محاصره قصر سنگی تهران توسط لودرها
کد خبر: ۴۰۶۳
تاریخ انتشار: 2015 July 06    -    ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
قصر سنگی تهران در محاصره لودرها و کامیون‌ها قرار گرفته است و این در حالی است که برای تخریب این بنا، پروانه تخریبی صادر شده و مجوز کمسیون ماده ۵ را نیز ندارد.

 شاید یکی از خطراتی که پیش روی آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور است را بتوان تخریب خانه‌های تاریخی که در دل خود میراثی از گذشتگان را دارند و چهره شهر را در هیاهوی ساختمان‌های مدرنیته همچنان سنتی و تاریخی نگه می‌دارد دانست که درد بزرگی است و هر کدام از آنها به بهانه‌ای با خاک یکسان می‌شود؛ یکی به بهانه تجمع معتادان، یکی به بهانه عدم رضایت مالک، یکی با رهاشدن و آرام‌آرام نابودشدن؛ خلاصه این قصه سر دراز دارد.

کاخ ثابت‌پاسال یا قصر سنگی تهران یکی از این خانه‌هاست که چندسالی است در کشمکش رسیدن به سرانجام شوم تخریب است؛ خانه‌ای که پیروز حناچی ــ معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ــ اعلام کرده بود که انجام هر گونه عملیاتی از سوی شهرداری برای آن باید متوقف شود اما در عین حال حضور لودرها و کامیون‌های مرتبط با آن‌ها نشان از این دارد که اتفاقی دیگر در جریان است و به قول معروف مانده‌ایم که دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس را؟

در همین راستا فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی به تسنیم گفت: این بنا ثبت نشده است و قاعده برای ثبت بر این است اداره میراث فرهنگی استان تهران باید پرونده تشکیل دهد و برای ما بفرستد اما متأسفانه تا کنون پرونده‌ای در این زمینه به دست ما نرسیده است تا ما بتوانیم برای ثبت ملی این بنا اقدام کنیم؛ تا زمانی که پرونده برای ما نرسد نمی‌توانیم کاری کنیم.

در ادامه مهدی رهبر، پیشکسوت باستان‌شناسی کشور و عضو ایکوموس ایران نیز ضمن انتقاد از اعلام مسئول اداره کل میراث استان تهران مبنی بر این‌که این بنا ارزش تاریخی ندارد به تسنیم گفت: افرادی در این باره باید نظر دهند که صلاحیت این کار را داشته باشند و هیچ مرجعی غیر از کارشناسان برجسته باستان‌شناسی در این زمینه نمی‌تواند نظر قطعی بدهد.

حضور کامیون‌ها و لودرها در این بنا نگرانی‌ها در زمینه تخریب این بنای ارزشمند را بیشتر می‌کند و این خانه‌ هم به سرنوشت خانه‌های تاریخی دیگر دچار شود؛ البته این موضوع را هم باید در نظر گرفت که پروانه تخریبی برای این کاخ صادر نشده و از طرفی مجوز کمسیون ماده ۵ را نیز ندارد.

منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار