برف روبی در قلب تابستان! + عکس
کد خبر: ۴۴۳۶
تاریخ انتشار: 2015 July 10    -    ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵

با وجود گرمای هوا هنوز در ارتفاعات کوه سبلان مناطق ییلاقی قابل شماری وجود دارند که راه دسترسی به آنها پوشیده از برف بوده و امکان دسترسی به آنها وجود ندارد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: استان اردبیل دارای 800 کیلومتر جاده عشایری در قالب 51 محور است که 12 محور برف گیر بوده و امکان ریزش بهمن در آنها وجود دارد.

قادر هنرمند افزود: با آغاز عملیات برف روبی محورهای بهمن گیر توسط ماشین آلات سنگین پیش بینی می شود تا پایان تیرماه دسترسی عشایر به مراتع بالادست میسر شود.

وی اظهار کرد: تاکنون 700 کیلومتر از دیگر جاده های عشایری استان در مناطق مختلف بهسازی شده و عملیات مرمت و بهسازی 100کیلومتر باقی مانده ادامه دارد.

جمعیت عشایر استان اردبیل ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر و در قالب ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار بوده که به نگهداری یک و نیم میلیون راس دام مشغول هستند.

عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می کنند.

در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل ۶/۵ درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل شش درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.

عشایر استان همه ساله ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.

برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی ۱۵۹ هزار تن و از لحاظ ریالی دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند.

شهرستان مشگین شهر در 85 کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار