آینده حمل و نقل هوشمند دگرگون می‌شود
کد خبر: ۴۶۴۵
تاریخ انتشار: 2015 July 13    -    ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
پروژه‌های ITS و حمل و نقل هوشمند جاده‌ای در آینده نزدیک، از حالت ثبت تخلف صرف خارج شده و به سهولت رانندگی کمک می‌کند.

مساله ITS و مدیریت ترافیک در جهان، طی یک دهه اخیر، به شدت رو به گسترش بوده است. فعالان این حوزه معتقدند، ایران به لحاظ استفاده از بروزترین تکنولوژی‌ها، چیزی از دنیا کم ندارد و با توجه به نیازها، هم‌پای دیگر کشورها پیش می‌رود.

امروزه شرکت‌های فعال در حوزه ITS می‌کوشند، تا با ترکیب محصولات و فناوری‌های مختلف و با بهره‌گیری از نوآوری، خدمات جدیدی را مطابق با نیازهای مشتریان خود ارائه دهند.

مدیر واحد ITS فناپ در خصوص کاربرد نوآوری در پروژه‌های حمل و نقل هوشمند گفت: اتصال پرداخت الکترونیکی به خودرو طرح جدیدی است. در این پروژه، می‌توان داده‌های سفر را به داده‌های حساب بانکی مردم متصل و از این طریق، خدمات پرداخت ترافیکی را تسهیل کرد و در ازای آن خدمات نوین مستقیم و غیر مستقیمی به کاربران اراِیه داد. در عین حالی که می‌توان با تحلیل‌های ترافیکی به دست آمده، کارایی شبکه حمل و نقل را ارتقاء معناداری داد.
به گفته سلیمانی، شبکه بانکی، وزارت راه، بهره‌برداران خصوصی بزرگراه‌ها و پلیس راهور از جمله ذی‌نفعان وعوامل اصلی دخیل در اجرای کامل این پروژه هستند.

وی با بیان اینکه لحاظ شدن نیاز تمامی ذی‌نفعان، ضامن اجرای موفقیت‌آمیز پروژه‌های ITS است، گفت: با مرتفع شدن مباحث فرهنگی و قانونی این طرح، به واسطه آماده بودن زیرساخت‌های اجرایی، طرح با هزینه بسیار کمی قابل اجرا است و شرکت فناپ از یک سال گذشته با وزرات راه، شرکت‌های بهره‌بردار بزرگراه‌ها و نیروی انتظامی، در حال مذاکره‌ و رایزنی برای دریافت نیازهایشان است.

اما شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل هوشمند رویکرد دیگری را در پیش گرفته‌اند، این شرکت ها ITS را از حالت ثبت تخلف صرف خارج کرده و راهکارهایی برای سهولت هر چه بیشتر رانندگان در پیش بگیرند. سلیمانی در این خصوص می گوید: با این رویکرد، در حقیقت داده‌هایی به راننده می‌رسد که هنگام رانندگی در جاده، می‌تواند اطلاعات حین سفر و پیش از سفر را دریافت کند و در صورت بروز حادثه، پیش از رسیدن به محل رخداد، مسیرش را به نحو دیگری تنظیم کند.

به گفته وی، هم‌اکنون مباحث سخت‌افزاری این طرح، در کشور جلو می‌رود و فناپ هم در این زمینه مشغول کار است.
مدیر واحد ITS فناپ با بیان اینکه این خدمت، یک سرویس ارزش‌افزوده برای رانندگان تلقی می‌شود، گفت: در این زمینه پایلوت‌هایی در کشور در حال اجرا است، اما تا اجرای نهایی آن هنوز راه زیادی داریم. چرا که در آینده، باید خودروسازان هم وارد شوند تا تجهیزاتی را روی خودروها بیافزایند و از امکانات و سیستم‌های پیشرفته تر بهره‌برداری کنند.

وی افزود: طی چند سال آینده قطعا برقراری ارتباط میان خودروها با یکدیگر و خودروها با تجهیزات جاده‌ای، به مساله‌ای اجباری برای برخی کشورها تبدیل خواهد شد. در آن صورت، ایران نیز خواه‌ناخواه باید به آن سمت حرکت کند؛ بدین معنا که آینده ITS از حالت ثبت تخلف خارج شده و به سمت سهولت رانندگی پیش می‌رود و به جای ارائه خدمات به پلیس، به مردم خدمات می‌دهد.

سلیمانی در ادامه به نقطه‌ضعف کنونی در ترافیک کشور اشاره کرد و گفت: در ایران اطلاعات راه‌ها به صورت متمرکز، قابل دسترسی نیست. به عنوان مثال اطلاعات سیستم چهارراه‌ها یکپارچه است اما این سیستم به سیستم سرعت‌سنج بزرگراه‌ها متصل نیست. در صورتی‌که تمامی این اطلاعات باید به‌صورت یکپارچه و یک‌جا جمع‌آوری شود، اما به دلیل عدم هماهنگی ارگان‌های مختلف تاکنون این یکپارچگی به وجود نیامده است.

وی تاکید دارد که به اجرا درآوردن پروژه‌های نوآورانه، نیازمند حمایت حاکمیتی و انجام هماهنگی های سطح بالا و بازنگری‌ قوانین است.

به گفته سلیمانی، ایران به لحاظ تکنولوژی از دنیا عقب نیست، اما در زمینه ارائه خدمات مبتنی بر نوآوری دچار اشکالاتی است و بخش عمده‌ای از این نقطه‌ضعف، به عدم هماهنگی‌ ارگان‌های مختلف برمی گردد.

مدیر واحد ITS فناپ در پایان تاکید می‌کند که با توجه به زیرساخت‌های موجود و استفاده از نوآوری برای تلفیق چند فناوری، می‌توان در ارائه خدمات در حوزه ITS، جهشی اساسی داشت.

موبنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار