قطعی صادرات مرغ به دلیل آنفلوآنزای مرغی!
کد خبر: ۴۶۶۹
تاریخ انتشار: 2015 July 12    -    ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
 محمد یوسفی اظهار کرد: علی‌رغمحذف مجوز وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات گوشت مرغ در راستای تسهیل آن، برخی شایعات و اخبار در زمینه‌ی شیوع آنفلوآنزای مرغی در کشور که فقط در چند نمونه بومی یکی از روستاهای مازندران مشاهده شده بود، سبب شد تا صادرات این محصول با مشکلات بسیاری مواجه شود.

وی افزود: پیش از این مشتریان عراقی علی‌رغم این‌که رقیبی مانند برزیل هر کیلوگرم گوشت مرغ صادراتی را کمتر از دو دلار در بندر بصره عرضه می‌کرد، به دلیل اسلامی و شیعی‌بودن و همچنین شرایط ذبح اسلامی، خواهان گوشت مرغ ایرانی بودند، اما پس از این‌که اطلاعیه سازمان دامپزشکی مبنی بر بروز آنفلوآنزای مرغی در یکی از روستاهای مازندران منتشر شد، صادرات گوشت مرغ به عراق تقریبا قطع شده و تنها حجم اندکی به افغانستان صادر می‌شود.

یوسفی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که با توجه به مازاد تولید گوشت مرغ نسبت به مصرف (نیاز داخلی، ذخیره و صادرات) بازار رکودی و قیمت رو به کاهش این محصول تا ماه‌های آینده همچنان ادامه دارد، چرا که باید تولید با میزان مصرف متعادل شود.

رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا تولید گوشت مرغ از نظر قیمت تمام شده به گونه‌ای مدیریت شود که قدرت رقابت‌پذیری بیشتر با دیگر کشور‌ها داشته باشد. این در حالی است که عمده نیاز کنجاله سویا و ذرت به ایران از طریق برزیل وارد می‌شود، اما این محصولات 30 درصد کمتر از قیمت موجود در بنادر ایران برای شهروندان برزیلی تامین می‌شود و از سوی دیگر هر کیلوگرم مرغ صادراتی برزیلی در بندر بصره کمتر از دو دلار عرضه می‌شود در حالی که قیمت این محصول برای شهروندان برزیلی حدود سه دلار است.

وی تصریح کرد: باید در ایران نیز مدیریت هزینه تولید و حمایت از تولید‌کنندگان به گونه‌ای باشد که بتوان از طریق صادراتی هدفمند و درآمدزا، تعادل بین تولید و مصرف گوشت مرغ را در بازار داخلی برقرار کرد، چرا که صادرکنندگان گوشت مرغ نمی‌توانند با هزینه‌کرد حدود 40 درصد بیشتر از برزیلی‌ها، با آنها در بازار صادراتی این محصول رقابت کنند.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار