اختلاف سلیقه زن و شوهر از کجا آغاز می‌شود
کد خبر: ۴۶۰۰
تاریخ انتشار: 2015 July 26    -    ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
نکته بسیار حساس و ظریف اینکه زن و شوهر نباید اختلافات سلیقه ای را در حوزه محبت و صمیمیت خانوادگی دخالت دهند، زیرا اختلاف سلیقه در همه خانواده ها وجود دارد و اگر قرار باشد...
یکی از مشکلاتی که تقریبا در عموم خانواده ها وجود دارد اختلاف سلیقه بین زن و مرد است.

اختلاف سلیقه بین زن و شوهر گاه در ارتباط با مسائل اصولی و اساسی و گاه در امور بسیار ساده و پیش پا افتاده تحقق می یابد.حتی اگر زن و شوهر اصول همانندی و کفویت را در امر ازدواج در نظر گرفته باشند، بازهم اختلاف سلیقه بین آن دو امری قطعی است زیرا هر انسانی دارای آراء و افکار خاصی است و همین امر سبب می شود که از سلیقه های متفاوت برخوردار باشند. البته برخی از پیوندهای ازدواج بدون در نظر گرفتن ضوابط و معیارهای همانندی انجام می گیرد که دامنه اختلافات در این گونه پیوندها عمیق تر و گسترده تر است.

علل اصلی بروز اختلاف سلیقه در زن وشوهر

– یکی از عوامل بروز اختلاف سلایق، تفاوتهای فرهنگی بین زن و شوهر و خانواده های آنهاست.
برای روشن تر شدن موضوع لازم است در ابتدا معنی و مفهوم فرهنگ را بیان کنیم. فرهنگ یک فرد یا گروه و یا منطقه و قوم و قبیله مجموعه ای از عقاید و باورها، آداب و رسوم، آئین ها، عادتها و توقعات و انتظارات آن فرد و گروه است که درهمه ی عرصه های زندگی جلوه و بروز پیدا می کند.
مردم یک قوم یا اهالی یک شهر، به مرور زمان و در طول سالهای متمادی، عقاید و آداب و رسوم مخصوص به خود را پیدا کرده اند که این فرهنگ  وابستگی کاملی دارد به نوع مذهب و آئینهای مذهبی، شرایط اقلیمی و جغرافیایی، نوع شغل غالب مردم، جنگها و کشمکشها و زدوخوردها و حضور عناصر نخبه و شخصیتهای برجسته آن منطقه حال فرض کنید هر کدام از زن و شوهر و خانواده هایشان وابسته به اقوام مختلفی مثل آذری، کُرد، لُر، خراسانی، بلوچ، خوزستان، گیلکی و یا مازندرانی باشند که هر کدام فرهنگها و آداب و رسوم و عقاید متفاوتی دارند و توقعاتی که هر کدام نسبت به دیگری دارند با هم فرق می کند و هر یک آداب و رسوم و رفتار و کردار مخصوص به خود را دارند.

اختلاف سلیقه زن و شوهر از کجا آغاز می‌شود

– یکی دیگر از عوامل اختلاف سلیقه در خانواده ها، تفاوتهای شخصی و فردی است. تفاوتهای مثل میزان هوش، شجاعت، اعتماد به نفس، زیبایی، خوش تیپی، با نمکی، خوش اخلاقی و شاد و پر انرژی بودن. این تفاوتها و میزان تأثیرشان در اختلاف سلیقه بین اعضای خانواده به قدری واضح است که نیاز به توضیح و ارائه شان وجود ندارد.

– یکی دیگر از عوامل بروز اختلاف سلایق و علایق بین زن و شوهر، تفاوت ماهیتی جنس زن با جنس مرد است. زن و مرد (مذکر و مونث) علاوه بر اینکه از لحاظ جسمی و عضوی و زیست شناسی و آناتومی با هم تفاوت دارند، از لحاظ روانی، استعدادها، روحیات  و خصلتها با هم متفاوتند. این اختلافها ناشی از عوامل جغرافیایی، تاریخی و احتماعی نیست، بلکه طرح آن در متن آفرینش ریخته شده است و ذاتی و طبیعی هر کدام از جنس مذکر و مونث است. البته این تفاوتها مطلقاً به اینکه زن یا مرد جنس برتر است و دیگری جنس پست تر و پائین تر مربوط نیست. بلکه قانون خلقت از این تفاوتها منظوری داشته و یکی از آنها اینست که پیوند خانوادگی زن  وشوهر را استحکام بخشد. ولی همین تفاوتهای لازم و ضروری در هر کدام از آنها سلیقه ها و نیازهای مختلفی را ایجاد می کند که اگر مورد توجه طرف دیگر قرار نگیرد باعث بروز اختلاف خواهد شد.

– یکی دیگر از عواملی که باعث اختلاف در نوع سلیقه ها بین زن و شوهر می شود، گروه اجتماعی هر کدام از طرفین است. اگر خانواده ی یکی از آنها کارگر و یا کارمند ساده باشند و خانواده ی دیگری متمول و ثروتمند و یا خانواده ی یکی از طرفین تحصیلکرده با سطح آگاهیها و مطالعات بالا باشد و خانواده ی دیگر از سطح تحصیلات و مطالعات کمتر برخوردار باشد، یکی از خانواده ها به راحتی بتوانند به سایر کشورها سفر کنند و خانواده ی دیگر حتی از شهر محل سکونتشان به ندرت خارج شوند و تفاوتهایی در این سطح و اندازه باعث بروز اختلاف در مواردی مثل نوع رفتار اجتماعی، لباس و پوشش و آرایش ظاهری و… آزادیهای فردی خواهد شد.

مشکلات ناشی از اختلاف سلیقه

یکی از مشکلاتی که تقریبا در عموم خانواده ها وجود دارد اختلاف سلیقه بین زن و مرد است

 

چند توصیه  برای برخورد با مشکلات ناشی از اختلاف سلیقه
– زندگی مشترک عرصه اختلاف عقیدتی نیست‌.یک روان‌شناس معتقد است وقتی فرد به این دو سوال (من چه کسی هستم و چه می‌خواهم)‌ پاسخ می‌دهد، ناخودآگاه تحمل او در زندگی از جمله در برابر اختلاف‌ها بالاتر می‌رود، اما باید دانست زندگی عرصه اختلاف‌های عقیدتی و بزرگ نیست، اختلاف سلیقه‌ها چندان مهم نیست، تجلیاتی است که حتی طعم روان‌شناختی زندگی را افزایش و به آن زیبایی می‌دهد. اختلافات کوچک اتفاقا زندگی را از افتادن در یکنواختی نجات می‌دهد.

– نکته ای که زن ومرد در هنگام برخورد با اختلاف سلیقه باید به آن توجه داشته باشند،این است که هر یک پیش از آنکه به سلیقه خود اشاره نماید، در آغاز ذوق و سلیقه طرف مقابل خود را مورد تایید قرار دهد و با کمال شهامت اعتراف کند که بسیاری از افراد سلیقه او را به کار می بندند و آنگاه سلیقه خود را ابراز کنیم، بدون اینکه به دفاع از سلیقه خویش بپردازیم. زیرا تعریف و تمجید از سلیقه شخصی تحقیر ضمنی سلیقه طرف مقابل است.

– زن یا شوهر وقتی می خواهند سلیقه خود را باز کنند باید مراقب باشند که کس دیگری حضور نداشته باشد، زیرا هرگونه بحث و گفتگویی در برابر دیگران، ناخودآگاه شخصیت و آبروی طرف مقابل را زیر سوال می برد. به یاد داشته باشیم که وقتی سلیقه خود را بیان می کنیم، سخن ما باید سرشار از نرمی و ملایمت و خالی از هر تندی و تیزی باشد چرا که برخورد تندو تیز موجب انزجارو نفرت می شود.

– نکته بسیار حساس و ظریف اینکه زن و شوهر نباید اختلافات سلیقه ای را در حوزه محبت و صمیمیت خانوادگی دخالت دهند، زیرا اختلاف سلیقه در همه خانواده ها وجود دارد و اگر قرار باشد اختلاف سلیقه در صفا و صمیمیت خانوادگی خدشه وارد کند، باید در همه خانواده ها به جای صمیمیت ،نقار و کدورت حاکم باشد.بهتر آن است که برای از بین بردن توهمات و پیش داوری ها، زن ومرد خانه پس از بر خورد سلیقه ای،میزان مهر و محبت نسبت به طرف مقابل را افزایش دهند تا کمترین خللی در صمیمیت خانوادگی ایجاد نگردد.

بیتوته
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار