سونامی سرطان در راه است
کد خبر: ۳۸۲۲
تاریخ انتشار: 2015 July 03    -    ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: آمار ابتلا به سرطان در کشور قابل توجه است و در صورت عدم رعایت مسائلی همچون تغییر سبک زندگی این بیماری در ایران همچون سایر نقاط جهان فراگیر خواهد شد.

دکتر رضا ملک زاده در پنجمین نشست حامیان موسسه خیریه ریحانه اردبیل (حمایت از بیماران سرطانی) با اشاره به افزایش 80 درصدی سرطان در جهان در 20 سال آینده افزود: در جهان میزان ابتلا 182 نفر در 100 هزار و در ایران 132 به ازای هر 100 هزار نفر است که در مقام مقایسه شرایط ما آنچنان که تبلیغ می شود وخیم نیست اما همچنان آمار ابتلا بسیار بالاست و باید در این زمینه چاره اندیشی کنیم.

وی اظهار کرد: آمارها نشان از ابتلای دست کم 85 هزار نفر در سال به بیماری سرطان دارد که حدود 55 هزار نفر آنها جان خود را از دست می دهند و این آمار همچنان رو به افزایش است.

معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: در بین مردان سرطان های معده ، مثانه ، پروستات ، روده بزرگ ، ریه و در بین زنان پستان ، روده بزرگ و مری از جمله سرطان های شایع هستند که در این میان 50 درصد سرطان ها قابل درمان و 30 درصد قابلیت پیشگیری دارند.

او بیان کرد: عواملی مانند افزایش امید به زندگی ، اضافه وزن ، مصرف انواع دخانیات و مواد مخدر ، کم تحرکی ، رژیم غذایی نامناسب (مصرف زیاد غذاهای پرچرب و سرخ کردنی ها ، گوشت قرمز ، نمک و عدم استفاده از سبزیجات در بروز انواع سرطان ها) از جمله در استان اردبیل به عنوان یکی از کانون های سرطان به شیوع این بیماری مهلک انجامیده است.

ملک زاده گفت: سرطان بیماری سن بالاست و افزایش طول عمر در کنار مواردی مانند اضافه وزن و چاقی 70 درصد از مردم درصد ابتلا را افزایش داده و مصرف سیگار ، قلیان و تریاک که در برخی استان ها تا 17 درصد بین افراد بالای 40 سال رایج می باشد بر دامنه آن افزوده است.

وی افزود: مصرف فست فودها ، غذاهای چرب ، برشته ، نوشابه ، مواد غذایی و آب های حاوی نیترات و مصرف بیش از حد نمک از دیگر عوامل سرطان زا هستند و در مقابل مصرف کلسیم ، لبنیات ، سبزیجات و گوشت سفید مانند ماهی و سایر غذاهای دریایی می تواند در پیشگیری موثر باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این که پژوهش ها نشان از تاثیر داروهایی مانند آسپرین ، متفورمین و خانواده استاتین ها در پیشگیری از سرطان دارد ، اظهار کرد: بودجه و تلاش های دولتی در زمینه پیشگیری از سرطان کفایت نمی کند و باید نهادهای غیردولتی در این زمینه وارد عمل شوند.

ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار