ارتباط «وزوز» گوش و پتاسیم
کد خبر: ۴۰۱۸
تاریخ انتشار: 2015 July 09    -    ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
اما خود پتاسیم تأثیری بر انواع وزوز گوش ندارد و نمی‌توان با آن همه انواع وزوز گوش را درمان کرد، چون بسیاری از موارد، وزوز گوش ارتباطی با فشار خون ندارند. مصرف دیورتیک‌ها می‌توانند موجب وزوز گوش شوند.
ارتباط «وزوز» گوش و پتاسیم ارتباط وزوز گوش و پتاسیم

ارتباط وزوز گوش و پتاسیم

اگر دائما در گوشتان صدای وزوز، سوت یا زنگ می‌شنوید، ممکن است دچار وزوز گوش یا تینیتوس (tinnitus) شده باشید. طبق گزارش انجمن تینیتوس امریکا، از هر پنج نفر، یک نفر از تینیتوس رنج می‌برد. این وضعیت با افزایش سن بدتر می‌شود و البته هرچند مسأله جدی نیست، آزار دهنده است. وزوز گوش یک علامت است نه خود بیماری. با اینکه ‌مصرف کافی پتاسیم نقش مهمی در سلامت عمومی دارد، ‌کمبود آن یکی از عوامل شناخته ‌وزوز گوش نیست و راه درمان این مشکل نمی‌باشد.
 
ارتباط وزوز گوش و پتاسیم

عوامل وزوز گوش 

وزوز گوش ممکن است ذهنی و یا عینی (واقعی) باشد. افراد دیگری مانند پزشک می‌توانند صدای وزوز گوش عینی شما را بشنوند. این نوع وزوز گوش نادر است و به واسطه ناهنجاری های رگهای خونی اتفاق می افتد. بیشتر موارد وزوز گوش ذهنی هستند و تنها خود بیمار آن را میشنود. سن، آلرژیها، عفونت، صدمات، کاهش شنوایی، قرار گیری در معرض صداهای بلند و تجمع موم گوش میتواند موجب تینیتوس شود. مصرف دوز بالای اسپیرین نیز میتواند منجر به وزوز گوش شود و در واقع وزوز گوش یکی از عوارض جانبی برخی داروها از جمله کوئینین (quinine)، آنتی بیوتیکها از جمله اریترومایسین و دیورتیکها به شمار می آید. فشار خون بالا و استرس نیز می‌تواند موجب وزوز گوش شوند. پزشک در صورتی که بیماری دیگری را به عنوان عامل مسبب وزوز گوش شناسایی کند، ابتدا آن را درمان می‌کند اما در برخی موارد هیچ وضعیت دیگری به عنوان عامل وزوز گوش شناسایی نمی‌شود. در این موارد پزشک بر درمان خود وزوز گوش متمرکز می‌شود. 
 
ارتباط وزوز گوش و پتاسیم

اهمیت پتاسیم

پتاسیم میزان مایعات سلول‌ها را تنظیم و به تعادل الکترولیت‌ها کمک کرده و در سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها نقش ایفا می‌کند. پتاسیم به تنظیم فشار خون نیز کمک می‌کند. افرادی که مقدار زیادی پتاسیم در رژیم غذایی خود دارند، فشار خون کمتری نسبت به افرادی که برنامه غذایی کم پتاسیم دارند، خواهند داشت. کاهش مایعات به واسطه استفراغ، تعریق زیاد یا مصرف داروهای دیورتیک می‌تواند منجر به کمبود پتاسیم شود. کرامپ و ضعف می‌تواند اولین علامت کمبود پتاسیم باشد. نوشیدنی‌های انرژی زا اغلب حاوی پتاسیم هستند و به جایگزینی مواد معدنی در شرایطی که تعریق زیاد بوده است، کمک می‌کند. همچنین با مصرف میوه ها، سبزیجات، مغزهای گیاهی و حبوبات میتوانید پتاسیم زیادی دریافت کنید. 
 
ارتباط وزوز گوش و پتاسیم

ارتباط پتاسیم و وزوز گوش

گاه‌ فشار خون بالا موجب وزوز گوش می‌شود. برای درمان فشار خون بالا پزشک ممکن است پتاسیم تجویز کند. وقتی فشار خونتان پایین آمد، وزوز گوش نیز از بین می‌رود؛ اما خود پتاسیم تأثیری بر انواع وزوز گوش ندارد و نمی‌توان با آن همه انواع وزوز گوش را درمان کرد، چون بسیاری از موارد وزوز گوش ارتباطی با فشار خون ندارند. مصرف دیورتیک‌ها می‌توانند موجب وزوز گوش شوند. این داروها میزان پتاسیم بدن را کاهش می‌دهند؛ بنابراین، در این موارد نیز ممکن است پزشک توصیه کند غذاهای پر پتاسیم مصرف کنید (در صورتی که مقدار پتاسیم کافی دریافت نمی‌کنید) اما هیچ تحقیقاتی ارتباط کمبود پتاسیم دریافتی و وزوز گوش را نشان نداده اند. در حالی که هرگز نباید مکمل پتاسیم را بدون اطلاع پزشک مصرف کنید، اما می‌توانید رژیم غذایی پر پتاسیم داشته باشید که سلامت عمومی شما را افزایش داده و خطر بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهند. اگر وزوز گوش دارید و می‌خواهید آن را با مصرف پتاسیم بیشتر (مصرف موز، پرتقال، کشمش و اسفناج) درمان کنید، ممکن است نتوانید وزوز گوش خود را درمان کنید؛ اما احتمالا سلامت عمومی خود را بهبود می‌بخشید. 
 
ارتباط وزوز گوش و پتاسیم

درمان وزوز گوش

هنگامی که درمان عامل وزوز گوش، بهبودی ایجاد نکرد یا پزشک عاملی برای آن پیدا نکرد، ممکن است داروهای ضد اضطراب مانند الپرازولام یا داروهای ضد افسردگی مانند امی تریپتیلین تجویز کند. این داروها علائم وزوز گوش را در برخی افراد به طور مؤثری کاهش می‌دهند اما این امر در مورد همه صادق نیست.

‌شاید افراد دیگر‌ به کمک صداهای سفید سعی کنند تأثیر وزوز گوش را کاهش دهند. روش باز‌آموزی وزوز گوش نیز تلاش می‌کند به مغز یاد بدهد ‌به این صداها توجه نکند. در حین باز‌آموزی، ابزاری بر سر می‌گذارید که صداهای موسیقی پخش می‌کند که مانع شنیدن وزوز گوش شده و به مغز کمک می‌کند یاد بگیرد از این صداها چشم پوشی کند.


زینب رهامی
منبع: livestrong

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار