۴ علت گرفتگی صدا
کد خبر: ۴۷۷۹
تاریخ انتشار: 2015 July 13    -    ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
التهاب حنجره که رایج‌ترین علت خشن شدن یا گرفتگی صدا محسوب می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که حنجره تحریک شده یا ملتهب می‌شود. این امر باعث ایجاد تورم شده و مانع باز و بسته شدن تارهای صوتی می‌گردد. حرکت تارهای صوتی، صدا را ایجاد می‌کند. یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا معمولاً علت اصلی این مشکل است؛ اما تنها علت محسوب نمی‌شود.

فشار نیز یکی از علل اصلی التهاب حنجره محسوب می‌شود. کافی است یک شب به هنگام تماشای مسابقه ورزشی یا در یک کنسرت بیش‌ازاندازه داد بزنید تا صدایتان بگیرد. فشار روی تارهای صوتی ممکن است با چند روز استراحت و مصرف میزان زیادی مایعات برطرف شود. با این حال، حتماً باید به صدای خود استراحت بدهید، به ویژه اگر کلاً صدایتان قطع شده است. ساکت ماندن نه تنها باعث می‌شود سریع‌تر بهبود یابید، بلکه فشار آوردن به صدا در طول التهاب حنجره به تارهای صوتی بیشتر آسیب می‌رساند و ممکن است منجر به تشکیل پولیپ یا غده کوچک شود که در نهایت به جراحی نیاز خواهد داشت.

اگر گرفتگی صدا چند هفته ادامه داشت یا پس از بهبودی مجدداً بازگشت، احتمالاً مشکل دیگری وجود دارد. یکی از احتمالات بازگشت اسید از معده است. زمانی که اسید معده در مری بالا می‌آید، باعث تحریک تارهای صوتی می‌شود. این نوع بازگشت اسید از معده که با مشکلات صوتی در ارتباط است، بیماری laryngopharyngeal reflux نام دارد و معمولاً باعث سوزش معده یا حالت تهوع نمی‌شود. ممکن است پزشک داروهای ضداسید و داروهای دیگری مانند استروئیدها برایتان تجویز کند تا در صورت عدم بهبودی صدا، به بازگشت آن کمک کند.

یک علت محتمل دیگر، عفونت قارچی در گلو است که برفک دهان نیز نامیده می‌شود. این عفونت معمولاً در افرادی بروز می‌کند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند بیماران مبتلا به ایدز یا سرطان. با این حال، افرادی که از اسپری‌های کورتیکواستروئید برای درمان آسم استفاده می‌کنند نیز مستعد این عفونت هستند؛ زیرا استروئید می‌تواند باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی در محل خاصی از بدن شود. این امر منجر به رشد قارچ‌ها می‌شود. ضدقارچ‌های خوراکی این مشکل را رفع می‌کنند.

برای تشخیص علت گرفتگی صدا به یک متخصص گوش، حلق، بینی مراجعه کنید تا با بررسی تارهای صوتی، تشخیص دهد که علت عفونت قارچی است یا بازگشت اسید از معده. همچنین متخصص گوش، حلق، بینی می‌تواند مشکلات جدی‌تر مانند سرطان حنجره را نیز تشخیص دهد. سرطان حنجره معمولاً با درد گوش و گلو علاوه بر گرفتگی صدا همراه است.

فوت وفن
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار