عوامل فیلم «عصر یخبندان» درباره آن چه می‌گویند؟
کد خبر: ۴۰۳۰
تاریخ انتشار: 2015 July 05    -    ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
 عوامل فیلم «عصر یخبندان» همزمان با نمایش عمومی این فیلم ، نکات متفاوتی را درباره آن مطرح کردند.

آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگو با مصطفی کیایی (نویسنده و کارگردان)، منصور لشکری قوچانی، (تهیه‌کننده)، فرهاد اصلانی و مهتاب کرامتی دو تن از بازیگران این فیلم است که درباره مسایل مختلفی مانند سینمای اجتماعی، معضلاتی مانند گسترش اعتیاد، برخورد غیر حرفه‌ای تلویزیون در پخش تیزر این فیلم و ... سخن گفتند.


فعالیت در سینما به دلیل دغدغه‌های اجتماعی

منصور شکری قوچانی درباره همکاری‌اش با مصطفی کیایی در ساخت فیلم «عصر یخبندان» توضیح داد: قبلا هم در فیلم «خط ویژه» با یکدیگر همکاری داشتیم. اصولا فعالیت من به عنوان تهیه‌کننده سینما به دلیل بخشی از دغدغه‌های خودم است، اینکه به مردم کمک کنیم تا زندگی بهتری داشته باشند و به مسئولان هم کمک کنیم تا معضلات جامعه را بهتر ببینند. بنابراین هر دو همکاری من با آقای کیایی به دلیل دغدغه‌های اجتماعی کارهایش بود.

وی با اشاره به درون‌مایه فیلم «خط ویژه» اضافه کرد: «خط ویژه» درباره عدالت اجتماعی و توزیع ناعادلانه ثروت بود. در این چند ساله مشکلات اقتصادی و بی‌عدالتی مردم را اذیت کرده است. به خاطر شرایط تحریم بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل شدند، اما در عوض تعداد بانک‌ها چه در تعداد برند، چه در تعداد شعب چندین برابر شده است!

لشکری قوچانی ادامه داد: «عصر یخبندان» هم معضلاتی مانند فروپاشی خانواده‌ها را بر اثر اعتیاد و نبود بستر اقتصادی مناسب مطرح می‌کند که اتفاقا یکی از معضلات بزرگ جامعه امروز ماست. در کل 9 داستانک داریم که داستان واحدی آنها را به هم مربوط می‌کند و هر یک از تماشاگران بسته به تجربیات خودشان با یکی از این داستانک‌ها بیشتر همراه می‌شوند.

وی هشدار داد رشد اعتیاد در خانم‌ها دو برابر آقایان بوده و این زنگ خطری است؛ چون اعتیاد زنان به سرعت باعث فروپاشی بنیان خانواده می‌شود و این یکی از مباحث مهم فیلم ماست.

قدم زدن روی خطوط قرمز

لشکری قوچانی ساخت این فیلم را ریسک بالایی توصیف کرد و ادامه داد: طرح این گونه مسایل در جامعه ما قدری سخت است، اما وقتی حس می‌کنید می‌توانید با نیت سالم و با هدف کمک به جامعه روی خط قرمزها راه بروید و بدون شیطنت حرف مردم را بزنید‌، باید چنین کنید. در این شرایط دوستانی که به هر دلیلی از این گونه فیلم‌ها اذیت می‌شوند‌، دیگر نمی‌توانند در مقابل صداقت خالص این فیلم بی‌صداقتی کنند و فیلم را پایین بکشند و امیدوارم فیلم همچنان به اکران خود ادامه دهد.

تفاوت مخدرهای جدید با قدیم

کیایی که در «عصر یخبندان» معضل اعتیاد را در بستری سرگرم‌کننده مطرح کرده است، درباره تغییر ساختار فیلم‌هایی که اخیرا درباره اعتیاد ساخته ‌می‌شود، در مقایسه با گذشته که بیشتر فیلم‌ها در پستوها و مکان‌هایی تنگ و تاریک روایت می‌شد، توضیح داد: امروزه مواد مخدر هم مانند دیگر شرایط جامعه متحول شده است. مثلا 10 سال پیش که مخدری مانند تریاک رایج بود، استفاده از آن خیلی سخت‌تر از مواد سهل الوصولی مانند «شیشه» است که رنگ ندارد، در دسترس است و خیلی روی ظاهر افراد تاثیر نمی‌گذارد. ضمن اینکه سهل‌الوصول بودن آن باعث فراگیری آن شده است. بنابراین وقتی نوع مخدر تغییر می‌کند، مسایل پیرامون و تاثیراتش هم متفاوت است.

این کارگردان اضافه کرد: محل مصرف این مواد هم نسبت به چند سال پیش خیلی تغییر کرده است. امروزه این مواد در مهمانی جوانان استفاده می‌شود؛ در حالیکه قبل‌تر در شرایط بسیار دشوارتر مصرف می‌شد. مجموعه این تغییرات باعث تغییر فیلم‌هایی شده که به اعتیاد می‌پردازند. از سوی دیگر این تغییرات به لحن فیلم‌، نوع نگاه کارگردان و چیدمان بازیگران هم بر می‌گردد.

چالش‌های نقش معتاد

کیایی یادآور شد: قبلا شاید بازیگران ثابتی در این گونه فیلم‌ها بازی می‌کردند، اما امروزه بازیگران متنوع‌تری نقش افراد معتاد را بازی می‌کنند. این گونه نقش‌ها برای بازیگران مطرح سینما چالش‌های جدی به همراه دارد. این تغییرات ضروری است چون ما هم مانند دیگر کشورها به ساخت این گونه فیلم‌ها نیاز داریم.

زنگ تفریحی برای تماشاگر

در همین زمینه مهتاب کرامتی هم گفت: هرچند فیلم‌های کیایی درباره معضلات جدی و تلخ سخن می‌گویند، اما زمانیکه تماشاگر حس می‌کند خیلی تحت فشار است و فضای تنگ و تاریکی را پیش رو دارد، با یک شوخی و زنگ تفریح به او آرامشی می‌دهد تا بتواند بقیه داستان را ادامه دهد.

این بازیگر با اشاره به پایین آمدن سن اعتیاد در ایران افزود: به دلیل پایین آمدن سن اعتیاد، مخاطبان فیلم ما قشر جوان‌تری هستند که باید آنان را جلب کنیم تا با فیلم ارتباط برقرار و با آن همذات پنداری کنند. به همین دلیل باید فضا به روزتر باشد و بازیگران هم جوان‌تر باشند.

فیلمنامه‌های آزاردهنده

کرامتی درباره همکاری‌اش با کیایی در این فیلم گفت: کیایی را از فیلم‌های قبلی‌اش می‌شناسم و به نظرم کارگردان هوشمندی است که مخاطبان خود را بخوبی می‌شناسد و سینمایش داستان گو است. متاسفانه امروزه اغلب فیلمنامه‌هایی به ما می‌رسد که حتی خواندنش آزار دهنده است چه برسد به کارکردنش‌، اما فیلمنامه «عصر یخبندان» بسیار خوب و معلوم بود بشدت به تمام جزییات آن فکر شده است‌. ضمن اینکه انتخاب بسیار درستی درباره عوامل داشت که در مجموع فضای بسیار خوبی را رقم زد و فیلم در یک محیط امن به این سرانجام رسید.

زنگ خطر بسیار بلندی برای جامعه

او که به خاطر بازی‌اش در این فیلم از سوی سازمان بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر و جرایم خانوادگی ستایش شده است‌، درباره دشواری‌های بازی در نقش «منیره» فیلم «عصر یخبندان» توضیح داد: قبلا هم در فیلم «اسب حیوان نجیبی است» نقش معتاد را بازی کرده بودم، اما این دو نقش با هم متفاوت بودند همچنانکه نوع مخدرها و شیوه استفاده از آنها کاملا عوض شده است. برای بازی در این نقش علاوه بر تحقیقات خود کیایی با NGOهای مختلفی گفت‌وگو کردیم و نمونه‌های زیادی تجربیات‌شان را در اختیار ما گذاشتند تا بتوانیم این شخصیت را به نمونه‌های واقعی نزدیک کنیم.

کرامتی با ابراز تاسف از رشد اعتیاد در زنان ادامه داد: در فیلم «اسب...» به آسانی نمی‌توانستیم یک خانم معتاد در قشر متوسط پیدا کنیم، اما پارسال به راحتی تعداد زیادی از این خانم‌ها را دیدیم که هرگز از ظاهرشان نمی‌شد فهمید دچار اعتیاد هستند. آنها از تجربیات‌شان گفتند و این زنگ خطر بسیار بلندی است چون قبل‌تر اعتیاد به پستوها بر می‌گشت اما حالا به راحتی همه جا هست.

همبازی شدن با اصلانی و سختگیری در انتخاب‌های بعدی!

وی با ابراز خوشحالی از همبازی شدن با اصلانی افزود: این همکاری آن قدر شیرین بود و ارتباط خیلی خوبی که با اصلانی داشتم، کار در پروژه بعدی را برایم سخت می‌کند و امیدوارم بتوانم دوباره با ایشان همبازی شوم. واقعا معتقدم پیش تولید خوب و محیط امن کار همراه با یک فیلمنامه خوب، حتما نتیجه قابل قبولی روی پرده سینما خواهد داشت.

در ادامه فرهاد اصلانی بازیگر نقش «بابک» هم از بازی در «عصر یخبندان» اظهار خوشنودی کرد و افزود: این تجربه به دلیل نوع شخصیت‌هایش سخت بود اما از آنجا که تکلیف همه جزییات روشن بود‌، به همان نسبت هم آسان بود.

کوشیدم اجرا به سمت کمدی نرود

وی با اشاره به ویژگی‌های کاراکتر «بابک» گفت: بیشترین تلاشم بر این بود که اجرا به سمت کمدی نرود. شاید بابک جاهایی رفتارهای کودکانه دارد، اما کوشیدم اجرا کمدی نشود. به هر حال بابک قشری را نمایش می‌دهد که با وجود مشکلاتی که دارند، بسیار آبرومندانه زندگی می‌کنند.

او که برای اولین‌بار با مهتاب کرامتی همبازی شده است‌، صبر و حوصله این بازیگر را ستود و این همکاری را لذت بخش دانست و گفت: خوشحالم در فیلمی که دغدغه مردم را مطرح می‌کند و به نوعی مسایل روز جامعه است‌، حضور داشتم.

اصلانی ادامه داد: کیایی مسایل روز جامعه خود را با زبانی فوق العاده متین بیان می‌کند همچنانکه فیلم‌هایش در برخورد با مخاطب و به لحاظ اقتصاد سینما هم موفق هستند.

بهترین کمدی‌ها از دل تراژدی بیرون می‌آید

کیایی هم با اشاره به ویژگی‌های این دو کاراکتر گفت: فرهاد خیلی مرز ظریفی را بازی کرد. البته مخاطب جاهایی می‌خندد چون مواجهه‌اش با واقعیت خنده‌دار است اما همیشه بهترین کمدی ها از دل تراژدی بیرون می‌آید.

وی درباره کاراکتر«منیره» نیز توضیح داد: این خطر وجود داشت که مخاطب از این شخصیت بیزار شود، چون قطعا مخاطب او را قضاوت می‌کرد. خیلی تلاش کردیم این شخصیت منفور نشود، زیرا می‌خواستیم آن را تحلیل کنیم و کاملا سیاه نبینیم و خوشبختانه با همه این راهکارها پایان فیلم برای مخاطب دلپذیر است.

بیشتر فیلم‌های خاص می‌سازیم

کیایی در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر اهمیتی که برای مخاطب قایل است‌، خاطرنشان کرد: هر اثر هنری دغدغه‌مندی هرچه بیشتر دیده شود‌، تاثیر گذاری‌اش بیشتر خواهد بود. سینمای ما نیازمند فیلم‌هایی است که مخاطبان گسترده‌تری داشته باشد، چون در کشور ما قضیه برعکس شده است. یعنی برخلاف تمام دنیا‌، غالبا فیلم‌هایی می‌بینم که مخاطبان خاص دارند، اما فیلم‌هایی که صنعت سینما را بچرخانند و گردش اقتصادی آن را به جریان اندازند‌، کمتر ساخته می‌شوند در حالیکه این نوع فیلمسازی نیاز امروز ماست.

سینمای هالیوود را بیشتر دوست دارم

کارگردان «بعدازظهر سگی» اضافه کرد: اصولا علاقه من به سینمای هالیوود بیشتر از سینمای اروپاست و به همین دلیل فیلم‌های بعدی‌ام هم نمی تواند خیلی از این مسیر دور باشد.

وی با تاکید بر گروهی بودن کار سینما افزود: متاسفانه تفکر رایج این است که کارگردان آقای صحنه است و حرف اول و آخر را می‌زند. هرچند معتقدم کارگردان باید مدیریت کند، ‌اما با افراد حرفه‌ای همکاری می‌کنم که می‌توانند به من کمک کنند.

پیشنهادی از جنس فراموشی

کیایی در بخش دیگری از این نشست پایان فیلمش را امید بخش دانست و توضیح داد: پیشنهاد ما برای جامعه فرموشی و گذشت است. پیشنهاد می‌دهیم که خانواده‌ها کنار هم باقی بمانند حتی اگر لازم باشد گاهی خطاهایی را فراموش کنند. برای من فرقی ندارد مخاطب چه برداشتی از پایان بندی ما بکند اما شعار ولی این است؛ رنج‌ خارهای یکدیگر را تحمل کنیم اما به هم گرما بدهیم.

اصلانی نیز در این زمینه گفت: وظیفه فیلم ارائه پیشنهاد یا پیام نیست بلکه فیلم بیشتر طرح موضوع می‌کند و هشدار می‌دهد که ساختار خانواده ایرانی در خطر است. یعنی مجموعه آدم‌هایی که به ظاهر کنار هم هستند اما مشکل دارند و تنها هستند.

از طرح موضوعات نترسیم!

وی معضل مواد مخدر و مشکلات طبقه متوسط را از دیگر دغدغه‌های «عصر یخبندان» برشمرد و اضافه کرد: ما نباید از طرح موضوعات بترسیم، بلکه باید به اندازه کافی درباره مشکلات حرف بزنیم تا برایش راه حل بیابیم؛ اما در هر حال تلخ‌کامی فیلم باید امیدواری داشته باشد چون ظاهرا راهی جز فراموش کردن نداریم.

کیایی شعار نمی‌دهد

کرامتی هم با اشاره به خانواده‌های مختلفی که در این فیلم‌ دیده می‌شوند، اضافه کرد: اما خانواده‌ ما دختر بچه‌ای دارد که گذر از مشکلات، به آینده‌ای بهتر برای آن کودک کمک می‌کند و در این راه فراموشی می‌تواند خیلی موثر باشد.

وی ادامه داد: گرچه فیلم پیام خیلی خوبی دارد‌، اما آن را فریاد نمی‌زند. کیایی شعار نمی‌دهد اما دغدغه مسایل اجتماعی را را مطرح می‌کند. ممکن است بعضی فیلمسازان به دلیل پرهیز از ممیزی، وارد مقولات اجتماعی نشوند، اما فیلمسازی مانند کیایی با آگاهی کامل از این خط قرمزها می‌کوشد در عین طرح مسایل، از خط قرمزها نگذرد تا بتواند مسایل را با مخاطب در میان بگذارد.

بازیگر فیلم‌های «شبانه» و «هفت دقیقه تا پاییز» اضافه کرد: معمولا حتی اگر بتوانیم معضلات اجتماعی را بشناسیم، اطلاعات‌مان درباره‌ آن معضلات نادرست است به همین دلیل فیلم‌هایی که ساخته می‌شود کاریکاتور آن معضل اجتماعی است اما برای‌مان خیلی مهم است درباره آن معضل اطلاعات درستی بدهیم. فیلم ما طوری درباره اعتیاد و جرایم اجتماعی صحبت می‌کند که سازمان مربوطه در سازمان ملل متحد آن را کاملا درست می داند پس فیلم ما هم سرگرم کننده است و هم تفکر دارد بدون اینکه شعار بدهد.

می‌کوشم صادق باشم

در ادامه کیایی درباره تاثیر ممیزی‌ها در زمان نگارش فیلمنامه و ایجاد خودسانسوری در هنرمندان تصریح کرد: تمام تلاشم را می‌کنم که صادقانه حرف بزنم و آنچه درست است را بیان کنم. خیلی درگیر نمی‌شوم که مثلا فلان دیالوگ می‌تواند مشکل‌ساز شود. به هر حال همه ما درگیر یک‌سری چارچوب‌هایی شده‌ایم و ناخودآگاه خودسانسوری‌هایی داریم، اما همیشه کوشیده‌ام آنچه را اعتقاد دارم، بیان کنم. هرچند ممکن است گاه احساس شود بعضی سکانس‌ها را به دلیل ممیزی گذاشته‌ایم، اما به دلیل اعتقاد خود من است.

کارگردان «ضد گلوله» تاکید کرد: به تمام اتفاقات فیلم‌هایم اعتقاد دارم و فکر می‌کنم هم مخاطب و هم مسوولان، صداقت و شیطنت در فیلم‌ها را متوجه می‌شوند. یعنی مشخص است که فیلمساز به حرفش اعتقاد دارد یا اینکه می‌خواهد موج سواری کند هرچند ممکن است در راه هر گروهی، سنگ اندازی‌ها و شیطنت‌هایی انجام شود.

شیطنت‌هایی که سینماگران می‌کنند

کیایی با اشاره به برخی اتفاقاتی که از سوی مراکزی مانند حوزه هنری یا کمیسیون فرهنگی مجلس برای سینما پیش آمده‌، متذکر شد: اصولا بحث سینما نیست و به جریان اصلی قدرت در کشور و رقابت جناح‌های سیاسی بر می‌گردد. مثلا مسئول حوزه هنری یا نماینده مجلس بدون دیدن فیلمی، درباره آن تصمیم گیری می‌کنند. متاسفانه بزرگترین ضربه‌ای که گاه در سینما می‌خوریم، از ناحیه خود سینماگران است. در حالیکه اگر نماینده مجلس فیلمی را ببیند و متوجه نگاه دلسوزانه آن شود چرا باید با اکران آن مخالفت کند؟! به همین دلیل معتقدم شیطنت‌هایی برای بالا بردن یا پایین آوردن بعضی از فیلم‌ها انجام می‌شود.

خط قرمزها در تمام دنیا امنیت ملی است

وی ادامه داد: خط قرمزها در تمام دنیا امنیت ملی است و همه به این معتقدیم. اگر همه صادقانه با مسایل برخورد کنند، چرا نباید درباره مسایلی که رابطه مستقیم با زندگی مان دارد، حرف نزنیم ؟! مسایلی مثل فساد اقتصادی که تعیین کننده‌ترین عامل در زندگی امروز‌ ماست.

کیایی اضافه کرد: بسیاری ما را متهم می‌کنند چرا در فیلم «عصر یخبندان» مدام از شرایط می‌گوییم در حالیکه شرایط است که باعث واکنش‌ها و رفتارهای افراد می‌شود.

چرا متهم شویم؟!

در ادامه این نشست از کیایی پرسیدیم آیا نمی‌ترسید متهم شوید که به دلیل وابستگی به جایی یا اشخاصی فیلم‌هایتان دچار ممیزی نمی‌شود و می‌توانید مسایل اجتماعی مختلفی را مطرح کنید؟

کیایی ترجیح داد خودش پاسخ ندهد و فرهاد اصلانی در پاسخ به این پرسش‌ گفت: در سینما با کارگردان های گوناگونی کار کرده‌ام و فکر می‌کنم بعضی واقعا ایجاد سوء تفاهم می‌کنند اما کیایی به دلیل صداقتی که دارد و دغدغه واقعی خود را به شیوه درست و به دور از شعار مطرح می‌کند‌، چرا باید به چنین چیزی متهم شود؟! متاسفانه الان بیش از آنکه به یک اثر بنگریم‌، به حواشی‌اش توجه می‌کنیم و این یک بیماری است که دچارش شده‌ایم.

به جای گرفتن یقه، تشویق‌مان کنند

در همین زمینه لشکری قوچانی تاکید کرد: من همیشه نسبت به طلبکاری سیستم فرهنگی کشور و بخصوص سینما از هنرمندان و حتی خودم اذیت می‌شوم چون معتقدم به جای اینکه به خاطر نقدی که در کارمان هست‌، یقه‌مان را بگیرند‌، اتفاقا باید ما را تشویق کنند! امروز نظام و مسولان باید پاسخ دهند چرا مردم نسبت به مواد مخدر گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند؟! متاسفانه درباره خوبی‌های مواد مخدر در کشور ما صحبت نشده است. اگر به طور همزمان درباره خوبی‌ها و بدی‌هایش که بارها بیشتر از خوبی هایش است، سخن بگوییم‌، این گرایش کمتر خواهد شد. فیلم ما اینها را عریان می‌گوید. پس مسئولان باید ما را تشویق کنند.

نه به جایی وصلیم، نه می ترسیم!

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به انگیزه‌های گوناگون برای مصرف مواد مخدر در جامعه تصریح کرد: بعضی از این انگیزه‌ها به دلیل نیازهای درست و طیبعی است که باید بدرستی هم به آن پاسخ داده شود در غیر این صورت در ورطه ناهنجاری قرار می‌گیرد. مثلا برای بعضی از خانم‌ها چه درست و چه غلط خوش اندام بودن یک ارزش شده است و به دلیل تاثیری که این مواد بر لاغری دارد‌، باعث شده بعضی خانم‌ها از آن استفاده ‌کنند چون جامعه نتوانسته به این نیاز پاسخ درستی بدهد.

وی با تاکید بر اینکه «ما نه به جایی وصل هستیم نه می‌ترسیم» خاطرنشان کرد: اما توقع داریم اگر حرف دل مردم را می‌زنیم‌، مسولان هم بشنوند و هم کمکمان کنند. در مورد معضلی مثل مواد مخدر گفته می‌شود از 12 سالگی باید آموزش داد. آیا مسولان ما زیر 12 سال هستند؟! باید با مواد مخدر و اثرات مخرب آن آشنا شوند و یکی از راه‌های آشنایی همین فیلم «عصر یخبندان» است.

آگاهی بخشی به جای ترسیدن

مهتاب کرامتی هم با اشاره به سمینارهای بین المللی مختلفی که به عنوان سفیر صلح انجام می‌دهد، گفت: همیشه در این سمینارها بحثهای مختلفی برای حل معضلات اجتماعی مطرح می‌شود ولی فقط در حد مباحث سمیناری باقی می‌ماند و در بطن جامعه عملی نمی‌شود. متاسفانه در برخورد با معضلاتی مانند ایدز‌، اعتیاد‌ و ... در بسیاری موارد صورت مساله را پاک می‌کنند در حالیکه باید زمینه‌ای برای آشنایی تدریجی مردم با این مشکلات فراهم آورند وراه حل‌ها را بیابند نه اینکه از طرح این معضلات بترسند.

در ادامه نشست مبحثی درباره تیزر تلویزیونی فیلم مطرح شد.

لشکری قوچانی با اشاره به برخی اظهار نظرها درباره تیزرهای تلویزیونی، تصریح کرد: گاه به ما گفته می شود چرا تیزر چنین وچنان نمی‌سازید که در جذب مخاطب موفق باشد؟! یعنی باید در تیزرمان به مردم دروغ بگوییم؟! و فیلم مان را متفاوت با آنچه هست‌، معرفی کنیم؟! یعنی حتی در زمینه تبلیغات هم این سوء تفاهم‌ها به وجود آمده که باید مردم را فریب داد تا به سینما بیایند. در حالیکه ما در تبلیغات‌مان هم کاملا صداقت داریم.

وی موثرترین ابزار اطلاع رسانی فیلمش را تبلیغات دهن به دهن مردم دانست و افزود: ما می‌خواهیم در هر مرحله صادق باشیم. همانطور که حاضریم فیلم‌مان توقیف شود ولی زیربار اصلاحات بیهوده نمی‌رویم.

حذف زنان از تیزر تلویزیونی!

اصلانی نیز با اشاره به شیوه پخش تیزر تلویزیونی «عصر یخبندان» از حذف زنان بازیگر فیلم ابراز تاسف کرد و گفت: بار اصلی این فیلم بر دوش خانم‌هاست. چطور اینها در تیزر تلویزینی سهمی ندارند؟! مردم به تمام ابزارهای ارتباط جمعی مسلط هستند ولی نگاه غالب پیشنهاد رادیکالی می دهد که اصلا در جامعه مصطلح نیست. متاسفانه هر یک از ما در هر یک از رسانه‌ها یا بخش‌های مختلف جامعه حضور متفاوتی داریم یعنی هر فرد آمیخته به چندین شیوه رفتاری است.

بازیگر فیلم‌های «قصه‌ها» و «کوچه بی‌نام» ادامه داد: این فیلم درباره بخش از جامعه شهری است که قابل رویت هستند. ما درباره کسانی حرف می‌زنیم و باید درست به شکل واقعی نشان شان دهیم، اما متاسفانه آن قدرشکل مطرح کردن مردم در رسانه‌های مختلف متفاوت است که آدم سردر گم می‌شود. در هر صورت این برخورد با فیلم ما شد. چگونه است که فیلمی در سینما قابل پخش است اما تیزرش در تلویزیون سانسور می‌شود.

وی تاکید کرد: مگر می‌توان منکر تمام این مشکلات شد؟! باید دید و درباره‌اش سخن گفت تا جامعه آگاه شود. حاشیه ما را بیچاره کرده‌ است. واقعا دوست دارم از مسئولی که دستور حذف خانم‌های فیلم ما را داده بپرسم این برخورد بی‌احترامی نیست؟! بازیگری که زحمت کشیده برای یک فیلم چرا باید از تیزر تلویزیونی آن حذف شود؟!

مردم، حلقه مفقوده

اصلانی در ادامه سخنانش با ابراز تاسف از دعواهای جناحی خاطرنشان کرد: جناح‌های سیاسی دائم مشغول جنگ و فحاشی در مطبوعات هستند در حالیکه با توجه به شرایط حساس منطقه نیاز جامعه ماست که برای مصالح عمومی و ملی‌مان با هم آشتی کنیم ولی الان بلبشویی است و در این میان مردم و مطالباتشان حلقه مفقوده کشور هستند.

کرامتی نیز در ادامه این سخنان گفت: با این وضعیت انتظار دارند اهالی سینما در برنامه‌های مختلف تلویزیونی و همایش‌های آن حاضر شوند. ما فکر می‌کردیم در دوره جدید شرایط بهتر می‌شود ولی ظاهرا این طور نیست.

وی توضیح داد: برای خلق یک شخصیت باید به لباس و گریم او هم توجه کنیم چون می‌خواهیم نشان دهیم این چنین افرادی چنین ظاهری هم دارند این کاراکتر را که نمی توان با چادر نشان داد با این تیزر زحمت بخش زیدی از عوامل فیلم را نادیده گرفته‌اند.

قرار نیست امنیت را به هم بریزیم

لشکری قوچانی نیز در این زمینه گفت: قرار نیست امنیت را به هم بریزیم چون در امنیت می‌توان مسایل را مطرح و حل کرد.

وی با اشاره به ضوابط تلویزیون افزود: مثلا روز ولادت حضرت علی (ع) باید فیلم «خط ویژه» را پخش کنند که درباره عدالت است ولی این فیلم را اصلا نمی‌ خرند و آن را غیرقابل پخش از تلویزیون می‌دانند! حتی حاضرم بدون پرداخت پول آن را پخش کنند چون دوست دارم مردم فیلم را ببینند. اذیت می‌شوم که شبکه‌های ماهواره‌ای آن را پخش می‌کنند اما تلویزیون خودمان چنین نمی‌کند.

لشکری قوچانی اظهار تاسف کرد: در حال حاضر سهم سینما در سبد خانوار مردم یک درصد هم نیست. زمانی سینما در این سبد قرار می‌گیرد که با مردم روراست باشد وآنان را فریب ندهد اما فعلا همگام با مردم نیست. معدود فیلم‌هایی هم که چنین هستند، دچار مشکل می‌شوند.

رستوران‌ها شلوغ تر از سینماهاست

کرامتی نیز با اشاره به وضعیت استقبال مردم از فیلم‌های سینمایی افزود: برایم عجیب است که در شرایط فعلی عادت سینما رفتن از بین رفته است. با وجود مشکلات اقتصادی‌، رستوران‌ها خیلی شلوغ‌تر از سینماهاست و این نشان می‌دهد به فیلم‌هایی داستان گو نیاز داریم. فقط نباید با خنداندن تماشاگر را به سالن کشاند بلکه باید با یک فیلم سرراست داستان گو، تماشاگر را جذب کنیم که وقتی از سالن بیرون آمد، حس نکند فریب خورده‌ است.

وی در عین حال با ابراز خرسندی از استقبال مردم از فیلم‌های اکران ماه رمضان افزود: فیلم‌های فعلی جو گرمی را ایجاد کرده‌ اند، رفتن به هر یک از این فیلم‌ها می‌تواند تبلیغی باشد برای بقیه فیلم‌ها چون دوباره این عادت در مردم می‌گیرد که به سینما بروند و به آنان خوش بگذرد. برخلاف تصورعمومی که اکران ماه رمضان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، الان استقبال مردم خیلی خوب است.

حس خوش تماشاگر مهم تر از فروش است

کیایی درباره اکران فیلمش در ماه رمضان گفت: بیشتر اصرار آقای لشکری بود. البته تعریف امیتازاتی مانند اینکه سه هفته را در کف فروش محاسبه نکنند و اینکه قیمت بلیت را قدری پایین آورده‌اند در کنار فیلم‌هایی که انتخاب شده‌اند شرایط خوبی را رقم زد و من هم نهایتا پذیرفتم و خوشبختانه در این چند روز شیب رو به بالا داریم.

وی با بیان اینکه فروش یک فیلم به عوامل گوناگون وابسته است‌، افزود: بیش از فروش‌، رضایت مردم برایم مهم است و اینکه مردم با حس خوشایندی از سالن بیرون بیایند.

ریسکی که به فرصت تبدیل شد

لشکری قوچانی هم درباره پیش‌بینی‌اش از استقبال تماشاگران درماه رمضان توضیح داد: درخواست اول ما اکران نورزی بود که موافقت نشد و دومین گزینه‌مان ماه رمضان بود چون با همکاری نیروی انتظامی‌، صدا و سیما و ... می‌توانیم طرح های خوبی در این ماه اجرا کنیم و بهار سینمای ایران را داشته باشیم. امسال این ذهنیت را در مسئولان دیدم که خوشبختانه نتیجه‌اش هم خوب بود و شاهد رشد 200 تا 300 درصدی تماشاگران سینما هستیم به طوریکه حتی سانس‌های بامداد هم سینماها پر می‌شود. البته اکران در این زمان ریسکی بزرگ بود ولی خوشبختانه با کمک مسئولان به یک فرصت خوب تبدیل شد.

اما کرامتی با اشاره به غیرقابل پیش بینی بودن وضعیت اکران در ایران یادآور شد: زمانی همه از اکران عید فراری بودند اما حالا هم برایش سرو دست می‌شکنند یعنی هیچ چیز را نمی‌توان پیش‌بینی کرد ما فقط باید خوشحال باشیم یک فیلم خوب ساخته‌ایم که مردم از آن استقبال کنند.

اصلانی هم از استقبال تماشاگران از فیلم ابراز خوشحالی کرد و ادامه داد: مخاطب بخوبی با فیلم ارتباط برقرار کرده. اهل فن این فیلم را قبول دارند. سلایق مختلف فکری فیلم را پذیرفته‌اند یعنی یک توافق کلی وجود دارد از نظر استاندارد اجرایی هم در جای خوبی ایستاده‌ایم و همه اینها خبر از یک فیلم خوب می‌دهد البته حتما ممکن است فیلم مخالفانی هم داشته باشد. خودشیفته نشده‌ایم ولی همه تلاش کردند بهترین کار خود را ارائه دهند.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار