پیامد ازدواج سفید برای دختران
کد خبر: ۳۸۶۸
تاریخ انتشار: 2015 July 04    -    ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
یک دکتر روانشناس با اشاره به توجیهی که برخی افراد برای ازدواج سفید دارند گفت: تنها پیامدی که متوجه افراد می شود آن است که پسر با توجه به شرایط روانی که دارند هدفشان برای این رابطه بیشتر ارضای جنسی است و بعد از مدتی هم سراغ گزینه های بعدی می روند. ولی دخترها با هدف ازدواج رسمی به ازدواج سفید روی می آورند که پیامد آن نفرت است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی در تعریف ازدواج سفید گفت: در این نوع ازدواج که موسوم به ازدواج سفید شده است، دختر و پسر بدون هیج گونه رابطه شرعی و قانونی زیر یک سقف با هم زندگی می کنند که ممکن است با هم روابط عاطفی جنسی داشته باشند و مدتی هم با هم به سر بیاورند و بعد هم اگر علاقه مند نبودند از هم جدا شوند.

وی در مورد علل وجودی این پدیده که در جامعه میان برخی افراد رواج یافته است، گفت: این پدیده ای که به وجود آمده از اهمیت ویژه ای برخوردار است و چند علت مهم دارد که اولین نکته در این علت پدیداری اش آنست که این نیاز جنسی که برای جوان ها یک نیاز طبیعی است وقتی در بستر ازدواج سالم مشروع و قانونی پاسخ داده نشود طبیعی است که به راه های دیگری کشیده می شود و ازدواج سفید یکی از راه های ارضای این نیاز اساسی انسان است.

آذربایجانی در بیان دومین علت رواج ازدواج سفید را بالارفتن سن ازدواج دانست و گفت: وقتی سن ازدواج بالا می رود معیار های ازدواج برای پسندیدن دختر و پسر مشکل تر می شود و به عبارت دیگر سخت پسند می شوند و افرادی که دنبال این ازدواج می روند توجیهشان این است که بااین رابطه معیارها را به صورت عملی در زندگی مشترک بدون قید و شرط محک می زنیم که این فقط یک توجیه است و در عمل این اتفاق ننمی افتد.

عضو شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با تاکید براینکه توجیهاتی که افراد برای برقراری این رابطه دارند فقط برای تطهیر کار خود است، گفت: این افراد با این توجیه که باید یک مدتی با هم زندگی کنیم و ببینیم آیا به درد هم می خوریم یا نه و معیار ها را به صورت عینی تر بررسی کنیم، برای خود دلیل تراشی می کنند.

وی در بیان سومین علتی که افراد برای برقراری این رابطه دارند، به موضع جهانی شدن اشاره کرد و ادامه داد: ارتباطات جهانی و رسانه های جمعی و مجازی را می توان از علل رواج این ازدواج در جامعه ما دانست؛ چراکه از پیامدهای این ارتباطات رسانه ای، انتقال فرهنگ ها و خرده فرهنگ هاست که این پدیده هم از این دست است و در کشورهای غربی وجود داشته است که زن و مرد با هم ارتباطاتی دارند.

نویسنده کتاب «روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی» با بیان این سه علت برای پدیداری ازدواج سفید و رواج آن در جامعه ما گفت: این رابطه از نظر شرعی که مطمئنا خلاف شرع است ولی حتی می توان این رابطه را از نظر عقلی می توان بررسی کرد.

وی ادامه داد: از نظر عقلی چون این رابطه می تواند نیاز جنسی که نیازی از نیاز های آدمی است را برطرف کند می تواند برخی فواید را داشته باشد بخصوص برای کسانی که تحت فشار غرایز جنسی قرار دارند اما از طرف دیگر چندین پیامد منفی دارد که باید این فایده رادر کنار آن ارزیابی کنیم .

احساس گناه درونی
آذربایجانی به پیامدهای روانی این عمل اشاره کرد و ابراز داشت: اولین نکته این است که در چارچوب هنجار های فرهنگی ما دختر و پسری که این کار را می کنند همواره یک احساس گناه درونی دارند و حتی برای کسانی که مقید به ظواهر شرعی نیستند این احساس گناه را در باطن خود دارند هرچند که آن را در ظاهر کتمان کنند. در مباحث روانشناسی و روانکاوی گفته می شود که این احساس گناه در ناهوشیار فرد وجود دارد وقتی این احساس انباشت شود به صورت اضطراب و افسردگی بروز می کند و وقتی بررسی می شود ریشه این اختلالت همین احساس گناه است.

وی با اشاره به توجیه افرادی که به این پدیده روی آورده اند برای بررسی معیار های انتخاب همسر دائم، گفت: این رابطه هدف توجیهی این افراد را تامین نمی کند زیرا طبق تحقیقاتی که در کشورهای دیگر انجام شده اینطور نیست که این افراد را به عنوان همسر دائمی خود انتخاب کنند.

آذربایجانی گفت: به ویژه در فرهنگ ما این هست که افراد به محض اینکه رابطه رسمی برقرار می کنند احساس نفرت پیدا می کنند و ما مراجعانی داشتیم که ازدواج کردند و در مدت کوتاهی تصمیم به جدایی گرفته اند وقتی علت را جویا می شویم می گویند که ما سه سال رابطه با هم داشتیم و از روزی که این رابطه رسمی شده یک احساس نفرتی نسبت به شوهرم دارم زیرا تازه بعد از رسمی شدن رابطه اش با همسرش می فهمد که قبح این رابطه در چه حدی است.

حس نفرت

این مشاور روانشناس نکته بعدی در پیامدهای ازدواج سفید گفت: این افراد ممکن است تجربه های متعدد و متنوعی داشته باشند و خود همین امر زمینه ای برای احساس نفرت به هم ایجاد می کند زیرا وقتی می بیند که شوهرش با چند دختر دیگر رابطه داشته و آن ها را به طرق مختلفی ترک کرده، احساس می کند یک روزی هم او ترک می شود و رابطه پایداری را برای خود متصور نیست و اینگونه است که بنیانی برای خانواده ها به وجود نمی آید.

وی با تاکید براینکه این رابطه بیشتر ضرر را برای دختران دارد، گفت: در این میان آنهایی که بیشتر متضرر می شوند، دختر ها هستند زیرا در فرهنگ ما یک پسری که یک تجربه جنسی غیر متعارف داشته و موفق به ازدواج نشود، سراغ گزینه بعدی می رود ولی برای دخترها این موضوع خیلی سنگین است و از نظر روانشناسی اگر دختر تنوع طلب و علاقه مند به روابط متتعدد و متنوع باشد یک رفتار بیمارگونه است.

آذربایجانی ادامه داد: با توجه به اینکه در این ازدواج ها هیچ گونه تضمینی برای ادامه رابطه و پایداری آن وجود ندارد، دختر ها بیشتر ضربه می خورند زیرا همانطور که گفته شد در این نوع رابطه هروقت طرفین بخواهند از هم جدا شوند و یا یکی از طرفین بخواهد رابطه تمام شده محسوب می شود و پسر در این جهت انتفاع خود را از رابطه جنسی می برد ولی دختر چیزی جز ضرر عایدش نمی شود و اثر روانی این ازدواج ها احساس درماندگی نفرت است که بعد ها غیر قابل جبران است.

وی در مورد هدف از این ازدواج ها گفت: می توان گفت پسرها هدفشان ارضای رابطه جنسی است و برای ازدواج شرعی و قانونی کمتر تمایل دارند ولو اینکه پسر اظهار کند که رابطه منجر به ازدواج است ولی در حقیقت اینطور نیست درحالی که دخترها معمولا نگاه به ازدواج دارند.

آذربایجانی افزود:چون هیچ مسئولیتی نسبت به این رابطه وجود ندارد و هروقت بخواهند رابطه را قطع می شود و سراغ گزینه های بعدی می روند که منجر به حالت بیمارگونه و انحرافی می شود که همان تنوع طلبی جنسی است و بعد از مدتی هم از رابطه با جنس مخالف خسته می شوند و به دنبال همجنس بازی و همجنس‌گرایی می روند.

منبع: خبرآنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار