آیا طعم اومامی وجود خارجی دارد؟
کد خبر: ۴۷۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2015 May 18    -    ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
آیا تا به حال برایتان پیش آمده که نتوانید طعم چیزی را که خورده اید، توصیف کنید؟ ممکن است طعمی که از توضیح دادن آن ناتوان هستید، اومامی (umami) باشد.
آیا تا به حال برایتان پیش آمده که نتوانید طعم چیزی را که خورده اید، توصیف کنید؟ ممکن است طعمی که از توضیح دادن آن ناتوان هستید، اومامی (umami) باشد. از نظر زیست شناختی، جوانه های چشایی مجهز به تجربه چهار طعم اصلی هستند که عبارتند از شیرینی، شوری، ترشی و تلخی. پس از سالها تحقیقات، داتشمندان طعم اومامی را به جمع طعمها افزودند. طعم تقریبا موهوم پنجم مربوط به گلوتامات و نوکلئوتید است.

آیا طعم اومامی وجود خارجی دارد؟

اومامی از کجا آمده است؟

بدیهی است اومامی از ناکجا آباد نیامده است، این طعم همیشه بوده و همیشه آن را میچشیده ایم بدون این که آن را بشناسیم. اواخر قرن نوزدهم فردی سعی کرد اومامی را توصیف کند. آن فرد شیمیدان ژاپنی و فردی عاشق غذا به نام Kikunae Ikeda بود. وقتی غذا کهنه میشود (مثل پنیر) یا وقتی گوشت روی شعله باز پخته میشود، پروتئینهای داخل آن دچار تغییر مولکولی میشوند. در این فرایند پروتئینها به طور کامل به واحدهای متعدد تجزیه میشوند، یکی از این آنها مولکولی به نام ال – گلوتامات است، تک مولکول مسئول طعم اومامی. اومامی نیز همانند طعمهای دیگر، زمانی احساس میشود که ال – گلوتامات به گیرنده های خاصی در زبان متصل شده و موجب واکنش زنجیره ای فرایندهای شیمیایی میشود که طعم را حاصل میکنند.

طعم اومامی مشابه چیست؟


ترجمه تحت اللفظی واژه ژاپنی اومامی به معنی طعم لذیذ و خوشمزه است اما ممکن است از این واژه چیزی دستگیرتان نشود. برای درک بهتر، غذای چربی مثل استیک، غذای دریایی یا پنیر کهنه را تصور کنید. همه این مواد حاوی طعم اومامی هستند. سایر غذاهای حاوی اومامی که کمتر شناخته شده هستند عبارتند از گوجه فرنگی، چغندر، ذرت و دانه سویا.

زینب رهامی

foodrepublic

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
4
4
آخه خدا خیرتون بده گوجه فرنگی و ذرت و چغندر و سویا هیچ وجه مشترکی از لحاظ لعم ندارن که ما بخوایم با چشیدن همشون طعم مشترکشون رو حس کنیم
گوجه به ترشی میزنه
چغندر به شیرینی سویا و ذرت هم هیچکدوم مزه شون شبیه هم نبست
حالا ما از کجا بفهمیم اومامی کدومه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
1
2
مچکرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
1
3
ممنون
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار