت و بی‌حال. حال تمام آبی که از طریق نوشابه وارد بدن شده بود دفع شده است، آبی که می‌شد به‌جای اسید، کافئین و شکر حاوی مواد مفیدی برای بدن باشد. چند ساعت بعد نیز اثر کافئین هم از بین می‌رود و فرد هوس یک نوشابه دیگر به سرش می‌زند.

ابوالفضلی ادامه داد: زمانی که این موضوع در قالب مقاله چاپ و به‌زبان انگلیسی در سایت‌ها منتشر شد واکنش‌های تندی علیه این مقاله و منتشرکنندگان صورت گرفت تا جایی که به تهدید هم ختم شد؛ بنابراین اهتمام و دقت در بحث تغذیه جسم و روح بسیار حیاتی است.

این محقق و پژوهشگر طب خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد علاقه شدیدی به خوردن نوشابه دارند، ترک آن نیز برایشان سخت است اما باید بدانند که نوشابه از نظر طی فرآیند جذب  پس از مصرف، بسیار شبیه هروئین است و می‌توان نتیجه گرفت که این افراد به‌نحوی دچار اعتیاد به این نوشیدنی هستند در حالی که خودشان اطلاع ندارند.

منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار