راهکارهای ساده برای حل مشکلات مربوط به خواب کودکان‌
کد خبر: ۳۸۸۷
تاریخ انتشار: 2015 July 05    -    ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
در تعیین آداب پیش از خواب تا جایی که امکان دارد، ترجیحات فرزندتان را لحاظ کنید. اجازه بدهید خودش تصمیم بگیرد. برای دوش قبل از خوابش کدام حوله یا لیفش را بردارد، یا کدام کتاب داستان را برایش بخوانید، یا ...
راهکارهای ساده برای حل مشکلات مربوط به خواب کودکان‌راهکارهای ساده برای حل مشکلات مربوط به خواب کودکان

1 ـ برای خواب کودک روال و برنامه‌ای خاص در نظر بگیرید. آداب خواب می‌تواند شامل خوردن یک لیوان شیر، مسواک زدن، پوشیدن لباس خواب (یا راحت)، مطالعه و دعا خواندن باشد و این که کنار فرزندتان دراز بکشید، او را نوازش کنید و درمورد اتفاقاتی که در طول روز برایش رخ داده یا تصمیماتی که برای فردا دارد صحبت کنید.

راهکارهای ساده برای حل مشکلات مربوط به خواب کودکان‌
2 ـ‌‌ برنامه تعیین شده را به فرزندتان اطلاع دهید تا بداند چه کارهایی را باید پیش از خواب انجام بدهد.

3 ـ در تعیین آداب پیش از خواب تا جایی که امکان دارد، ترجیحات فرزندتان را لحاظ کنید. اجازه بدهید خودش تصمیم بگیرد. برای دوش قبل از خوابش کدام حوله یا لیفش را بردارد، یا کدام کتاب داستان را برایش بخوانید، یا کدام لباس خوابش را بپوشد. در این صورت احساس می‌کند کنترل اوضاع در دستش است و بیشتر همکاری خواهد کرد.

4 ـ اگر فرزندتان تا به حال برنامه پیش از خواب نداشته، با یک یا دو گزینه آسان (مثل مسواک زدن و خواندن کتاب داستان) شروع کنید و به مرور آنها را افزایش دهید.

5 ـ با بزرگ‌تر و مستقل‌تر شدن کودکتان، تعدادی از آداب قبل از خوابش را تغییر دهید.

6 ـ انجام کارهای قبل از خواب را به موقع شروع کنید تا فرزندتان مجبور نشود برای اتمام آنها دیرتر بخوابد.

7 ـ ساعتی را که کودکتان باید به رختخواب برود، مشخص کنید (همین طور ساعت آماده شدن برای خواب را)، موقعیت‌های خاص و غیرمعمول را هم در نظر بگیرید.

8 ـ محل خواب کودکتان را مشخص کنید (مثلا اتاق خودش) و به تصمیمتان پایبند باشید.

9 ـ به ترس‌های شبانه کودکتان احترام بگذارید و کمکش کنید احساس امنیت کرده و بر این ترس‌ها غلبه کند. (‌14 شیوه کمک به کودک برای مقابله با هیولاهای داخل کمد دیواری‌ را مطالعه کنید).

10 ـ در آداب پیش از خواب فرزندتان سهیم باشید، حتی در این حد که پتویش را رویش بکشید، ببوسیدش یا شب بخیر بگویید. قبل از خواب فرصت فوق العاده ای برای برقراری ارتباط و صحبت کردن با کودک است.

11 ـ برای بعدازظهر کودکتان فعالیت‌های آرام و کم هیجان در نظر بگیرید. بسیاری از بچه‌ها بعد از بازی‌های خشن یا مهیج نمی توانند راحت بخوابند.

12 ـ مسئولیت انجام کارهای پیش از خواب فرزندتان را به خودش بسپارید. پدرومادرانی که اجازه داده اند فرزندشان ساعت خواب خود را تعیین کند به نتایج مثبتی رسیدند، چون بچه‌ها خیلی زود فهمیدند باید چه ساعتی به رختخواب بروند تا وقتی فردا والدینشان آنها را صدا می‌کنند، بتوانند با نشاط و سرحال بیدار شوند.

دکتر محمد بهشتیان، روانشناس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار