چند درصد دانشجویان «شاهنامه» را می‌شناسند؟
کد خبر: ۳۸۵
تاریخ انتشار: 2015 May 12    -    ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
در این‌ تحقیق متاسفانه تنها چهار درصد اعلام کردند که «شاهنامه‌» فردوسی را می‌شناسند و جالب این‌که این ‌چهار درصد نیز تنها به واسطه شعرهای‌ «شاهنامه» که در کتاب‌های‌ درسی آمده بود با «شاهنامه» آشنایی داشتند.
دبیرکل بنیاد فردوسی اظهار کرد: براساس تحقیقات صورت‌گرفته در سال 1390 با همکاری جهاددانشگاهی، مشخص شد تنها چهار درصد دانشجویان‌ کشور با «شاهنامه‌» فردوسی آشنا هستند.

یاسر موحدفرد درباره میزان ‌شناخت جامعه از فردوسی و آثار او گفت: در سال 1390 که دهه «گرامی‌داشت هزاره ‌شاهنامه» نام گرفت با همکاری جهاددانشگاهی تحقیقی درخصوص میزان ‌شناخت قشر فرهیخته دانشگاهی و دانشجویان انجام شد تا مشخص شود چقدر از این ‌قشر جامعه با «شاهنامه‌» فردوسی آشنا هستند.در این‌ تحقیق متاسفانه تنها چهار درصد اعلام کردند که «شاهنامه‌» فردوسی را می‌شناسند و جالب این‌که این ‌چهار درصد نیز تنها به واسطه شعرهای‌ «شاهنامه» که در کتاب‌های‌ درسی آمده بود با «شاهنامه» آشنایی داشتند.

موحدفرد اظهار کرد: متاسفانه این‌ اشعار «شاهنامه» در کتاب‌های درسی نیز در حال کم‌رنگ‌ شدن و بعضا حذف‌ شدن هستند.

دبیرکل بنیاد فردوسی با بیان ‌این‌که بسیاری از بخش‌های شاهنامه برای تمام‌ سنین قابل‌ فهم هستند و می‌توان آن‌ها را در قالب داستان‌های‌ کوتاه به جامعه ارائه کرد، گفت: متاسفانه تاکنون بخش‌های قابل‌ فهم «شاهنامه» به جامعه ارائه نشده و در همین راستا تلاش داریم تا در جشنواره «حکمت‌ فردوسی» که از 19 تا 30 اردیبهشت‌ سال جاری در تمامی مراکز استان‌ها برگزار می‌شود بخشی از این‌ خلأ را پر کرده و بخش‌های قابل‌ فهم «شاهنامه» را به جامعه ارائه کنیم.

موحدفرد اظهار کرد: در این‌ جشنواره بخش‌های قابل‌ فهم «شاهنامه» که حاوی مضامین ‌اخلاقی بوده و می‌تواند در جامعه امروزی کاربردی شود، به جامعه ارائه می‌شود.

او بسیاری از ناهنجاری‌های‌ اخلاقی موجود در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و ورزشی کشور را ناشی از دور شدن از فرهنگ اصیل و غنی ایرانی اسلامی دانست و اظهار کرد: چنان‌چه بتوانیم رجوع دوباره‌ای به این‌ فرهنگ داشته‌ باشیم، قطعا بسیاری از ناهنجاری‌های ‌اخلاقی موجود کشور اصلاح می‌شود.

دبیرکل بنیاد فردوسی گفت: حتی می‌توانیم با رجوع به فرهنگ ‌اصیل خود، این‌ فرهنگ غنی و اصیل را به دنیا نیز ارائه کنیم و آن‌ها را با فرهنگ ایرانی و اسلامی خود آشنا کنیم.

موحدفرد به تلاش‌های حکیم ‌ابوالقاسم فردوسی در زمینه پیوند دو فرهنگ ایرانی و اسلامی اشاره کرد و افزود: فردوسی تنها کسی بود که این دو فرهنگ را به خوبی در «شاهنامه» خود پیوند زد و به همین‌ علت «شاهنامه» منبع‌ خوبی برای شناخت فرهنگ اصیل و غنی ایرانی اسلامی است.

او با بیان این‌که بنیاد فردوسی به عنوان یک نهاد مردمی تلاش دارد تا فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه شناساندن و ترویج فرهنگ‌ غنی ایرانی و اسلامی داشته ‌باشد، بیان کرد: این ‌بنیاد از سال 1384 به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرده و در حال ‌حاضر بسیاری از ادیبان، هنرمندان و شاهنامه‌پژوهان نام‌آشنای کشور عضو این‌ بنیاد هستند.

دبیرکل بنیاد فردوسی به اقدام‌های این ‌بنیاد در زمینه ترویج‌ «شاهنامه» با استفاده از زبان ‌هنر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حوزه‌ موسیقی در این‌ زمینه اقدامات‌ خوبی صورت‌ گرفته و بسیاری از هنرمندان برجسته عرصه‌ موسیقی کشور از جمله استاد شهرام ناظری، همایون شجریان و نیز برخی خوانندگان‌ جوان بنام کشور در سال‌های اخیر آثاری را با موضوع شاهنامه ارائه و اجرا کرده‌اند.

او بیان کرد: در عرصه هنر تئاتر نیز بسیاری از اهالی‌ هنر تئاترهای بومی و محلی را با موضوع شاهنامه و فرهنگ پهلوانی اجرا کرده‌اند.

موحدفرد به هنر نقالی نیز اشاره کر و افزود: در حال‌ حاضر در کشور نسل خوبی در حوزه نقالی‌ وجود دارد و سال‌ گذشته و در پی برگزاری جشن ثبت‌ جهانی هنر نقالی از 50 نقال برتر کشور تقدیر شد.

او گفت: در حوزه فرهنگ‌ پهلوانی که بسیار به «شاهنامه» نزدیک است امسال برگزاری ششمین جشنواره سراسری مرشدان ‌برتر ایران‌زمین را خواهیم داشت که یکی از شاخه‌های مرشدی زورخانه بحث حماسه‌خوانی است که به «شاهنامه» برمی‌گردد و در این‌ مراسم از شاهنامه‌خوانان برجسته کشور تقدیر می‌شود.

دبیرکل بنیاد فردوسی در ادامه درباره راه‌اندازی شاخه‌های بنیاد فردوسی در سطح‌ کشور اظهار کرد: با توجه به اساسنامه‌ بنیاد و نیز مجوز سازمان ‌میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری امیدواریم بتوانیم شاخه‌های این‌ بنیاد را به‌صورت منطقه‌ای در سطح ‌کشور راه‌اندازی کنیم.

موحدفرد خاطرنشان کرد: در حال‌ حاضر شاخه این‌ بنیاد در شهر توس سال‌هاست که فعال است و شاخه ‌دیگر این‌ بنیاد نیز در استان ‌کرمان 19 اردیبهشت‌ماه همزمان با آیین گشایش جشنواره «حکمت فردوسی» راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: در حال‌ حاضر تفاهم‌نامه‌ای در خصوص راه‌اندازی شاخه این‌ بنیاد در استان‌ کرمانشاه به عنوان قطب غرب ‌کشور منعقد شده و به زودی شاخه بنیاد فردوسی در این‌ استان راه‌اندازی می‌شود.

دبیرکل بنیاد فردوسی اظهار کرد: همچنین این ‌آمادگی را داریم تا بتوانیم دبیرخانه دائمی جشنواره آیین‌های پهلوانی، حماسه‌خوانی و نقالی را با همکاری اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز نهاهای‌ فرهنگی استان در کرمانشاه راه‌اندازی کنیم.

موحدفرد کرمانشاه را پایتخت فرهنگ ‌پهلوانی دانست و گفت: این‌ استان از دیرباز فرهنگ پهلوانی و شاهنامه‌خوانی را در خود جای داده و امیدواریم بتوانیم با راه‌اندازی دبیرخانه‌ دائمی جشنواره آیین‌های پهلوانی در استان شاهد فعالیت‌های این‌ جشنواره در سطح ملی و بین‌المللی باشیم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار