عجیب‌ترین اسکانس‌های دنیا + عکس
کد خبر: ۳۹۶
تاریخ انتشار: 2015 May 20    -    ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
‌اسکناس از نیمه اول قرن دهم میلادی در چین باب شد و کم کم به سراسر جهان گسترش یافت و جایگزین مبادله‌های کالا به کالا شد که دردسر تجارت را بسیار کمتر است.
پول کاغذی که به آن اسکناس گفته می‌شود، امروزه در تمامی کشورهای دنیا به نام‌ها و با طرح‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد و از جمله کاغذهای بسیار ارزشمند به شمار می‌آید.
 
‌اسکناس از نیمه اول قرن دهم میلادی در چین باب شد و کم کم به سراسر جهان گسترش یافت و جایگزین مبادله‌های کالا به کالا شد که دردسر تجارت را بسیار کمتر است.

اما در این میان در برهه‌های مختلف تاریخی اسکناس‌هایی هم چاپ شده‌اند که خبرساز بوده‌اند و با همتایان خود تفاوت‌هایی داشتند. در این گزارش به معرفی عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا می‌پردازیم.

اسکناس کمپ مراقبت



این اسکناس‌ها را نازی‌ها برای کمپ مراقبت در ترزین اشتاد در کشور چکسلواکی سابق چاپ می‌کردند. این کمپ در واقع نمایش ویژه و ممتاز نازی‌ها به صلیب سرخ بود که به‌شان نشان دهند که چقدر خوب با زندانیان یهودی برخورد می‌شود، از رویدادهای فرهنگی گرفته تا به مدرسه فرستادن فرزندانشان.

قدیمی‌ترین اسکناس جهان (1380 میلادی)



قدیمی‌ترین شواهد مربوط به استفاده از پول کاغذی به سال ۸۰۰ میلادی در چین بازمی گردد. هرچند استفاده از پول کاغذی در چین در اواسط قرن پانزدهم میلادی ممنوع شد، اما قدیمی‌ترین اسکناس به جای مانده مربوط به سال ۱۳۸۰ میلادی و در چین است.

بزرگ‌ترین اسکناس جهان



بزرگ‌ترین اسکناس جهان در سال ۱۹۹۸ در فیلیپین چاپ شد. این اسکناس ۱۰۰ هزار پزویی به مناسبت یکصدمین سالگرد استقلال فیلیپین از اسپانیا به چاپ رسید.

این اسکناس تنها به درد کلکسیونر‌ها می‌خورد که می‌توانستند ۱۸۰ هزار پزو آن را بخرند.

پول اضطراری



پس از پایان جنگ جهانی اول چاپ پول‌های اضطراری در آلمان و استرالیا کاری معمول و رایج به شمار می‌آمد. بعضی از آن‌ها عجیب و جالب بودند، اما شاید عجیب ترینشان اسکناسی با تصویر یک الاغ در حال انجام کار سخت بود.

یکصد میلیون میلیارد پنگو




پنگو، نام واحد پول مجارستان پیش از جنگ جهانی دوم است که در آن زمان تورم بسیار بالایی را تجربه کرد. در سال ۱۹۴۶ مجارستان اسکناس ۱۰۰ میلیون میلیارد پنگو را چاپ کرد که می‌شود ۱۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰ اینهمه صفر تنها معادل ۲۰ سنت آمریکا می‌شد! هر ۱۵ ساعت قیمت‌ها در مجارستان دو برابر می‌شد. به همین خاطر در جولای ۱۹۴۶ مقامات کشور تصمیم گرفتند فورینت را جایگزین واحد پول پیشین کنند که همچنان نیز به عنوان واحد پول رسمی این کشور شناخته می‌شود.

اسکناس یکصد تریلیون دلاری




این اسکناس که معادل ۳۰۰ دلار آمریکاست با تصمیم بانک مرکزی زیمباوبه در سال ۲۰۰۹ چاپشان آغاز شد. در آن زمان این کشور آفریقایی بیشترین میزان تورم در جهان را تجربه می‌کرد.

در جولای سال ۲۰۰۸ میزان تورم در این کشور به رقم باورنکردنی ۲۳۱ میلیون درصد رسید، بطوریکه قیمت یک قرص نان در این کشور ۳۰۰ میلیارد دلار زیمباوبه بود.

در آوریل ۲۰۰۹ دلار زیمباوبه برای همیشه از بین رفت و تمام شد، هرچند می‌توان عکس‌های آن را در فضای مجازی یافت.

اسکناس پانصد میلیون میلیاردی




یوگسلاوی سابق کشوری در اروپای شرقی بود که در سال ۱۹۸۹ میلادی تورم بسیار بالایی را تجربه کرد و این تجربه تلخ تا سال ۱۹۹۴ که اصلاحات اقتصادی اتفاق افتاد، ادامه یافت.

بالا‌ترین میزان پول در این کشور در سال ۱۹۸۸ اسکناس ۵۰، ۰۰۰ هزار دینارا بود که در سال ۱۹۹۴ به ۵۰۰،‌۰۰۰،‌۰۰۰،‌۰۰۰ دینارا تغییر کرد.

اسکناس پانچ خورده




در سال ۱۹۹۷ کشور آفریقای زئیر که امروزه به نام جمهوری دموکراتیک کنگو شناخته می‌شود، سرنگونی رژیم توتالیتر موبوتو را جشن گرفت.

وقتی دولت جدید با کمبود پول مواجه شدة، تصمیم گرفت که از اسکناس‌های ۲۰ هزاری قدیمی زئیر استفاده کند، منتها با این تفاوت که در این اسکناس‌ها چهره دیکتاتور سابق را پانچ کرده و از اسکناس حذف کرد.

منبع: بانکی دات آی آر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار