بیماری‌ها، بی‌توجهی ما به طبیعت و مزاج خودمان است
کد خبر: ۴۰۳
تاریخ انتشار: 2015 June 12    -    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
علم مزاج شناسی؛
نکته قابل توجه این است که تمام آفریده‌ها از جمله‌ گیاهان، حیوانات، رنگ‌ها، عطر‌ها و.... دارای مزاج هستند که بر انسان تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین، با دانستن «علم طبایع، سردی و گرمی، تری و خشکی»...
بیماری‌ها، بی‌توجهی ما به طبیعت و مزاج خودمان استیکی از راه‌های شناخت ویژگی‌های جسمی و روحی خود و دیگران، دانستن علم مزاج‌شناسی است.

علم مزاج‌شناسی به ما کمک می‌کند بتوانیم نحوهٔ تغذیه، ورزش و نوع پوشش خود را به درستی انتخاب کنیم تا کمتر دچار بیماری شویم، مثلا اگر بدانیم مزاجمان سرد است و خوردن خوراکی‌های سرد برایمان ضرر دارد، از مصرف آن‌ها پرهیز می‌کنم تا کمتر دچار بیماری شویم. در واقع علت بسیاری از بیماری‌ها، بی‌توجهی ما به طبیعت و مزاج خودمان است. نکته قابل توجه این است که تمام آفریده‌ها از جمله‌ گیاهان، حیوانات، رنگ‌ها، عطر‌ها و.... دارای مزاج هستند که بر انسان تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین، با دانستن «علم طبایع، سردی و گرمی، تری و خشکی» در طبیعت می‌توانیم از تأثیر طبایع بر جسم و روحمان آ‌گاهی پیدا کرده و روش زندگی خود را متناسب با طبعمان تغییر دهیم.

مزاج چیست؟

به حالتی که از تأثیر چیزی در محیط اطراف‌ بر انسان به وجود می‌آید، طبع یا مزاج می‌گویند. مانند تأثیر سرمای کولر یا گرمای بخاری که موجب سرد‌ی یا گرمی در انسان می‌شود.


بیماری‌ها، بی‌توجهی ما به طبیعت و مزاج خودمان است... (تولیدی بخش نخست)


اهمیت شناخت مزاج


حفظ تعادل در بدن از نظر مزاجی یعنی حفظ سلامتی و هرگاه به هر دلیلی بدن از این حالت تعادل خارج شود، گرمی، سرد‌ی، خشکی یا رطوبت در آن افزایش پیدا کرده و موجب بروز بیماری می‌شود. همچنین نوع تغذیه، پوشاک، خواب و بیداری، حالت‌های عصبی و روانی و...‌ ارتباط مستقیمی با حالا‌ت طبیعی یا مزاجی هر فرد دارد بنابراین برای دا‌شتن زندگی سالم و موفق، همه ما نیازمند شناخت مزاج یا طبیعت خود هستیم.

برای اینکه یک فرد تغذیه مناسبی داشته باشد حتما باید از نوع مزاج خود، محیط جغرافیایی که در آن زندگی می‌کند و طبیعت مواد غذایی از نظر سردی، گرمی، رطوبت و خشکی آشنایی داشته باشد، در غیر این صورت، اگر از بهترین مواد غذایی هم استفاده کند، برای او مفید نخواهد بود.

اهمیت شناخت طبایع به اندازه‌ای است که والدین می‌توانند مشکلات احتمالی فرزندانشان را با توجه به آن، درمان کنند؛ برای نمونه پرخاشگری، عصبی بودن و بی‌حوصلگی کودک به علت افزایش گرما و خشکی در بدن او و تنبل یا ترسو بودن کودک به علت افزایش سردی و خشکی در بدن اوست که با حفظ تعادل طبع، می‌توانید به رفع این مشکلات کمک کنید.

مهسا علوی


برچسب ها: مزاج ، بیماری ، طبع ، سردی ، گرمی ، تری ، خشکی ، شناخت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار