عفونت های ناشی از دستمال توالت
کد خبر: ۴۵۰۸
تاریخ انتشار: 2015 August 15    -    ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
برخی از دستمال‌های توالت دوستدار محیط زیست از مواد بازیافتی ساخته می‌شوند، آن‌ها ممکن است شما را دچار مشکل کنند، زیرا فیبرهای گرفته‌شده از کاغذ اصلی در طول فرآوری به شکل توده‌ای در می‌آیند و به طور شاخص نرمی کاغذ را کم می‌‌کنند.
استفاده ازدستمال توالت برای حفظ بهداشت و خشک کردن پس از شست‌وشو همواره از سوی پزشکان، بویژه متخصصان زنان توصیه می‌شود، اما گاهی دستمال‌های نامرغوب مشکلاتی بخصوص در ابتلا به بیماری‌های عفونتی پیش می‌آورد که فرد استفاده کننده را دچار مشکلات بسیار می‌کند.

دکتر مارک لیوی، متخصص داخلی از مرکز پزشکی مرسی در بالتیمور می‌گوید: «ایجاد بریدگی‌های میکروسکوپی ناشی از استفاده از دستمال توالت آنقدر‌ها که فکر می‌کنید، ناشایع نیست.»

علت این آسیب چیست؟

طیف گسترده‌ای از دستمال توالت در بازار موجود است که میزان نرمیشان متفاوت است. برخی از دستمال توالت‌های ارزان‌تر آنقدر زبر هستند که گویی دارید خودتان را با سمباده پاک می‌کنید. دستمال توالت‌های زبر به خصوص در ادارات، رستوران‌ها یا دستشویی‌های عمومی رایج است، یعنی جاهایی که ممکن است بخواهند هزینه‌های ملزمات دستشویی را پایین نگهدارند.

برخی از دستمال‌های توالت دوستدار محیط زیست از مواد بازیافتی ساخته می‌شوند، آن‌ها ممکن است شما را دچار مشکل کنند، زیرا فیبرهای گرفته‌شده از کاغذ اصلی در طول فرآوری به شکل توده‌ای در می‌آیند و به طور شاخص نرمی کاغذ را کم می‌‌کنند. 

هنگامی که به دفعات مکرر با چنین دستمال‌هایی خودتان را خشک می‌کنید، فیبرهای موجود در آن‌ها اعضایتان را تحریک می‌کند و حتی ممکن است بریدگی‌های میکروسکوپی ایجاد کنند. لیوی می‌گوید، این بریدگی‌های میکروسکوپی با اینکه چندان عمیق نیستند، اما به سطح پوست آن‌قدر آسیب می‌زنند که باعث تحریک و ناراحتی شود. در این صورت ممکن است هنگام نشستن احساس ناراحتی کنید و حتی موقع راه رفتن هم این ناراحتی ادامه یابد، اما موضوع به این ناراحتی ختم نمی‌شود.

دکتر لیوی می‌گوید که این بریدگی‌ها امکان ورود باکتری‌ها به پوست و ایجاد عفونت موضعی را فراهم می‌کنند. ممکن است فکر کنید که با استفاده از دستمال توالت‌های نرم‌تر این مشکل حل می‌شود، اما دستمال‌های نرم‌تر هم ممکن است مشکلات خاص خودشان را داشته باشند.

به گفته وی حتی نرم‌ترین دستمال‌ها ممکن است، حاوی مواد رنگی یا عطرهایی باشند که تحریک‌کننده است.

از سوی دیگر، به نظر دکتر آنتونیوی پیزارو که دارای بورد تخصصی زنان و زایمان است، زنان بیشتر در معرض این آسیب قرار دارند، زیرا اغلب دستمال کاغذی را روی پوستی بسیار حساس می‌کشند: «پوست ناحیه تناسلی زنان بسیار ظریف است، مانند زیر پلک. بافت لبیایی عمیق‌تر، به محرک‌ها حساس‌تر است. من همیشه به بیمارانم، بخصوص آنها که از تحریک‌شدگی ناحیه مذکور شکایت می‌کنند، توصیه می‌کنم پس از ادرار کردن و شست‌وشو فقط دستمال توالت سفید بدون رایحه به کار ببرند.»

اگر از دستمال توالت نرم و بدون رایحه استفاده کردید و باز هم مشکل داشتید، چه باید کرد؟

پری قدسی، دارای بورد تخصصی زنان و زایمان می‌گوید: ممکن است علت این باشد که خودتان را با شدتی بیش از حد یا در دفعات بیش از حد خشک می‌کنید.

به گفته او، از طرف دیگر، با اینکه جهت خشک کردن برای مردان چندان اهمیت ندارد، زنان باید همیشه قاعده «خشک کردن از جلو به عقب» را رعایت کنند. این کار مانع از آن می‌شود که باکتری‌های دور مقعد به پیشابراه دسترسی پیدا‌کنند و به عفونت مجرای ادراری یا تحریک بیشتر فرج بینجامد.

به گفته لیوی، اگر بثورات، خونریزی یا ضایعه پوستی به وجود آمده باشد یا تحریک با این اقدامات برطرف نشود، وقت مراجعه به دکتر فرا رسیده است. هنگامی که می‌خواهید دوباره به دستمال توالت معمول بازگردید، مطمئن شوید محصولی را می‌خرید که حاوی رنگ‌، رایحه‌، لوسیون‌، نرم‌کننده یا سایر افزودنی‌ها نباشد. همچنین به یاد داشته باشید که دستمال توالت دو یا سه‌لایه، معمولا از انواع تک‌لایه نرم‌تر است. 

منبع: سلامت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار