چرا مرغها با وایتكس شسته می شوند؟
کد خبر: ۴۷۵
تاریخ انتشار: 2015 May 14    -    ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
در ویدئویی كه چند هفته قبل در فضای مجازی منتشر شده بود، مشخص شد تعداد زیادی از مرغ فروشی ها اقدام به فروش مرغ های فاسدی كرده اند كه با كمك وایتكس نونوار شده بودند و از لحاظ ظاهر با نوع سالم و تازه آن مو نمی زدند.
چرا مرغها با وایتكس شسته می شوند؟بعد از ماجراهای طولانی آبیاری سبزیجات با فاضلاب، نان های جوش شیرین دار، لبنیات با روغن پالم حالا نوبت فروش مرغ های فاسدی است كه گفته می شود به راحتی در مرغ فروشی های شهر جاخوش كرده اند. اما ماجرا چیست؟

برای اینكه بدانیم واقعیت چیست و چند درصد از مرغ هایی كه در خانه های ماست وضعیتی شبیه مرغ های فاسد بازار دارد سراغ دكتر آراسب دباغ مقدم، متخصص علوم غذا و صنایع غذایی و نایب رئیس كمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشكی ایران رفتیم تا درباره جزئیات این موضوع برایمان توضیح دهد.

قصه از كجا شروع شد؟

كافی است صفحه جستجوگر اینترنت خود را باز كنید تا با تایپ «شستن مرغ با وایتكس» چند ده صفحه با عكس و ویدئوهای مختلف درباره این داستان پیشرویتان باز شود؛ ویدئویی كه در آن چند مامور وزارت بهداشت با ورود به یك مرغ فروشی با یخچالی پر از مرغ های فاسد مواجه می شوند و بعد از خارج كردن این مرغ ها از مغازه و ریختن وایتكس روی آنها، مرغ ها را درون سطل زباله میریزند. اما داستان به همین جا ختم نمی شود چون دوستان محترم در همان مرغ فروشی با دور شدن ماموران از محل، مرغ های فاسد دور ریخته شده را مجددا از درون سطل زباله به داخل یخچال برمی گردانند و ادامه ماجرا كه در ویدئو می بینید. همین داستان كافی بود كه برای پیدا كردن جواب سوال هایمان سراغ كسی برویم كه دستی در نظارت بر این متخلفان دارد.

دكتر دباغ مقدم برای توضیح این موضوع میگوید: «راستش را بخواهید سازمان پشتیبانی دام و طیور در سال گذشته بیش از اندازه نیاز بازار، مرغ در انبار ذخیره كرده بود كه این ذخیره، بازار فروش و عرضه این ماده غذایی را بر هم زد، به این ترتیب كه مرغ فروش ها به بهانه اینكه مرغ های ذخیره شده اجازه رونق و افزایش قیمت را به ما نمی دهد، مرغ تاریخ گذشته و بی كیفیت خریده و به مردم عرضه کردند. اما دكتر دباغ مقدم درباره دلیل دوم این كلاهبرداری می گوید: «هر ماده غذایی برای خود تاریخ مصرف مشخصی دارد پس مرغ هایی كه بیش از اندازه نیاز ذخیره شده بعد از مدتی در انبار با پایان تاریخ انقضا فاسد می شوند بنابراین از بین رفتن این تعداد محصول بسته بندی شده برای مرغ دارها اصلا به صرفه نبود به ناچار به فكر تغییر در ظاهر این مرغ ها برای فروش و بالا بردن ماندگاری آنها افتادند، به این ترتیب كه با عوض كردن بسته بندی های قدیم و قرار دادن مرغ ها در بسته بندیهای تازه و چاپ تاریخ جدید دوباره آنها را وارد مرغ فروشی ها كردند.»

اگر تا اینجای ماجرا را باور نكردید در ادامه مطلب منتظر خواندن عاقبت این مرغ های دست دوم باشید.

در مرحله بعد ماجرا دست سودجویانی می افتد كه ارتباط مستقیمی با همان ویدئوی منتشر شده دارند. اما شاید باور نكنید معلومات كم و باورهای اشتباه ما در خرید مرغ راه را برای كلاهبردارها باز و هموارتر می کند. حتما میپرسید چرا؟ چند درصد ما معتقدیم كه مرغ هرقدر سفیدتر و روشنتر باشد، كیفیت بهتری دارد و برای خرید و مصرف مناسبتر است؟ با یك دودو تا چهارتای ساده متوجه می شوید كه باور اشتباه ما هم بهانه خوبی دست این متقلبان می دهد تا برای سلیقه و ذائقه ما تعیین تكلیف كنند.

دكتر مقدم معتقد است: «شهروندان باید بدانند مرغ سالم، طبیعی و خوب باید رنگ زرد كهربایی داشته باشد. پس اولین دلیل مصرف وایتكس برای سفید كردن رنگ مرغ ها باور اشتباه مردم در خرید و اعتماد به مرغ های سالم است چراكه از هر خانم خانه داری بپرسید كه برای خرید چه نوع مرغی را تازه تر و بهتر می داند پاسخ همان مرغ سفید است. اما دلیل بعدی استفاده از وایتكس خاصیت میكروب و گندزدایی آن است كه به دلیل تركیباتی مانند هیپوكلریت سدیم و كلری كه در ماده اصلی آن است میكروبها را از سطح مرغ های فاسد پاك كرده و ظاهری سفیدتر و تازه تر به آن می دهد.» اما حتما می پرسید چطور با نوش جان كردن این مرغ ها هنوز زنده اید؟

دكتر مقدم پاسخ می دهد: شست و شوی مرغ ها با وایتكس به طور حتم خطراتی را در پی خواهد داشت اما مصرف آن در مقادیر كم نه موجب بیماری خواهد شد و نه از ارزش غذایی آن می كاهد چون در كل دنیا از كلر و تركیباتی شبیه آن برای ضدعفونی اصولی میكروبهای خطرناك و كشنده آب استفاده می کند. اما مقدار مصرفی كه برای شست وشو و تغییر رنگ مرغ از وایتكس استفاده می شود خطر زا نیست و بعد از شست وشوی مرغ ها كاملا از سطح آن پاك می شود. با این حال این بلا فقط سر مرغ های فاسد یا تاریخ گذشته می آید كه به هیچ وجه از سمت وزارت بهداشت صنایع غذایی و دامپزشكی تایید شده نیست و كاملا غیرقانونی است.

مرغ گرم یا منجمد؟

مرغ با وجود ماندگاری طولانی كه دارد میتواند تا مدتها بدون تولید میكروب مصرف شود و هیچ بیماری را به شما منتقل نكند اما با گذشت تاریخ مصرف، كیفیت آن هنگام مصرف به شدت افت می کند و زمان پخت رنگ، بو، مزه و خاصیت های یك مرغ سالم را ندارد.

پس مصرف كنندگانی كه بی خبر از همه جا مرغ هایی را می خورند كه تاریخ مصرف آن گذشته به طور معمول دچار بیماری یا مشكل خاصی نمی شوند مگر در مواردی كه مدتی بیشتر از تاریخ نگهداری یك مرغ و دمای نگهداری آن گذشته باشد كه آن هم به وضوح از ظاهر بوی یك مرغ پیداست. اما شاید بعد از خواندن همین چند خط به این نتیجه رسیده باشید كه مرغ های باز (به اصطلاح گرم) و تكه شده مرغ های تازه تر و بهتری برای مصرف هستند.

 در پاسخ به این استدلال هم باید بگوییم كه فرآیند تقلب و تغییر دادن ظاهر مرغ های تاریخ گذشته در هر دو شكل باز و بسته بندی و منجمد آن وجود دارد اما اگر به تازه بودن محصولات مرغ فروشی هایی كه از آنها خرید میكنید اطمینان دارید، قطعا مرغ های گرم، بهتر، پرخاصیت تر و مطمئنتر برای مصرف روزانه هستند اما تاكید میكنیم این تنها در صورتی است كه فروشگاه مورد نظر مرغ های گرم تازه به مشتریان عرضه كند و از همه مهمتر اینكه شما مرغ گرم خریداری شده تان را در فرصت 72 ساعته مصرف كنید چرا كه اگر مرغ ها دوباره در دمای فریزر منجمد شوند از جهت كیفیت و خاصیت هیچ تفاوتی با مرغ یخ زده نخواهد داشت.

چگونه مرغ سالم بخریم؟

بهترین توصیه ما به مصرف كنندگان، خرید مرغ از فروشگاه های زنجیره ای یا میادین میوه و تره بار و در واقع مكانهایی است كه تحت نظارت مستقیم سازمان دامپزشكی هستند تا جایی كه بیشتر این مراكز خرید با حضور دكتر دامپزشك بر كیفیت و تازگی این محصولات نظارت دارند.

عرضه مرغ به شكل باز در مرغ فروشی ها به زودی جمع آوری می شود اما تا آن زمان توصیه ما خرید مرغ های بسته بندی و سالم با مهر نظارت سازمان دامپزشكی از فروشگاه هاست. بهتر است از فروشگاهی كه هیچ شناختی از محصولات آن ندارید مرغ از پیش قطعه شده و باز نخرید چراكه در بین آنها مرغ های بیماری است كه به دلیل بیماری یا مشكلی نصف تن آنها بریده و به دور انداخته شده و نصف دیگر آن برای فروش به شكل قطعه قطعه به فروش می رسد. پس بهتر است مرغ كامل تهیه و بعد برای سهولت در مصرف آن را قطعه قطعه كنید.

از طرفی آبی كه مرغ در حال پخت آن را به رنگ كدر درمیآورد باید آن قدر بجوشد تا كاملا شفاف شود و دمای مركزی (نه دمای سطحی) پخت مرغ باید به 75 درجه سانتیگراد برسد تا از سالم بودن مرغی كه نوش جان می كنید مطمئن شوید.

منبع: مجله ایده آل

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار