رنگ و طرح فرش اتاق کودک
کد خبر: ۴۱۷
تاریخ انتشار: 2015 May 17    -    ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸
فرش اتاق کودک، چه رنگی و چه طرحی؟
 
ممکن است آخرین چیزی که برای تکمیل اتاق کودک به ذهن والدین برسد یک فرش مناسب برای کف اتاق او باشد؛‌ اما این موضوع، دلیلی بر کم اهمیت بودن آن نیست. انتخاب و خرید فرش یا هر چیزی که برای انداختن کف اتاق اختراع شده باشد، قلق‌ها و باید و نبایدهای خودش را دارد. قرار نیست خیلی نسبت به هر چیزی که مربوط به کودک می‌شود حساسیت نشان دهیم اما نباید فراموش کنیم که کف اتاق کودک یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در دکوراسیون و حتی حفظ سلامت کودکان است، به خصوص برای نوپایان که دوست دارند تجربه جدید راه رفتن را هر روز بیشتر از قبل تکرار کنند. این مطلب به چند نکته درباره خرید فرش برای اتاق کودک اشاره می‌کند.

رنگ و طرح فرش اتاق کودک

۱. ‌شناسنامه فرش: مهم‌ترین مسأله، شناسایی جنسی است که با آن کف اتاق کودک را مفروش می‌کنید. برای شناسایی یک فرش و مقایسه با فرش‌های دیگر لازم نیست متخصص و اهل فن باشید. شما می‌توانید با رجوع به شناسنامه فرش به راحتی پارامترهای تأثیر گذار در فرش را شناسایی و متناسب با نیازتان خرید کنید.‌‌ همان طور که برای خرید ابتدایی‌ترین نیاز‌ها در ابتدا به برچسب آن محصول توجه می‌کنید در انتخاب فرش نیز ابتدا به لیبل (برچسب) پشت فرش رجوع کنید.

۲. ‌پرزدار یا بدون پرز؟
مسأله این است: بدون پرز بودن فرش کودک مسأله بسیار مهمی است که کمتر به آن توجه می‌شود. با توجه به حساس بودن ریه‌های کودک، استفاده از فرش‌های فیلامنت پلی استر یا پلی پروپیلن توصیه می‌شود و معمولاً با عبارت پلی استر یا پلی پروپیلن فیلامنت یا یکسره در لیبل فرش بیان می‌شود.

شکل فیزیکی نخ‌های فیلامنت با نخ‌های دیگر متفاوت است. معمولاً نخی که به عنوان پرز نخ فرش به کار می‌رود حاصل به هم تابیده شدن نخ‌هایی منقطع با طول متوسط ۳ تا ۱۸ سانتی متر است، اما نخ فیلامنت ممتد است و به دلیل ساختار ممتد نخ به کار رفته در فرش، انتهای تمام الیاف در بافت فرش درگیر می‌شود و به هیچ عنوان این الیاف به صورت پرز، آزاد نمی‌شود، اما نخ‌های منقطع در اثر پا خوردن از هم باز می‌شوند و چون تنها عامل انسجام نخ‌ها تاب است با باز شدن تاب نخ‌ها، پرزهای کوتاه‌تر و ظریف‌تر از سطح نخ جدا و در هوا آزاد می‌شوند و با تنفس وارد ریه‌های کودک شده و در دراز مدت ایجاد حساسیت و آلرژی می‌کنند. در برخی فرش‌ها، جنس خود نخ نیز الیافی است که به صورت ذاتی مضرند. همانند آکریلیک که شاید در بزرگسالان دیر‌تر خود را نشان دهد اما در کودک بیشتر خود را نشان می‌دهد. برای کنترل پرزدار بودن فرش می‌توانید با چندبار کشیدن دستان خود روی سطح فرش (البته به صورت محکم و در یک محل خاص از فرش) متوجه پرزدار بودن آن شوید.

رنگ و طرح فرش اتاق کودک
 
۳. ‌لطافت و ظرافت:
لطافت و ظرافت جنس نخ به کار رفته در فرش کودک بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل نخ‌های استفاده شده در فرش کودک، باید متفاوت از نخ‌های فرش سایر اتاق‌ها در نظر گرفته شود تا کودک بتواند به راحتی روی فرش راه برود و از آنجایی که معمولاً کودک ابتدای راه افتادن به صورت چهار دست و پا حرکت می‌کند، لطافت باید به نحوی باشد که دست و پای او زخم نشود. واحد سنجش ظرافت الیاف، تعداد الیاف به کار رفته در ساختار یک نخ است که هر چقدر این عدد بالا‌تر باشد، حاکی از ظرافت بالای فرش است. این عدد در لیبل فرش به ندرت ذکر می‌شود، اما می‌توانید با لمس کردن سطح فرش به راحتی این موضوع را بررسی کنید که فرش مذکور از لطافت کافی برای کودکتان برخوردار است یا خیر؟

رنگ و طرح فرش اتاق کودک

۴. ‌طرح و رنگ فرش: در مرحله بعد سلیقه و انتخاب طرح فرش مطرح می‌شود که با توجه به جنسیت کودک، می‌توان انتخاب کرد. اتاق برای کودک دختر با اتاق برای پسر متفاوت است. این تفاوت، تنها در زمینه رنگ بندی نیست. مدل، طرح و حتی نوع چیدمان در این زمینه می‌تواند مؤثر باشد. می‌توان گفت که طبق عرف، رنگ‌های سرد‌تر برای اتاق پسران و رنگ‌های گرم‌تر برای اتاق دختران مناسب ترند؛ سرمه‌ای، آبی، خاکستری، فیلی، زرشکی و یشمی رنگ‌هایی هستند که برای دکوراسیون اتاق پسر‌ها مناسبند. رنگ‌هایی مثل صورتی، نارنجی، بنفش، صورتی چرک و... مناسبت بیشتری برای اتاق دختر‌ها دارند. با اینکه بهترین موقعیت برای تجربه خرید فرش‌های فانتزی، اتاق کودک است اما بهتر است منطقی تصمیم گیری کنید. هرگز از فرش‌های پرز بلند برای اتاق کودک خود استفاده نکنید. زیرا علاوه بر آنکه نظافت آن بسیار دشوار است، لابه لای نخ‌های فرش، محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها خواهد بود.

همچنین بافت فشرده‌تر باعث می‌شود آلودگی کمتری در فرش نفوذ کند. طبیعی است باید موقع انتخاب رنگ فرش اتاق کودک به سایر بخش‌های دکوراسیون اتاقش هم دقت کنید. رنگ پرده‌ها، رنگ ملحفه‌های روی تخت، رنگ سرویس خواب و کمد و حتی رنگ دیوار‌ها، در این زمینه می‌توانند راهنمای شما باشند، اما بهتر است رنگ فرش را تیره‌تر انتخاب کنید. مثلاً اگر در اتاق کودک، رنگ سبز روشن غالب است، می‌توانید سراغ یک فرش به رنگ سبز تیره یا حتی سرمه‌ای بروید. البته این مطلب به این معنا نیست که سراغ رنگ‌های جدی مثل قهوه‌ای یا مشکی بروید. زیرا در عین حال که فرش باید چرک تاب باشد، لازم است شادابی دکوراسیون اتاق کودک هم حفظ شود.

منبع: بانونت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار