مضرات زیاده روی در مصرف میوه ها و سبزیجات
کد خبر: ۳۸۷۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 June 02    -    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲

مضرات زیاده روی در مصرف میوه ها و سبزیجات

وقتی شما مقدار زیادی میوه و سبزیجات می خورید طبیعتا احساس (سیری) می کنید و این خیلی خوب است، زیرا شما به سمت مواد غذایی پر کالری نخواهید رفت؛ اما از سوی دیگر...
مضرات زیاده روی در مصرف میوه ها و سبزیجات  اگر به کنترل وزن خود توجه دارید و یا به سلامت بدنتان اهتمام می ورزید، بی شک از اهمیت سبزیجات و میوه ها نیز غافل نیستید. همان طور که می دانید خوردن میوه ها و سبزی های تازه برای حفظ سلامتی بدن بسیار مفید هستند و همین مسأله باعث شده این نگرش اشتباه به وجود آید که ما در خوردن هر مقدار از میوه و سبزی و مصرف آن بدون در نظر گرفتن یک سقف مشخص آزاد هستیم و گاهی از مسیر میانه روی و اعتدال خارج می شویم؛ اما جالب است بدانید که افراط در مصرف مواد مغذی سالم از جمله سبزیجات و میوه ها نیز می تواند آسیب زننده باشد و نتیجه عکس به بار آورد.
 
مضرات زیاده روی در مصرف میوه ها و سبزیجات 

در زیر برخی مشکلات ناشی از زیاده روی در مصرف میوه ها و سبزی ها را خواهیم خواند.

کمبود برخی ترکیبات غذایی مهم برای بدن


وقتی شما مقدار زیادی میوه و سبزیجات می خورید طبیعتا احساس (سیری) می کنید و این خیلی خوب است، زیرا شما به سمت مواد غذایی پر کالری نخواهید رفت؛ اما از سوی دیگر، فقط تکیه کردن به این مواد غذایی از نظر طب کار درستی نیست و باعث می شود که تعادل در میزان ترکیبات غذایی اساسی که بدن به آنها نیاز دارد از بین برود. صرف نظر از میوه هایی همچون آواکادو و نارگیل سایر میوه ها فاقد چربی هستند. این در حالی است که بدن شما به چربی حتی به مقدار کمی نیاز دارد. پس به یاد داشته باشید که چربی های سالم را نیز در کنار میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی خود بگنجانید.

قند


بسیاری از میوه ها دارای میزان قند بالایی هستند. قند میوه ها طبیعی است. گروهی معتقدند که قند میوه ها نیز برای بیماران دیابتی مضر است و باید از آن اجتناب کنند؛ اما یک پژوهش منتشر شده در مجله تغذیه به بیماران دیابتی توصیه می کند تا از میوه ها و سبزیجات کم قند استفاده کنند تا این گونه تعادل مواد دریافتی در بدنشان رعایت شود.
 
مضرات زیاده روی در مصرف میوه ها و سبزیجات 

فیبر زیاد میوه ها


میوه ها و سبزیجات حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند. این یک مزیّت فوق العاده است. فیبرها فرآیند هضم و دفع غذا را بهبود می بخشند و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کنند؛ اما مشکل هنگامی پدید می آید که میزان دریافت الیاف بدن ما از یک حد نرمال و طبیعی خارج شود. ایجاد گاز معده، اسهال، شکم درد و حتی یبوست از نتایج افراط در دریافت فیبر و کم نوشیدن آب از سوی دیگر است.

نشاسته ها

اقبال مردم بیشتر به سمت کدو تنبل و سیب زمینی و مانند آن بیشتر از سبزی های برگ دار است. در حالی که برای مثال سیب زمینی مقدار زیادی نشاسته دارد که باعث افزایش قند خون می شود. اگر از میوه ها و سبزیجات به اندازه زیاد مصرف می کنید، به یاد داشته باشید که حدّ تعادل را در مصرف انواع میوه ها و سبزیجات رعایت کنید و فقط وزنه را به نفع یک نوع خاص از میوه یا سبزی سنگین نکنید.

تغییر رنگ پوست (کاروتنمیا)


افراط در خوردن هویج یا کدوتنبل و مانند آن که سرشار از بتاکاروتن هستند، ممکن است منجر به حالتی به نام کاروتنمیا (Carotenemia) در فرد شود. کاروتنمیا به معنای افزایش میزان کاروتن در خون است. در این حالت به دلیل وجود میزان بالای کاروتن در خون پوست بدن به رنگ زرد و نارنجی درمی آید. البته این حالت نگران کننده نیست و با رعایت تعادل در خوردن این سبزیجات، می توانید رنگ طبیعی را به پوست خود بازگردانید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زینال بندری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
0
14
آهای مردم شریف از فردا همون 10 روز یک بار هم میوه و سبزی نخورید!!!!
آخرین اخبار