10 سال عمر برباد رفته سهم ایرانی ها!
کد خبر: ۴۰۴۰
تاریخ انتشار: 2015 July 05    -    ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
چندی پیش یک مقام مسئول در وزارت بهداشت اعلام کرد که ایرانی ها سالانه 10 سال عمر برباد رفته دارند به آن معنا که 10 سال زودتر جان خود را براثر بیماری های غیرواگیر به ویژه سکته های قلبی و مغزی از دست می دهند.
یکی از شاخص های وضعیت سلامت که در مقایسه های بین المللی و سیاست گذاری و برنامه ریزی سلامت کاربرد زیادی یافته ، شاخص بار بیماری است.

بار بیماری یعنی مجموع سال های از دست رفته عمر (YLL) و سال های زندگی با ناتوانی و معلولیت به علت بیماری (YLD) که به عنوان یکی از مهم ترین عوامل برای رتبه بندی مشکلات سلامت مورد استفاده قرار می گیرد.

براساس کتاب حوزه سلامت در دولت یازدهم ، سال های از درست رفته به علت مرگ زودرس در هر یک صد هزار نفر به خاطر بیماری های قلب و عروق و گردش خون، پنج هزار و 674 سال ، اختلالات اسکلتی و عضلانی 9 سال، مشکلات روانی و رفتاری 215 سال ، سوانح جاده ای یکهزار و 668 سال ، سرطان یک هزار و 731 سال و بیماری های تنفسی مزمن 550 سال است.

سال های از درست رفته به علت ناتوانی در هر یک صد هزار نفر به خاطر بیماری های قلب و عروق و گردش خون 254 سال ، اختلالات اسکلتی و عضلانی سه هزار و 486 سال، مشکلات روانی و رفتاری سه هزار و 224 سال ، سوانح جاده ای 287 سال ، سرطان 32 سال و بیماری های تنفسی مزمن 743 سال است.

شاخص سال های تعدیل شده با مرگ و ناتوانی (DALY) در هر یک صد هزار نفر در بیماری های قلب و عروق و گردش خون، اختلالات اسکلتی و عضلانی، اختلالات روانی و رفتاری ، سوانح جاده ای ، سرطان و بیماری های تنفسی مزمن در مجموع 17 هزار و 889 سال است.

همچنین بر اساس آخرین مطالعه بار بیماری ها در ایران که از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی انجام شد نشان می دهد سهم بیشتری از بار بیماری ها در زنان، ناشی از ناتوانی حاصل از بیماری ها است که بطور عمده در سنین میانه عمر آنان متمرکز شده است.

این موضوع در مطالعه بهره مندی از خدمات بهداشتی و درمانی نیز دیده می شود که بار مراجعه زنان به مراکز دریافت خدمات در همه انواع مراکز و بخش دولتی و خصوصی بیش از مردان است.

بار بیماری ها در گروه های سنی صفر تا چهار سال و 50 سال و بالاتر نسبت به سایر گروه های سنی بیشتر است و این بار مهم ترین دلیلی است که آنان را به دریافت خدمات بهداشتی و درمانی وارد می کند.

نتایج مطالعه بهره مندی از خدمات بهداشتی نیز موید این مطلب است و تاثیر این بار روی بار مراجعه را نشان می دهد.

در گروه سنی زیر یک سال چون دفعات مراقبت های بهداشتی کودکان زیاد است بخشی از این مراجعات برای دریافت مراقبت ها است اما در بقیه سنین به ویژه سنین 50 سال و بالاتر که مراقبت های طراحی شده در نظام ارایه خدمات ضعف دارد، عمده مراجعه ناشی از سال های سپری شده با ناتوانی (YLD) در این گروه سنی است.

حوادث عمدی و غیرعمدی بالاترین مقدار سال های از دست رفته را دارند و پس از آن بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند ، سپس بیماری ها و اختلالات مربوط به دوره حول تولد و پس از آن، سرطان ها بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده اند.

بیماری های روانی و اختلالات رفتاری ، بیشترین مقدار سال های زندگی با ناتوانی و معلولیت به علت بیماری را موجب می شوند و پس از آن حوادث عمدی و غیرعمدی و سپس بیماری های اسکلتی عضلانی و در ردیف چهارم بیماری های دستگاه ادراری و تناسلی ، دستگاه گوارش، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های تنفسی قرار دارند.



**برآورد بار اقتصادی علل عمده منتخب بیماری ها و آسیب ها

مطابق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت ، ارزش یک سال زندگی سه برابر سرانه تولید ناخالص داخلی هر کشور است.

براساس برآورد بانک جهانی، سرانه داخلی ایران به نرخ جاری ارز در سال 2013 حدود 6 هزار و 715 دلار بوده است.

با یک محاسبه ساده مجموعی هزینه های غیرمستقیم بار بیماری های منتخب یعنی بیماری های قلب و عروق و گردش خون، اختلالات اسکلتی و عضلانی، اختلالات روانی و رفتاری ، سوانح جاده ای ، سرطان و بیماری های تنفسی مزمن به نرخ جاری ارز سه میلیارد و 603 میلیون و 884 هزار و 344 برای یک صد هزار نفر می شود.

با فرض جمعیت 75 میلیون نفری ایران ، برآورد مجموع هزینه های غیرمستقیم ناشی از سال های از دست رفته عمر بر اثر این بیماری ها در کل جمعیت ایران 270 میلیارد و 291 میلیون و 325 هزار و 737 دلار برای یک سال خواهد بود.



**ایرانی ها سالانه 10 سال عمر بربادرفته دارند

یک مقام مسوول در وزارت بهداشت چندی پیش اعلام کرد که سالانه ایرانی ها 10 سال عمر برباد رفته دارند به آن معنا که 10 سال زودتر جان خود را براثر بیماری های غیرواگیر به ویژه سکته های قلبی و مغزی از دست می دهند.

گفتنی است که شرایط ابتلا به بیماری های غیرواگیر (NCD) از دوران حاملگی برای جنین به وجود می آید.

علاوه بر ژنتیک ، مسائل محیطی مانند آلودگی هوا، آب و غذا نیز در بروز بیماری های غیرواگیر موثر است و باید به شرایط قبل و بعد از بارداری برای پیشگیری از این بیماری ها توجه شود.

بیماری های غیرواگیر در حقیقت به مجموعه ای از عوامل و شرایطی که مادران در دوران بارداری با آن روبرو هستند، بستگی دارد بنابراین پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها باید از دوران بارداری آغاز شود .

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر باید به تغذیه ، ورزش، آلودگی هوا و غذا نیز توجه شود و هرچند زیرساخت های خوبی در کشور برای کنترل بیماری های غیرواگیر وجود دارد اما این مساله به برنامه ریزی و بودجه نیازمند است.

نباید فراموش کرد که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت هر سال عمر، دست کم سه برابر تولید ناخالص ملی (GDP) می ارزد.
ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار