توصیه پیشگیرانه درباره ابتلا به"سنگ کلیه"‌
کد خبر: ۴۳۶
تاریخ انتشار: 2015 May 14    -    ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
سنگ کلیه ها چه از اکسالات کلسیم تشکیل شده باشند و چه از اسید اوریک، فرقی نمی کند زیرا عود کننده هستند. مقدار نوشیدن آب، دفعات آن طی روز و تا حدی ماهیت آب عواملی هستند که در ایجاد سنگ تاثیر گذارند.
بهترین اقدام در مورد سنگ های کلیه پیشگیری از عود کردن بیماری است زیرا سنگ ها علاوه بر اینکه درد و ناراحتی بسیاری در پی دارند می توانند در موارد حاد کلیه را از کار بیاندازند و بیمار مجبور به دیالیز شود. مهم ترین توصیه پیشگیرانه متخصصان، نوشیدن روزانه بیشتر از 2 لیتر آب است.

هدف از این توصیه افزایش حجم و دفعات ادرار است که موجب رقیق شدن ادرار و کاهش احتمال تشکیل کریستال های سنگ ساز خواهد بود. البته باید توجه داشت که این مقدار آب در شرایط تعریق شدید بدن مانند گرمای زیاد یا فعالیت ورزشی بیشتر است. از طرفی باید این دریافت آب در تمام مدت روز و در حد امکان شب تقسیم شود.

در واقع، ادرار در شب غلیظ تر می شود که این مسئله زمینه تشکیل سنگ ها را بیشتر می کند. البته از آنجا که نمی توان هر دو ساعت بیدار شد و آب نوشید بهتر است هر شب پیش از خواب آب نوشیده شود و هنگام بیدار شدن شبانه نیز تکرار شود.

نوشیدنی های مفید برای پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه

در رابطه با پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه باید گفت که مقدار مایعات بسیار مهم تر از نوع آنهاست. البته آب همواره ارجحیت دارد. نوشابه های گازدار و نوشیدنی های خیلی شیرین باید به مقدار کمی در برنامه غذایی گنجانده شوند. این توصیه برای سلامت عمومی همه افراد ضروری است. 

همچنین ماهیت آب آشامیدنی از نظر کلسیم نیز باید مورد توجه باشد. در واقع برای پیشگیری از تشکیل سنگ های کلیه، دریافت کلسیم نباید از 800 تا 100 میلی گرم در روز بیشتر باشد که این مقدار همه مواد غذایی میل شده در طول روز به خصوص لبنیات را در بر می گیرد.

منبع: قدس آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار